Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nödradio/vevradio  (läst 19725 gånger)

piggetröska

  • Gäst
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #20 skrivet: 25 jan-19 kl 22:16 »
. . . . och för den som inte vill ha en bilradio så finns också Tradera som inköpskälla för analoga radiomottagare med mellanvåg och kortvåg.

Annars är jag benägen att hålla med föregående skribenter om att kvalitén är bättre på analog bilradio. Däremot har jag något svagt minne som 60plussare att kortvåg inte var vanligt på blaupunktare, philips och clarion som bilradio hette i min numera allt avlägsnare ungdom :)

Om man tycker radiomottagningen är dålig så är det inte krångligt att förbättra den rejält (vilket också många i tråden anger). Det räcker med 4-5m elkabel  där man virar trådarna i ena änden på befintlig antenn. Elkabeln, som numera är antenn, skall inte vara rullad utan utsträckt. Ibland behöver man prova i vilken riktning den ger bäst verkan. Obs! det här gäller inomhus. Disclaimer! Varning: Utomhus antennkabel är en risk vid åskväder. Vid sådan får inte kabeln vara ansluten till apparat. Anslutningen skall hellst brytas INNAN kabeln går inomhus för att minimera risken för nedslag, brand och andra skador.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #21 skrivet: 25 jan-19 kl 22:37 »
Kortvåg (åtminstone 49 m-bandet) var vanligt på europeiska bilradio (t ex Philips och Blaupunkt) fram till slutet av 60-talet, åtminstone på de lite mer påkostade modellerna. Omkring 1970 slutade man med det.
Anledningen till detta är historisk - efter andra världskriget hölls en internationell våglängdskonferens, tror det var 1948. Och av förklarliga skäl förlorade Tyskland nästan all frekvenstilldelning på mellanvåg då. För att överhuvudtaget kunna få sända regionala och lokala program var man tvungen att lägga dem på kortvågens 49 m-band istället. De där 49 m-sändarna ersattes gradvis med FM men herr medel-Müller ville tydligen ha 49 m på sin bilradio fram till någon gång på 60-talet.

Apropå utomhusantenner och åska, så om man har en högt uppspänd trådantenn för mellanvåg så bör man inte bara bryta bort den från radion vid åskväder, man bör jorda den också.  Och se till att en antenntråd som glödgas av blixtströmmen inte kan sätta eld på huset.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #22 skrivet: 26 jan-19 kl 00:04 »
Köpte en vevradio/ficklampa med USB från Ldl för ett antal månader sedan. Häpnadsväckande stark ficklampa och ljud från radion. Usb är så där men det går att få lite fart i mobilen.
Absolut extra plus är ett nödalarm som låter något så fruktansvärt. En liten manick, kostade ca 150 kr.

piggetröska

  • Gäst
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #23 skrivet: 26 jan-19 kl 00:20 »
Fortsätt använda den regelbundet. Vad jag förstått av andra så är problemet med dessa lågpris vevradio att batteriet avlider om man inte använder radion på ett år.

piggetröska

  • Gäst
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #24 skrivet: 20 feb-19 kl 15:20 »
B*ltema säljer just nu en nödradio med vev.

Läste i specifikationen att det inbyggda batteriet är av NiMH sort. I min mening är detta en sämre kvalisort än laddbatterier med lithium, som finns i nödradio med högre pris.

Denna b*ltema nödradio kan strömmatas via usb vilket inte alltid gått tidigare med liknande apparater.

Skrev till deras kundservice och frågade om radion skulle fungera med usb strömmatning om batteriet var sönder eller borttaget. Fick tyvärr ett 'goddag yxskaft svar' som visar att de inte kan eller vill besvara frågan.

Går frågan att besvara eller måste jag köpa radion och plocka ur batteriet och pröva själv?

lassejohansson22

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #25 skrivet: 20 feb-19 kl 16:33 »
Kan en sådan vara något?

Postat med Alternativ.nu´s app


piggetröska

  • Gäst
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #26 skrivet: 20 feb-19 kl 16:52 »

Kan en sådan vara något?

Postat med Alternativ.nu´s app


Det verkar som inte du heller har förstått min fråga.

Den handlar INTE om en nödradio av det fabrikat som finns på bilden som du laddat upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #27 skrivet: 20 feb-19 kl 17:18 »
NiMH-batterier KAN fungera bra, men då vill det till att de sköts om ordentligt och laddas på väl kontrollerat sätt. Och inte minst att batterierna är av god kvalitet från början. På den tiden NiMH användes i mobiltelefoner, så var det ju sällan de höll mer än 2-3 år.  Lågpris-skruvdragare mm med NiMH överlevde ofta inte ens garantitiden ut, som regel pga ointelligenta snabbladdare som aldrig stängde av laddningen utan bara tände en varningslampa när batteriet var fulladdat. Om man inte passade laddaren och stängde av själv när det var dags, så förstörde man batteripaketet snabbt.
Men det finns också NiMH-prylar där batterierna håller länge. Jag har ett par Philips laddbara rakapparater från tidigt 90-tal som fortfarande är i drift. Originalbatterierna höll 12-15 år, det äldsta av de batterier jag har bytt till är nog 10-11 år gammalt vid det här laget och börjar väl verka svagt men det är fortfarande användbart.

Om man vill långtidslagra ett NiMH-batteri och inte vill att det ska skadas av lagringen, så bör det vara nästan urladdat (lagom kanske är att ha det laddat till runt 20 %), och förvaras i frys. En egenhet med NiMH är att de inte mår bra av att ständigt hållas fulladdade, de måste laddas ur fullständigt då och då.

Beträffande Biltema-nödradion så misstänker jag att själva radiodelen i den är av absolut enklast möjliga slag, med urusel selektivitet och känslighet. Ungefär som vad man kan vänta sig av t ex den billigaste och sämsta klockradio man någonsin har ägt. Den är nog inte mycket att hänga i julgranen om man är tvungen att försöka lyssna på avlägsna och svaga sändare, kanske också i en miljö med mycket lokala störningar från alla möjliga konstiga elprylar som  körs igång i ett krisläge (inverterelverk, solcellsregulatorer, växelriktare osv).
Det  tidigare rådet i tråden att istället satsa på en äldre bilradio kvarstår.

piggetröska

  • Gäst
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #28 skrivet: 20 feb-19 kl 22:22 »
Tack Torbjörn, för bra svar.

Helt riktigt är de bilradio som näms tidigare i tråden väldigt bra radiomottagare.
Men de har lite grann emot sig att de går på 12volt och har sämre mobilitet.
En enkelledar kabel på 3-4 meter som antenn gör att även en billig liten radio får väsentligt bättre mottagning.

En del på det här forumet, mig inluderade, är inte utflyttare med gott om plats i stora lador, utan bor i urbana miljöer med begränsat utrymme.

Då kan det vara en tillgång ifall "hemberedskap' utrustningen också kan fungera som offgrid utrustning och användas i friluftsliv. En liten radio som kan strömförsörjas usb via en powerbank eller en bättre vevdynamo än den inbyggda (som enligt många inte är mycket att hurra för). En sådan kombo kan du ha med på t e x cykelsemester. Varianten bilradio med 12volt (bil?) batteri funkar inte där.

Visst finns det nischade produkter för ändamålet, men kostnaden är därefter.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #29 skrivet: 21 jan-21 kl 19:49 »
En sak som har slagit mig nu på sista tiden är att äldre vanliga bärbara transistorradioapparater (60-70-tal) egentligen är utmärkta som nödradio. De är som regel mycket strömsnåla och har plats för stora R20-batterier. Detta för att torrbatterierna på den tiden var av mycket sämre kvalitet med lägre kapacitet osv än idag, ett stort R20-batteri från mitten av 60-talet innehöll mindre energi än ett modernt R6 (AA). Har man en sådan radio igång någon timme per dag med måttligt pådragen volym kan man nog räkna med att en omgång R20-batterier håller minst ett år.
Dock bör  man tänka på att de billigaste av de gamla transistorradioapparaterna inte nödvändigtvis är så bra ur radioteknisk synpunkt. Mer påkostade modeller av de kända europeiska märkena är att föredra. Med tanke på dagens situation på FM-bandet bör man kolla att radion har FM-band som går åtminstone upp till 104 MHz så man kan lyssna på P4. Många 60-talsapparater går bara upp till 100 MHz.
Och några omgångar R20-batterier kan man ju ha i frysen (för att hålla ner självurladdningen) tills de behövs.

 

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #30 skrivet: 21 jan-21 kl 23:19 »
Kommer de äldre radioapparaterna att fungera i framtiden, har för mig att allt snart skall sändas digitalt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #31 skrivet: 22 jan-21 kl 07:23 »
Kommer de äldre radioapparaterna att fungera i framtiden, har för mig att allt snart skall sändas digitalt.
Nej, de drog lärdom av norrmännens fiasko och grusade de planerna.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #32 skrivet: 22 jan-21 kl 16:01 »
Tydligen ska bilar numera vara utrustade med digitalradio enligt ett EU-beslut. Det innebär sannolikt att digitalradio kommer smyga sig in allt eftersom.

Jag köpte en sådan där nödradio med vev, solcell och batteribank för 300kr från MSB eller någon annan liknande myndighet.

Sämsta skräp jag någonsin ägt. Fanns inget med den som var bra. Bräcklig, solcellerna fungerade inte i praktiken, ljudet uselt, du fick veva som fan på veven för att få något alls, fick till nöds in P1 i Stockholm, märkningen för frekvensbandet stämde inte, och som batteribank var den meningslös då batteriet var mikroskopiskt litet.

Funderar på att köpa en byggradio som går på verktygsbatterier istället.

Jag har lampor med handvev från GoalZero som även fungerar som liten batteribank. Helt annan kvalitet. Men dyrare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #33 skrivet: 22 jan-21 kl 16:53 »
Det flesta apparater görs smidigt till värdelösa skrothögar då dom som regel är utrustad med förvånansvärt värdelös elektroniks om enkelt slås ut av en EMP

Det innebär att man känner behovet att kunna avlyssna om det sänds något intressant i en krissituation så behöver man ha utrustning som aktivt skyddats mot EMP ( jävligt dyrt) eller så pass omoderna att kretsarna är så grova att man faktiskt kan ta på dom med fingrar och avgöra vad det är för grejer utan att använda annat än synen.
Eller ännu äldre lösningar med rör.

Personligen konstaterar jag att det kan bli väl så så spännande om jag utsätts för EMP... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #34 skrivet: 22 jan-21 kl 17:16 »
EMP, eller som Skogsvilde egentligen är inne på, NEMP till skillnad från LEMP, finns diskuterad i någon tidigare hemberedskaptråd. Rent allmänt kan man säga att NEMP främst är ett problem för elektronikutrustning som t ex har långa utdragna stavantenner, eller är ansluten till några meter kabel som kan fungera som antenn och ta upp inducerade spänningar.  En till måtten liten radio med inskjuten antenn och som inte är ansluten någonstans, har goda chanser att klara sig bra.  CE-märkningskraven på immunitet mot bl a elektrostatiska urladdningar (ESD) och transienter från elnätet, innebär att utrustning som klarar de kraven också har ett visst skydd mot NEMP.
Riktigt stora problem med NEMP kan man vänta sig i länder som inte har några myndighetskrav på störimmunitet hos elektronik, t ex USA. Här inom EU ligger vi bättre till. Det är framför allt "skräpelektronik" som har fuskats genom CE-märkningen, som kan väntas ta skada här.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #35 skrivet: 22 jan-21 kl 17:20 »
EMP, eller som Skogsvilde egentligen är inne på, NEMP till skillnad från LEMP, finns diskuterad i någon tidigare hemberedskaptråd. Rent allmänt kan man säga att NEMP främst är ett problem för elektronikutrustning som t ex har långa utdragna stavantenner, eller är ansluten till några meter kabel som kan fungera som antenn och ta upp inducerade spänningar.  En till måtten liten radio med inskjuten antenn och som inte är ansluten någonstans, har goda chanser att klara sig bra.  CE-märkningskraven på immunitet mot bl a elektrostatiska urladdningar (ESD) och transienter från elnätet, innebär att utrustning som klarar de kraven också har ett visst skydd mot NEMP.
Riktigt stora problem med NEMP kan man vänta sig i länder som inte har några myndighetskrav på störimmunitet hos elektronik, t ex USA. Här inom EU ligger vi bättre till. Det är framför allt "skräpelektronik" som har fuskats genom CE-märkningen, som kan väntas ta skada här.

Betyder detta att om man har en mobiltelefon eller mindre komradio med avtagbara batterier så har dom goda chanser att klara sig om jag tar av betterierna?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #36 skrivet: 22 jan-21 kl 20:45 »
 Om batteriet är på plats eller inte spelar nog mindre roll, däremot bör inga kablar till t ex yttre mik eller headset vara anslutna, och ev löstagbara antenner ska vara borttagna.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #37 skrivet: 22 jan-21 kl 20:51 »
Om batteriet är på plats eller inte spelar nog mindre roll, däremot bör inga kablar till t ex yttre mik eller headset vara anslutna, och ev löstagbara antenner ska vara borttagna.

Så har man en smartphone med avtagbart batteri (som jag gillar att ha) och inga headset eller liknande sladdar anslutna så är chanserna god för den ska klara sig utan att ligga i en faradays bur?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #38 skrivet: 23 jan-21 kl 07:07 »
Ja. Om den tål att vara i närheten av ett kraftigt åskväder (utan direktnedslag), så tål den också NEMP. Men, som sagt, det finns ju redan väl diskuterat i tidigare trådar och behöver kanske inte upprepas här också.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #39 skrivet: 03 mar-21 kl 03:06 »
Köpte en vevradio/ficklampa med USB från Ldl för ett antal månader sedan. Häpnadsväckande stark ficklampa och ljud från radion. Usb är så där men det går att få lite fart i mobilen.
Absolut extra plus är ett nödalarm som låter något så fruktansvärt. En liten manick, kostade ca 150 kr.
Jag använder min billiga vevradio/ficklampa/USB fortfarande då och då. Ficklampan och radion fungerar utmärkt, häpnadsväckande faktiskt.
Jag vistades en period på en stuga utan el, hade en gammal Nokia, en android och fyra powerbanks. Androiden tömde all power på några dagar. Jag klarade mig att hålla kontakten med världen utanför med min Nokia och den här vevmanicken, två vänner i nöden.


Fixat citattecken.  (:)
« Senast ändrad: 26 okt-23 kl 14:06 av javill »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser