Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cirkulations pump strömavbrott vad göra?  (läst 4743 gånger)

Lena Mos

  • Inlägg: 11
    • -
Cirkulations pump strömavbrott vad göra?
« skrivet: 07 mar-18 kl 12:03 »
Hur driver man cirkulationspumpen i vattenburet system vid strömavbrott? kan man använda något fprm av batteri?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Cirkulations pump strömavbrott vad göra?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-18 kl 12:27 »
Jag har hört att det går med ett bilbatteri och en omformare.
kretslopp

lantistanten

  • Gäst
SV: Cirkulations pump strömavbrott vad göra?
« Svar #2 skrivet: 07 mar-18 kl 14:52 »
Jag har en power inverter kopplad till ett batteri och underhållsladdare, när strömmen går kopplas det automatiskt över till den.

Lena Mos

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Cirkulations pump strömavbrott vad göra?
« Svar #3 skrivet: 07 mar-18 kl 16:31 »
Var köper man sån? o vad är det för batteri?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Cirkulations pump strömavbrott vad göra?
« Svar #4 skrivet: 07 mar-18 kl 16:51 »
Var köper man sån? o vad är det för batteri?
så här har jag: bilbatteri 70 Ah som är kopplad till en ctek batteriladdare, batteriet är kopplat till en inverter som i sin tur är kopplad till en omkopplare, exempel på inverter:https://www.conrad.se/V%e4xelriktare-12-V%2fDC-600-W-e-ast-CLS-600-12.htm?websale8=conrad-swe&pi=514948&ci=SHOP_AREA_17289_2110180
omkopplare:https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=513123&refKey=p-cRIvci1

Bara du är lite händig med el så ska det gå bra. Två saker att tänka på. Koppla du invertern fel i förhållade till batteriet så förstörs den. De finns sådana som klara felkoppling men de kostar mer. Välj hellre en större inverter, en motor drar mer ström när den körs igång dvs det är bra att ha marginal.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Cirkulations pump strömavbrott vad göra?
« Svar #5 skrivet: 07 mar-18 kl 23:06 »
Tänk dock på att vanliga bilbatterier inte mår bra av att stå på ständig underhållsladdning (blybatterier som är avsedda för reservkraftbruk och tål detta i längden, är så dyra att det överhuvudtaget inte är att tänka på för en privatperson att köpa sådana). Och risken finns ju att ett batteri som bara står i reserv, ändå visar sig oanvändbart den dag det behövs. Då är det bättre att ta in ett batteri från någon bil eller annat fordon som brukar vara i daglig drift, den dag man måste nödköra cirkulationspumpen.

Om man ska använda bilbatterier eller fritidsbatterier för reservkraft så är det bättre att ha en enkel, ointelligent batteriladdare, hålla koll på batteriet genom att mäta spänningen regelbundet (t ex en gång i månaden till att börja med, så småningom lär man känna sitt batteri och vet hur snabbt det självurladdas) och sätta det på laddning då man tycker att spänningen har sjunkit för mycket. Sedan kopplar man bort laddaren när batteriet är fulladdat (alltså innan det blir överladdat).

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Cirkulations pump strömavbrott vad göra?
« Svar #6 skrivet: 08 mar-18 kl 07:26 »
torbjörn har helt rätt att batteriet i längden kan fara illa av underhållsladdning och förlorar i kapacitet trots att det finns bra 'intelligenta' laddare.
hos mig är problemet dock följande: Om jag inte har en batteri backup som går in automatiskt även när jag inte är hemma  så kokar pannan på mycket kort tid. Det kanske tar fem minuter i fall det finns en full glödbädd i den. så jag vill ha inverten inkopplad och batteri på underhåll.
men du ska också fundera på vad du ska din backup till. vill du värma huset  under ett längre avbrott eller vill du att pannan inte kokar? Hur många pumpar mm vill du driva? för  mig räcker det att pannan inte kokar.

jag tänkte så här: pannfläkt + cirkpump drar ca 120W. Mitt batteri har 70AH dvs 840Wh i teorin. I praktiken klarar den kanske  bara en tredje del, alltså 280Wh vilket ff räcker till två timmars drift av pannan och laddningspumpen. på timmar har barasan bruiniit ner. så jag klarar mig utan att pannan kokar. Faktiskt har det funkat de gånger jag behövde använda apparaten. Hade tre längre avbrott i vinter och det funkade all tre gånger. batteriet är 6 år gammal nu.

Vill du vara mer på den säkra sidan kör det med ännu mer överkapacitet. du kan ta ett 100 Ah eller 120 Ah batteri, men använd en laddare då som klara detta. Då klarar du några timmar väen om batteriet eventuellt har förlorat hälften av sin kapacitet.

Har du bara cirkulationspump på ca 30 W klarar du många timmar....

Hos mig är värmen inget problem. Jag har även fungerande eldstäder i huset så det räcker om jag klarar att pannan inte kokar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Cirkulations pump strömavbrott vad göra?
« Svar #7 skrivet: 08 mar-18 kl 08:38 »
Jag har tänkt som lichiplommon, men jag hade ingen automatisk omkopplare utan kopplade om själv. Att ha ett fritidsbatteri stå laddat är en liten kostnad för att ha säkerheten vid strömavbrott. Innan jag fixade inverter (25 år sedan) så var jag tvungen att släcka en panna med full fyr för att det blev strömavbrott, inte kul för grannarna i vindriktningen...

Som torbjörn skriver är det ju bara att skifta batteri med bilen om avbrottet fortsätter, så man behöver ju inte ha massor av batterier som bara åldras för att vara backup. Men varning för osmarta gamla laddare, glömmer man dem på så förstör man batteriet betydligt fortare än man kan göra med en intelligent laddare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser