Tänk dock på att vanliga bilbatterier inte mår bra av att stå på ständig underhållsladdning (blybatterier som är avsedda för reservkraftbruk och tål detta i längden, är så dyra att det överhuvudtaget inte är att tänka på för en privatperson att köpa sådana). Och risken finns ju att ett batteri som bara står i reserv, ändå visar sig oanvändbart den dag det behövs. Då är det bättre att ta in ett batteri från någon bil eller annat fordon som brukar vara i daglig drift, den dag man måste nödköra cirkulationspumpen.
Om man ska använda bilbatterier eller fritidsbatterier för reservkraft så är det bättre att ha en enkel, ointelligent batteriladdare, hålla koll på batteriet genom att mäta spänningen regelbundet (t ex en gång i månaden till att börja med, så småningom lär man känna sitt batteri och vet hur snabbt det självurladdas) och sätta det på laddning då man tycker att spänningen har sjunkit för mycket. Sedan kopplar man bort laddaren när batteriet är fulladdat (alltså innan det blir överladdat).