Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling  (läst 1725 gånger)

Elin Kim

  • Inlägg: 3
    • -
Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling
« skrivet: 29 dec-20 kl 20:25 »
Jag tänkte sätta ner lite vitlök innan det blir för kallt, vad annat kan jag så redan nu? Vad går bra att odla inne eller förså nu annars?  Berätta gärna annars vad ni längtar efter att så under våren o:)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling
« Svar #1 skrivet: 30 dec-20 kl 09:46 »
Jag har inte sått nåt än men börjat gräva iordning odlingslådorna.. Beställt diverse fröer såsom grönkål.. kålrot.. kålrabbi.. sibirisk kål...mangold mm.. I år ska jag starta upp en sparrisodling från frö.. spännande! Dessutom skall en större yta av trädgården fyllas upp för att skapa framtida odlingsytor.. drömmen är att odla rejält med potatis, morötter, kål och rödbetor...och framförallt lök av alla sorter...  Mina humleplantor skall också sorteras upp och få bra stöd.. har för tillfället 15 olika kloner...
Fjäderfän och kaniner

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling
« Svar #2 skrivet: 01 jan-21 kl 07:02 »
Kul, det finns nog en hel del du kan göra redan nu. Jag tycker jag har sett en tråd om detta tidigare men kan inte hitta den nu. Någon som vet?

Olika sorters lök, morötter, dill och spenat kan du så ute när som helst. Det är ju så naturen sköter det på egen hand med växter som är härdiga. Det som kan ställa till det är om det blir för blött.

Du kan förså det mesta inomhus om du har utrymme och extra belysning. Utan lampor kommer plantorna att bli klena och rangliga. Tänk på att ett litet frö blir en hel planta, 20 frön blir i bästa fall 20 plantor. Så det blir en hel del jobb att ta hand om allt. Men gillar man att hålla på pyssla med krukor och småplantor är det bara att köra på! Orkar du vänta några veckor blir det lite lättare att hantera och du kommer inte att missa så mycket i tid.

Sara Bäckmo har skrivit en bok om vinterodling, den finns på biblioteket. Eller kolla hennes hemsida:

https://www.sarabackmo.se/vintersadd-for-rookies/

Lycka till!

Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling
« Svar #3 skrivet: 01 jan-21 kl 07:21 »
Här är en gammal, lite rörig tråd om vad folk försår inomhus i februari: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=189933.0
 
Jag ska försöka vänta lite, i fjol hade jag huset fullt med fröplantor redan i januari men i år, då det är så mycket gnagare i farten, vill jag inte ha snabbmatsrestaurang åt skogsmössen.  :-\
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Elin Kim

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling
« Svar #4 skrivet: 15 jan-21 kl 20:00 »
Jag har inte sått nåt än men börjat gräva iordning odlingslådorna.. Beställt diverse fröer såsom grönkål.. kålrot.. kålrabbi.. sibirisk kål...mangold mm.. I år ska jag starta upp en sparrisodling från frö.. spännande! Dessutom skall en större yta av trädgården fyllas upp för att skapa framtida odlingsytor.. drömmen är att odla rejält med potatis, morötter, kål och rödbetor...och framförallt lök av alla sorter...  Mina humleplantor skall också sorteras upp och få bra stöd.. har för tillfället 15 olika kloner...

Åh bra att börja med odlingslådorna nu, jag borde göra några fler, jag hade alldeles för få ifjol! Och lite förberedning för flera odlingsplatser i trädgården borde jag börja med! Jag vill också odla mycket rotfrukter, de är ju så lätta att förvara en lite längre tid efter skörd! :) hoppas din sparrisodling kommer igång bra!

Elin Kim

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling
« Svar #5 skrivet: 15 jan-21 kl 20:04 »
Kul, det finns nog en hel del du kan göra redan nu. Jag tycker jag har sett en tråd om detta tidigare men kan inte hitta den nu. Någon som vet?

Olika sorters lök, morötter, dill och spenat kan du så ute när som helst. Det är ju så naturen sköter det på egen hand med växter som är härdiga. Det som kan ställa till det är om det blir för blött.

Du kan förså det mesta inomhus om du har utrymme och extra belysning. Utan lampor kommer plantorna att bli klena och rangliga. Tänk på att ett litet frö blir en hel planta, 20 frön blir i bästa fall 20 plantor. Så det blir en hel del jobb att ta hand om allt. Men gillar man att hålla på pyssla med krukor och småplantor är det bara att köra på! Orkar du vänta några veckor blir det lite lättare att hantera och du kommer inte att missa så mycket i tid.

Sara Bäckmo har skrivit en bok om vinterodling, den finns på biblioteket. Eller kolla hennes hemsida:

https://www.sarabackmo.se/vintersadd-for-rookies/

Lycka till!

Det är ju kul med sånt man kan plantera ute, eller i alla fall i på verandan, just för att spara lite space inomhus och inte mata husmössen hehe ^_^ men lite kan jag i alla fall ha under växtlampa här inne om jag flyttar runt lite! Tack för länken, jag ska kika på den och tråden du tipsade om :)

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling
« Svar #6 skrivet: 16 jan-21 kl 16:20 »
Ärtskott och blandat bladgrönt eller groddar går ju också bra att så inne nu om du är sugen på fräscha, gröna smaker. Man får hålla till godo med det lilla så här års!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling
« Svar #7 skrivet: 12 feb-21 kl 11:46 »
Nu är jag på gång med sådden! Inne har jag lakritsrot och sköldsyra samt sötpotatis på groddning. Ute har jag (på stratifiering) humle, rosenkvitten (!) och stockros. I helgen ska jag ta itu med lök, kål och malaberspenat!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling
« Svar #8 skrivet: 14 feb-21 kl 13:40 »
Upps! Det blev visst lite chili, paprika, miniaubergine och två sorters rucola också! Och ute i snöig låda slängde jag ut både rödbeta och spenat.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling
« Svar #9 skrivet: 14 feb-21 kl 17:37 »
chili paprika purjo och sibirisk kål växer så det knakar nu... Jag har byggt en låda/varmbänk i växthuset där jag ska sätta ut plantorna sen.. 
Fjäderfän och kaniner

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling
« Svar #10 skrivet: 15 dec-21 kl 13:10 »
 I dag satte jag vitlöken.
 Det var lite udda. Fick börja skotta bort snön. Var ingen käle under så det gick fint att att gräva om med grepen där inte potatisen stått.
130 klyftor blev det. Täcker årsbehovet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vad sår/planterar ni nu?/Vinterodling
« Svar #11 skrivet: 15 dec-21 kl 13:40 »

Sara Bäckmo har flera fine tips till det att så ute/inne exempelvis i december månad
där är också en annan länk till hennes skillnadens trädgård i starten av tråden!
https://www.sarabackmo.se/tips-om-vintersadd
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser