Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara spannmål länge  (läst 7629 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #20 skrivet: 24 jan-21 kl 09:23 »
Problemet är ju att kornen är levande, det pågår en del biologiska processer i dem under lagringen som utvecklar vatten och koldioxid. Även om man har torkat spannmålen en gång, så kommer den själv att utveckla fukt under fortsatt lagring. Och om den fukten inte kan avgå, så börjar det mögla.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #21 skrivet: 24 jan-21 kl 18:37 »
Nu kommer jag inte ihåg procenten, men tror det är under 13% fukt för att det skall gå att lagra, och går du ner ett par tre procent till så kan du stänga in det. Spannmål är ungefär som virke, har du det inne i ett uppvärmt hus så blir det snickartorrt eller långtidstorrt för spannmål.

Torkar man i ugnen eller blåser igenom varmluft så får man väldigt bra hållbarhet.

När man kollar spannmålen så har man en fuktmätare. Den jag har (en enklare från 70-talet) har en liten kopp där man häller i kornen och sedan läser av på rätt skala, olika beroende på sädesslag. Mäter förmodligen konduktivitet och är kalibrerad från fabrik. Det där är ju smidigt ute vid tröskan, men man kan ju också väga en lagom stor mängd, hälla den på en plåt och torka kornen i ugnen i 105 grader under ett par timmar och väga dem igen.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #22 skrivet: 24 jan-21 kl 22:28 »
Problemet är ju att kornen är levande, det pågår en del biologiska processer i dem under lagringen som utvecklar vatten och koldioxid. Även om man har torkat spannmålen en gång, så kommer den själv att utveckla fukt under fortsatt lagring. Och om den fukten inte kan avgå, så börjar det mögla.

 Hmm, det där låter konstigt i mina öron, de utvecklar väll inte vatten ur tomma intet, sånt kan ju bara gud fader göra (å det gjorde han bara en gång dessutom)  ;D spannmålen lär vara beroende av omgivande fukt i luften för att orka dra igång någon slags process gissar jag.   
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #23 skrivet: 24 jan-21 kl 22:39 »
Cellandningen frigör en liten del koldioxid och vatten som på så sätt kan ställa till skada, det blir tillgängligt för möglet. Men det finns inte hur mycket som helst (då skulle kornet liksom äta upp sig självt), så därför behöver man inte så många procents marginal. Och på samma sätt som man låter höet dö innan man lägger in det så är det bra att låta det gå ett tag innan man slutar blåsa igenom spannmålen (eller ösa den).

 

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #24 skrivet: 25 jan-21 kl 13:25 »
Alla frön lever, ju större frö, ju större omsättning, vilket också ger mer fukt. Om ett frö kommer åt att dra åt sig vatten börjar det omvandla stärkelse till socker, vilket gör det känsligt för mögel.
kretslopp

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #25 skrivet: 29 jan-21 kl 22:26 »
hur förvarar ni spannmålen? ni som bakar ock har det inomhus :)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #26 skrivet: 30 jan-21 kl 13:19 »
När jag hade säd (bara 10 säckar) så förvarade jag dom ute på magasinet. Jag hade dom bara fyllda till 2/3 vilket gjorde att jag genom att vända dom (varannan gång upp ochned ) en gång i veckan, så att dom blev orörda. Färdigmalt mjöl hade jag i linnesäck, den vände jag var 3-dje dag.
kretslopp

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #27 skrivet: 30 jan-21 kl 22:06 »
oj, ok det blev mkt rörande att komma ihåg.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #28 skrivet: 31 jan-21 kl 10:16 »
När jag jobbade i lantbruk hade vi säd i ett 50 cm tjockt lager på plant trägolv (när det inte fans sädtork) Då öste vi om säden med skyffel minst en gång i veckan.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #29 skrivet: 31 jan-21 kl 11:00 »
Jo, men när du kommit ner i fuktighet så behöver du inte ösa mer.

Det sädesmagasin jag har praktisk erfarenhet av var ett med lösa rör lagda på trägolvet. Magasinet hade ju byggts innan fläktar började användas. Där fylldes spannmålen in och luft blåstes igenom ett tag, sedan stängdes den av och förblev avstängd. Endast ett år blev det problem, men det var på grund av väderomslag så att översta lagret tog fukt och möglade. Det händer ibland med höet också. Jag vet flera som öser ett lager halm ovanpå höet för att förhindra det.

En bonde jag känner som har varit det hela livet och dessutom hör till de smartare har ofta spannmål kvar i ett par vagnar. Där har han ingen torkmöjlighet, men det går bra ändå. Men han har nog koll på fukthalten innan han gör så. Han har för övrigt magasin med hålplåt på trägolvet och blåser bara ett tag om det behövs.

Väderomslag påverkar inte spannmål i boningshuset.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 2 användare
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser