Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dunkar för drivmedel..  (läst 5575 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
dunkar för drivmedel..
« skrivet: 06 jan-21 kl 14:57 »
Hej, vad slags dunkar är bra för förvaring av diesel ock bensin? finns det några som är speciellt framtagna som har en riktigt tålig plast ock bra "hällpip"

just nu har jag soppa i några gamla hydrauloljedunkar som bör bytas ut. vad kan ni tipsa om?? :)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #1 skrivet: 06 jan-21 kl 15:43 »
Plastdunkar är, vad jag vet, aldrig godkända för mer än fem års användning. Inte heller mobila "entreprenadtankar" av plast är godkända för mer än fem år. Jag använder "jeepdunkar" och tankar från dem med en hävert modell https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/bensindunkar/jeepdunkspump-2000035579 vilket är det som gett mig enklast påfyllning och minst spill. Jeepdunkarna är lufttäta vilket minskar risken för alger i dieseln och så länge de inte är rostiga är det ok att ha bränsle i dem.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #2 skrivet: 06 jan-21 kl 18:44 »
Bensin är ju lite speciellt att förvara eftersom en trasig dunk kan ställa till med ångor som tar sig till fel ställe om man har dunkarna inomhus. Jag har oftast inte mer än 40-50 liter bensin hemma, och då i svarta köpedunkar i plast avsett för bensin.

Diesel är ju lite enklare eftersom det lätt går att fixa ett tätt golv som rymmer innehållet i en dunk. Sannolikheten att flera dunkar går sönder samtidigt är ju liten. De svarta 20-liters oljedunkarna med hällpip är min favorit, men även 25-liters dunkar som det varit sprit i (de är tjockare i godset än de man köper t ex på Biltema). 200-liters blå plastfat håller säkert 50 år innan de blir spröda. Förvarar man dunkarna i ett uthus dit solen inte når så håller både dieseln och dunkarna länge.

Nu har jag inte bränsle i alla dunkar jag hittar, men 25-liters vita dunkar har jag använt mycket till vatten, och då blir det alla kvaliteter. De som är av enklare typ, de som säljs på Biltema m fl, åldras rätt fort och blir spröda, även om de inte står i solen, så akta dig för sådana. Använder man plast, och dessutom av okänd kvalitet, så är det smart att slå eller sparka på dunkarna när de är tomma.

Jag har använt en röd 3-liters saftdunk till motorsågsbränsle i 30 år och den håller än.

Vanliga jeepdunkar av järn har jag slutat att använda, de förstör bränslet och rostar så de blir otäta. Har en fin i aluminium som är suverän, men tyvärr är korken av en plast som gett sig och hittar inte samma gänga på andra korkar. Får tillverka en i aluminium...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #3 skrivet: 06 jan-21 kl 21:54 »
Det vanliga är att plastdunkar för bränsle anges ha 10 års livslängd, inte 5.  I praktiken kan man nog räkna med att de är användbara mycket längre, om de får stå under bra förhållanden (svalt, mörkt osv).

Och jag instämmer i vad Själv är bäste dräng skriver om att man ska undvika jeepdunkar av plåt. Bränslen, och tydligen i all synnerhet diesel, förstörs kemiskt om de är i kontakt med metall länge. Försvarets gamla jeepdunkar som är målade på insidan, är bara avsedda för kortvarig förvaring av bränsle (på sin höjd någon vecka åt gången). Om man förvarar bränsle flera månader i en sådan, så börjar färgen lösas upp och förorenar bränslet.

Om man ändå använder jeepdunkar, så ska man vara medveten om att det finns två olika utföranden på pipen. Försvarets dunkar har den ena sorten, moderna billiga kinatillverkade dunkar har den andra. Om man använde fel sorts dunkslang till en jeepdunk så håller den bara nästan tätt, det rinner alltid lite på sidan när man tankar.

Det är viktigt även för bränslets del att det förvaras svalt, mörkt och torrt (låg luftfuktighet minskar risken för algtillväxt i diesel, och jämn temperatur gör att dunkarna "andas" mindre så att det inte kommer in ny fuktig luft i dem emellanåt).  Plastdunkar är inte alltid helt ljustäta även om de är svarta eller starkt färgade, och bränslen bryts ner med tiden även av ljus, därför bör de stå mörkt till.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #4 skrivet: 10 jan-21 kl 07:34 »
Hej. vad bra då har man lite mer koll då :) vart får man tag på blankdiesel ? för den lär väll låta sig lagras längre ock lite lättare..
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #5 skrivet: 10 jan-21 kl 11:10 »
Brukar vara märkt på mackarna. Q-star skriver ut det. Vet flera åkare som vägrar tanka annat efter att de fått skit i tankarna eftersom kvaliteten på blandsoppan är ojämn. Har själv råkat ut för motorproblem flera gånger, och funderat på att montera extra bränslefilter, modell större.

Men jag har lagrat RME flera år utan att jag sett någon försämring. Dock ej så länge som det lagrats gammaldiesel här på gården. Körde upp 300 liter som stått i en farmartank säkert 20 år, och det gick fint. Var dock en vattnig sörja i botten på tanken när jag gjorde ren den.


Då jag pratat med åkare som kör för mackarna, så säger de att det som blandas in kallas för RME (RapsMetylEster) oavsett vad vad för olja som förestrats. Ofta palmolja säger de.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #6 skrivet: 10 jan-21 kl 11:30 »
HVO är ännu bättre än blankdiesel ur lagringssynpunkt (och praktiskt taget alla andra synpunkter också), och dessutom mycket lättare att få tag på.

Men jag vågar nog påstå att vilket dieselbränsle som helst, även om det ingår RME eller liknande i det, går bra att lagra några år under rätt förhållanden. Som tidigare sagt: mörkt, svalt, jämn temperatur, ingen kontakt med fuktig luft eller metaller.

Beträffande bränslefilter till dieslar så bör man vara noga med att köpa filter av kända kvalitetsmärken (Mann, Fram, Bosch, Knecht, Delphi, Valeo m fl). Märkeslösa och skumma filter kan vara fyllda med vad som helst som liknar filterpapper, en del av dem har också förmågan att släppa ifrån sig ludd som ställer till problem på andra ställen i bränslesystemet.  Man bör alltså inte handla från webshoppar som inte redovisar fabrikatet på sina filter, och inte heller från firmor som har märkt dem med sitt eget namn.

Problem som har skyllts på RME kan också bero på gamla dåliga gummislangar som har börjat vittra sönder på insidan så att gummipartiklar följer med bränslet.  Tänk på att en slang som är omspunnen med tyg eller ståltråd, kan se hur fin ut som helst utanpå fastän gummit är totalt slut. Om en sådan slang verkar fuktig eller om det luktar diesel om handen sen man har tagit i den, så är det hög tid att byta den!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: dunkar för drivmede
« Svar #7 skrivet: 10 jan-21 kl 11:38 »
HVO är ännu bättre än blankdiesel ur lagringssynpunkt (och praktiskt taget alla andra synpunkter också), och dessutom mycket lättare att få tag på.

Men jag vågar nog påstå att vilket dieselbränsle som helst, även om det ingår RME eller liknande i det, går bra att lagra några år under rätt förhållanden. Som tidigare sagt: mörkt, svalt, jämn temperatur, ingen kontakt med fuktig luft eller metaller.

Beträffande bränslefilter till dieslar så bör man vara noga med att köpa filter av kända kvalitetsmärken (Mann, Fram, Bosch, Knecht, Delphi, Valeo m fl). Märkeslösa och skumma filter kan vara fyllda med vad som helst som liknar filterpapper, en del av dem har också förmågan att släppa ifrån sig ludd som ställer till problem på andra ställen i bränslesystemet.  Man bör alltså inte handla från webshoppar som inte redovisar fabrikatet på sina filter, och inte heller från firmor som har märkt dem med sitt eget namn.

Problem som har skyllts på RME kan också bero på gamla dåliga gummislangar som har börjat vittra sönder på insidan så att gummipartiklar följer med bränslet.  Tänk på att en slang som är omspunnen med tyg eller ståltråd, kan se hur fin ut som helst utanpå fastän gummit är totalt slut. Om en sådan slang verkar fuktig eller om det luktar diesel om handen sen man har tagit i den, så är det hög tid att byta den!

Skulle nog säga att den höga tiden är passerad med råge när man märker av att det är fuktigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #8 skrivet: 10 jan-21 kl 11:43 »
Blankdiesel är märkt D0 om jag inte missminner mig. Vanlig diesel D7. Blankdiesel köper du inte på vanliga mackar längre. Men går att beställa via tankbil.

Skadar metall diesel? Cisterner är ju ofta av metall? Som någon sa... det kan ju ligga i åratal och ändå vara användbart... Får inte i hopp det...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #9 skrivet: 10 jan-21 kl 13:30 »
Jag tankar Aspen (aromatfri soppa) på Q-star i Norrköping, och där har de blankdiesel.


Metaller kan bilda metallorganiska föreningar, koppar (mässing) ställer gärna till det. Men det är nog inte så farligt i en stor tank, mer problem när det står i små utrymmen. En klassiker är ju flottörhuset i en bensinmotor, där det finns mässingsmunstycken, aluminium och någon nål i stål.

HVO har jag inte testat än, men det låter trevligt att det är ett hållbart bränsle.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #10 skrivet: 10 jan-21 kl 14:04 »
I en stor cistern blir det ju så att säga bättre förhållande mellan volym bränsle och metallyta i kontakt med bränslet, än i en liten dunk. Och ren stålplåt hör till de material som inte är alltför aggressiva mot bränsle.  Koppar tycks vara absolut värst av de metaller man kan komma i kontakt med i praktiken, och den som är minst skadlig för bränslet är tydligen rent tenn.  I en del gamla artiklar rekommenderas bestämt att bensintankar bör vara förtennade på insidan, av just den anledningen!

När det gäller HVO så framställs ju den genom en kemisk process som kallas hydrering. Man kan utgå från biomassa eller vad som helst som innehåller kol och väte i lämpliga proportioner.  Det är för övrigt samma process som tyskarna använde för att tillverka syntetisk diesel ur brunkol under andra världskriget. Redan då observerade man att den syntetiska dieseln fungerade mycket bättre som bränsle än vad dåvarande fossil dieselolja gjorde. Erfarenheter från de smörjoljor man fick fram som biprodukt, har med tiden lett fram till dagens syntetiska motoroljor. Däremot blev den syntetiska bensin man gjorde på 1940-talet inte särskilt bra, framför allt fick den ett mycket lågt oktantal. Den dög inte att köra en förbränningsmotor på utan vidare, man kunde bara använda den för att dryga ut fossil bensin med.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #11 skrivet: 10 jan-21 kl 16:08 »
härligt, då vet man vad man ska leta efter :)
 HVO!
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #12 skrivet: 10 jan-21 kl 16:11 »
Föresten, finns det olika sorters HVO diesel?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #13 skrivet: 10 jan-21 kl 17:35 »
Föresten, finns det olika sorters HVO diesel?

Den stora skillnaden är vad man haft i den i grunden.
Dock är det bara ingredienser som sådan bli HVO,

Man strävar givetvis efter att få så "rena" ingredienser som möjligt då processen förenklas med renheten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #14 skrivet: 10 jan-21 kl 19:54 »
I praktiken finns det bara en enda sorts HVO som går att köpa ur pump på mackar i Sverige.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #15 skrivet: 10 jan-21 kl 21:21 »
Tittade lite och tycker att de skulle byta namn från HVO till t ex HAAOF (Hydrated Almost Any Oil or Fat), för det var en salig blandning ;D


jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #16 skrivet: 11 jan-21 kl 10:23 »
Tittade lite och tycker att de skulle byta namn från HVO till t ex HAAOF (Hydrated Almost Any Oil or Fat), för det var en salig blandning ;D

ja verkligen. palmolja! hur miljövänligt är det liksom??? ock att alger mm inte vill växa i den tycker jag är lite märkligt men men.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

 

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #17 skrivet: 24 jan-21 kl 18:54 »
Jag har haft min diesel i jeepdunk. Se tråden om min traktor för alla problem det skapat. Nu får jag dumpa den och använda platsdunkar som jag byter ut med jämna mellanrum.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #18 skrivet: 26 mar-22 kl 16:43 »
Jag har haft bensin i ett gäng gamla jeep-dunkar ståendes i två år. Just nu roterar jag dessa och använder till bilen, fungerar utan problem. Jag spär dock ut det med färsk bensin, försöker hålla ungefär 50/50.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #19 skrivet: 26 mar-22 kl 18:10 »
Kolla bara så du inte får med färgflagor och annat skräp från dunkarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 5 användare
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser