Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på torrved i februari..  (läst 22350 gånger)

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #40 skrivet: 15 feb-11 kl 11:49 »
Verkar vara lika högt som i Januari ;), småförpackningar är arbetsintensiva och blir dyra.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

andtol

  • Gäst
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #41 skrivet: 13 mar-12 kl 08:25 »
Lyfter en gammal tråd.

Är det någon som sålt ved i år? Det blev inte en så lång vinter men det kanske fanns köpare ändå?

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #42 skrivet: 11 dec-13 kl 20:38 »
Februaripriset vet jag inget om, men i dag blev ja erbjuden niohundra för en kubik stapladbjörkved ;)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #43 skrivet: 11 dec-13 kl 22:13 »
Jag sålde björk/ek-ved förra veckan och fick 650 kr/kubiken för ej staplad ved.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #44 skrivet: 23 jan-18 kl 19:15 »
trådlyft
kan det finnas folk som har köplust på torr,handkluven, närodlad ved till ordentligt tilltagna priser även denna vinter?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #45 skrivet: 23 jan-18 kl 21:46 »
Det finns säkert en och annan, men jag tycker att vedpriserna verkar ligga förhållandevis lågt i år, åtminstone här i trakten. En bekant (som inte är känd för någon vidare framförhållning) var erbjuden att köpa ved för 350 kr/m3 med fri leverans i storsäck före jul. Dock blev det inte av att han utnyttjade det erbjudandet, när han väl måste få tag i ved framåt trettondagen hade den vednasaren slut och han fick köpa ved i småsäckar istället, jag tror priset blev 650 kr/m3 och han fick köra hem den själv.
Jag tror det rörde sig om blandved i bägge fallen.

Juniperus

  • Gäst
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #46 skrivet: 23 jan-18 kl 22:54 »
Sålde handhuggen björkved med fri leverans och uppstapling i vedbod för 300 kr kubiken var nog för billig, måste nog lära mig att begära mer.

 

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #47 skrivet: 25 jan-21 kl 10:31 »
Trådlyft
Har folk slut på ved?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

sågspån

  • Inlägg: 9
    • Medelpad
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #48 skrivet: 21 feb-21 kl 17:31 »
Veden är så billigt att inte lönar sig att hålla öppen väg och starta en traktor för 1 eller 2 m3s.

Sålde nån vecka sen en 1m3-säck till en granne för 400 kr, tror att det var 100% björk.
Några dagar senare ville eldaren köpa en säck till, där är jag osäker på blandningen, gissar på 80% björk, resten mest rönn(bästa veden) och kanske lite al. Köparen skickade 1000 kr.

Grannen kommer med sin egen traktor, röjer av och städar upp efteråt.

Tror att dom flesta med framförhållning köper ett tipplass på 8-12 m3s på sensommaren, dvs rå ved som dom staplar i sina förråd.

Själv vill jag nog att veden skall ha torkat betydligt längre, innan jag eldar den.

HusSecurion

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #49 skrivet: 26 feb-21 kl 23:09 »
Betalar 500 kr per kubik, 80-90% björk, resten tall och gran.
400 kr per kubik om jag vill ha färskved och torka själv.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #50 skrivet: 19 jan-22 kl 21:53 »
Lyfter frågan, vad blir priset på torr ved i februari?  Elen är dyr denna vinter men kylan låter vänta på sig.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #51 skrivet: 19 jan-22 kl 22:10 »
Vad jag har förstått så sålde många vedhandlare slut redan före jul den här säsongen. Det var ju kallt i december, i kombination med höga elpriser. Så i den mån det finns torr ved till salu i februari, tror jag att det blir en ganska spretig och varierande prisbild.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #52 skrivet: 19 jan-22 kl 22:29 »
Lyfter frågan, vad blir priset på torr ved i februari?  Elen är dyr denna vinter men kylan låter vänta på sig.

Ta i och se vad kunden tycker det är värt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #53 skrivet: 20 jan-22 kl 00:35 »
Brodern i Norrköping som endast eldar för trevnad ger 1100 för en 800 liters säck björkved.

Skall man köpa för värmens skull så gäller det att inte gå över priset på pressade sågspånsklossar. 2,50 kilot ligger de på, och en kubik torr björk väger väl kring 400 kg, så max tusenlappen för en kubik annars beter köparen sig som de som går på auktion och ropar över nypris.

Så brodern blev blåst ;D Men det var väl mervärdet i servicen och de vackra träbitarna som gjorde det till en ok affär.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #54 skrivet: 27 feb-22 kl 19:46 »
Ej aktuellt med nuvarande tolkning av artskyddsförordningen, jag kan behöva spara veden för eget bruk då man inte ens får ta hand om en handfull vindfällen utan tillstånd numera.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #55 skrivet: 28 feb-22 kl 08:29 »
Fick ge 850kr för en 1,5 kubiks säck med björkved, med hemkörning.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #56 skrivet: 07 aug-22 kl 23:06 »
Gissar på att vedpriset kommer överstiga 2000kr/m3 travat, tänker ni sälja nått?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #57 skrivet: 08 aug-22 kl 00:47 »
Kommer sågverken och pappersbruken kunna handla ;D

Men pelletsen ligger på 3,80 kilot. Björken på 425 kr fub exkl moms vid väg.


Men barkborregran på rot är billig ;D

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #58 skrivet: 08 aug-22 kl 05:27 »
50 euro kubik såg jag i petalax så funderar jag ska köpa 2 kubik som extra, har 5-6 kubik egen blandved kapad o kluven.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #59 skrivet: 08 aug-22 kl 12:57 »
Gör det Dennis, energin lär varken bli billigare eller tillgängligare och huggen kluven ved står sej oerhört länge om den är rätt förvarad
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser