Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kal fläck  (läst 6086 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
Kal fläck
« skrivet: 05 jun-10 kl 11:06 »
Vad tror man om detta? Skrubbsår? Skabb? Något annat? Den kala fläcken finns på ena låret hos en 2-årig tik, blandras golden/bordercollie. Det verkar inte vara ömt där och nu kliar det tydligen inte. Jag har inte sett att hon har tuggat eller krafsat där, men en gång igår var pälsen blöt kring den kala fläcken som om hon skulle ha tuggat eller slickat på den.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Kal fläck
« Svar #1 skrivet: 07 jun-10 kl 16:59 »
Ingen aning, men om hunden inte besväras skulle jag bara ev klippa bort lite päls runt om och hålla koll.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Kal fläck
« Svar #2 skrivet: 07 jun-10 kl 22:05 »
En veterinär fick titta på fläcken idag, han kallade det "fukteksem" och menade att det inte var mycket att bekymra sig om, definitivt inte smittsamt i alla fall. Tvätta med alsolsprit och smeta på kortisonsalva två gånger om dan var rådet.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kal fläck
« Svar #3 skrivet: 08 jun-10 kl 13:12 »
Ja, jag skulle just skriva att det ser ut som en "hot spot". När hunden slickar på ett ställe tillräckligt länge kan det bli ett fukteksem där. Det gäller att ha koll på det och som sagt klippa bort all päls runt omkring så att det inte ständigt är blött. Eventuellt så kan det bli en infektion, i så fall är det pencillinsalva och "dumstrut" som gäller (krage).

Att hunden börjar slicka kan bero på ren stress, att hunden har badat och inte torkat ordentligt, eller att det funnits ett sår eller klåda från början.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jennydalby

  • Inlägg: 277
    • Jämtland
SV: Kal fläck
« Svar #4 skrivet: 08 jun-10 kl 13:17 »
hej.
våran jämthund fick detta för någon vecka sedan. våran vet sa att det kallader för hotspott och är för att det blir fuktigt.
vi fick utskrivet kortison kräm för det att behandla i ev vecka och nu är det borta.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Kal fläck
« Svar #5 skrivet: 11 jun-10 kl 13:21 »
När jag tog över min hund för några år sen var han fullständigt hyperstressad. Han kunde inte ligga ner utan att slicka på ena armbågen. Han hade slickat så mycket att det var en kal fläck som var röd och irriterad. Så småningom lugnade han sig och blev tryggare, men det har inte vuxit ut nån ny päls på fläcken.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser