Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?  (läst 4366 gånger)

Halte

  • Gäst
Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« skrivet: 25 mar-13 kl 11:03 »
Hejsan
Min fru har i flera år tjatat om att vi ska skaffa getter och i år funderade jag på att i födelsedagspresent åt henne komplettera gården med en knippe getter.
Vi har ju sedan tidigare får och min första fråga är om getter kan gå tillsammans med får utan att det bråkas?

Nästa fråga är det där med stängsel.. Jag har haft min beskärda del av rymmande får redan, och därför (bland annat) har jag nu rovdjursstängsel runt o msamtliga hagar och de senaste åren har det inte varit några rymmningar.. jag är inte alls sugen på att ha djur högt och lågt inne i byn igen.. :)

Alltså.. Tror ni att getter stannar på rätt plats med rovdjursstängsel? Mkt spänd järntråd, 5 trådar, lägsta på 25-30 cm, sedan 50, 70, 90 och 110 cm höjd.

Halte

  • Gäst
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-13 kl 21:12 »
Ingen med erfarenheter av getter och elstängsel??

Nå.. Då får det bli inköp på chans då. Söndag bär det av till ett getostmejeri för hämtning av 3 killingar

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #2 skrivet: 26 mar-13 kl 21:19 »
Vi var har sk viltstängsel till våra som är 160 cm högt.
Elstängsel vet jag inte om de vill stanna inne på....
Känns som att de mest inte bryr sig om det alls  ::)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Broberg

  • Gäst
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #3 skrivet: 26 mar-13 kl 21:23 »
Ingen med erfarenheter av getter och elstängsel??

Nå.. Då får det bli inköp på chans då. Söndag bär det av till ett getostmejeri för hämtning av 3 killingar

Enda jag vet var en tidigare granne som hade någon sorts dvärggetter. De gick med ett tvåtrådigt, lågt elstängsel. Såna smågetter är kanske lättare än de vanliga? Vet en som hade vanliga och de körde med kravallstaket typ, fast de hade en jävligt liten yta också. Det kanske spelar roll?

Sussilo

  • Gäst
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #4 skrivet: 27 mar-13 kl 06:34 »
Hej Halte!
Om du lär killingarna respekt för trådarna som ska ha rejält med kräm i, tror jag nog att det ska gå. Men killingar är ju ganska små så de kryper antagligen under din lägsta tråd på 25-30 cm över backen. Har de sedan väl lärt sig det oskicket...... Hagen spelar stor roll för hur man lyckas hålla getter på rätt sida om stängslet. Gott om sly, stenbumlingar eller annat att hoppa på vill de ha. Getter betar "uppifrån och nedåt," dvs sly, ris, bark och grenar är deras naturliga föda som de i första hand väljer.

Killingar från getostmejeri innebär sv.lantas, mycket trevliga djur. Är de av riktig mjölkstam kan de som vuxna sätta mjölk utan att ha killat, så du får ha koll på juverhälsan. Får och getter brukar bilda separata flockar när de går tillsammans. Lycka till och låt oss höra hur det går  :)!
« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 06:39 av Sussilo »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #5 skrivet: 27 mar-13 kl 07:25 »
Alltså.. Tror ni att getter stannar på rätt plats med rovdjursstängsel? Mkt spänd järntråd, 5 trådar, lägsta på 25-30 cm, sedan 50, 70, 90 och 110 cm höjd.
Här på gården har vi lite olika stängselvarianter. Bl a går getterna på endast 3 eltrådar, översta ungefär 90 cm över backen. Funkar fint! (Utom på vissa småkillingar...)
hemska är de inte att stängsla! "Ett gott bete är det bästa stängslet!" :)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #6 skrivet: 27 mar-13 kl 07:47 »
Vi hade getterna stängslade med el, 3 trådar, 30 50 och 70 över mark. Batteriaggregat.

Killingarna kanske skulle ut, men fungerade bra. Se till att inga stenar eller liknande finns som hoppansats vid stänget.

Getterna kollar varje dag om det finns ström i stängslet. Jag tror de känner stötar även om de står en liten bit från stänget.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #7 skrivet: 27 mar-13 kl 08:15 »
Vad fungerar för de du hämtar getterna hos? Det är väldigt individuellt men många getter bryr sig inte alls om el. Är det dessutom så att de rymmer för att de vill vara i knät på en människa då hjälper inte bra bete. Men låt inte det skrämma dig getter är trevliga.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Halte

  • Gäst
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #8 skrivet: 27 mar-13 kl 09:08 »
Härligt!
Roligt att höra! Ska bli riktigt kul att testa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #9 skrivet: 02 apr-13 kl 12:48 »
Absolut!  Getter är trevliga!  Men helt riktigt:
"Ett gott bete är det bästa stängslet!" :)

Getterna kollar varje dag om det finns ström i stängslet.
Jupp.  Jag tror att de kan känna det via "morrhåren" som sitter runt omkring nos och läppar.

Tänk även på att getter är intelligenta djur.  Ge dem stimulans, så kanske de inte söker upp den själva!

Och berätta hur det går!  Blev frugan så glad som du hoppades?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Canis Lupus

  • Inlägg: 7
  • Bor på en liten skånegård i kanten av Österlen
    • Skåne
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #10 skrivet: 03 apr-13 kl 11:20 »
Har rovviltsstängsel till mina getter + en distanstråd på insidan i höjd med den längst ner på utsidan (25 cm från marken). Det funkar så länge de har tillräckligt med mat i hagen för att vara nöjda. Har rejält med ström på trådarna, men för en del getter hjälper det inte, de lyfter tråden med hornen och drar ändå....

Har en hage med fårstängsel. Kompletterat med eltråd 25 från marken på insidan & eltråd på toppen av stolpen. Det funkar även på killingar. Utan el funkar det inte. Killingarna kryper ut & då blir det oro bland getterna som trycker sej ut genom maskorna...

Halte

  • Gäst
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #11 skrivet: 05 aug-13 kl 11:26 »
Kan ju uppdatera om min åsikt i frågan så här efter en sommar med getter..

Nej, rovdjursstängsel hålle rinte getter på plats.. Inte heller elnät, ens med en extra överliggare av eltråd.. faktum är att inget håller idiotdjuren på plats.

Så mitt råd angående stängsling för att slippa rymmande getter är: Skaffa inte get!

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #12 skrivet: 05 aug-13 kl 12:20 »
Hehe! Det tog 5 månader alltså?  Jag har haft mina i två nu.... :P
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #13 skrivet: 05 aug-13 kl 12:26 »
Så hustrun blev inte så glad som du hoppades, det var tråkigt.  Men om både får och getter rymmer, då undrar jag vad som är fel?  Det finns alltid en anledning till att ett djur beter sig på ett visst sätt.  Rymmer de, så har de en bevekelsegrund, men vilken? ??? :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #14 skrivet: 05 aug-13 kl 17:50 »
Kan ju uppdatera om min åsikt i frågan så här efter en sommar med getter..

Nej, rovdjursstängsel hålle rinte getter på plats.. Inte heller elnät, ens med en extra överliggare av eltråd.. faktum är att inget håller idiotdjuren på plats.

Så mitt råd angående stängsling för att slippa rymmande getter är: Skaffa inte get!
;D  ::)
Ja, det kan vara bekymmer med små killingar. Speciellt om idiotdjurägare ger dem 30 cm krypmån under stängslet :-* . I takt med att de blir större kommer de att få svårare att rymma, om du nu har gett dem intressanta hagar att vara i, förstås.
Dina inköpeskillingar är förhoppningsvis inte jättesmå längre, men det kan ha varit så att de togs från sina mammor för tidigt och inte hann tillägna sig ordentlig flock- och getuppfostran innan de blev placerade i en ren killinggrupp. De vuxnas roll i flocken är ju bland annat att tala om var de små ska vara, och nu har du en liten flock där killingarna/unggetterna kanske inte har fått lära sig hur de ska bete sig, och ingen äldre finns som kan leda dem (och lära dem att vara på rätt sida stängslet).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #15 skrivet: 05 aug-13 kl 18:28 »
Ungdjur ska skolas in. :)

Halte

  • Gäst
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #16 skrivet: 05 aug-13 kl 20:21 »
Så hustrun blev inte så glad som du hoppades, det var tråkigt.  Men om både får och getter rymmer, då undrar jag vad som är fel?  Det finns alltid en anledning till att ett djur beter sig på ett visst sätt.  Rymmer de, så har de en bevekelsegrund, men vilken? ??? :P
Hustrun är glad.. :) inte jag dock. Jag är av uppfattningen att djur ska hålla sig på rätt sida stängslet..
Och varför de inte vill stanna i hagen har jag ingen aning om.. den är 2 hektar stor med allt från hygge på aspskog (sly i mängder) till naturbete till åkerbete.. här finns buskar, träd och stenhällar..

Det enda jag kan tänka mig är att de är med extremt förtjusta i folk och särskilt barn..

Halte

  • Gäst
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #17 skrivet: 05 aug-13 kl 20:26 »
;D  ::)
Ja, det kan vara bekymmer med små killingar. Speciellt om idiotdjurägare ger dem 30 cm krypmån under stängslet :-* . I takt med att de blir större kommer de att få svårare att rymma, om du nu har gett dem intressanta hagar att vara i, förstås.
Dina inköpeskillingar är förhoppningsvis inte jättesmå längre, men det kan ha varit så att de togs från sina mammor för tidigt och inte hann tillägna sig ordentlig flock- och getuppfostran innan de blev placerade i en ren killinggrupp. De vuxnas roll i flocken är ju bland annat att tala om var de små ska vara, och nu har du en liten flock där killingarna/unggetterna kanske inte har fått lära sig hur de ska bete sig, och ingen äldre finns som kan leda dem (och lära dem att vara på rätt sida stängslet).
Den teorin är jag inne på själv.. de var ju fortfarande flaskmatade när de kom  hit..

Är det för sent att introducera någon uppfostrad get nu? Jag har en känsla av att min fru och barnen inte gillar alternativet om det inte går att få dem att hålla sig inne

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #18 skrivet: 05 aug-13 kl 21:04 »
Om de är flaskmatade, så anser de att människor är bra att vara med.  De dras till folk och följer er som hundar.  Eller snarare som flaskmatade getter ...  Där har du nog problemet, de vill vara tillsammans med folk, inte alls ensamma dagisbarn utslängda i en aldrig så intressant "skog".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Halte

  • Gäst
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #19 skrivet: 06 aug-13 kl 20:52 »
Jo så är et nog, men det går ju inte göra ngt åt nu tyvärr. .

Men jag funderar på att hitta någon elrädd gammal get-dam som förhoppningsvis håller ynglingarna på rätt sida...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser