Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beteshagar  (läst 10932 gånger)

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
Beteshagar
« skrivet: 30 maj-11 kl 10:34 »
Har 1.9 ha beten här med blandat med berg och lövträd.

Om vi vill dela upp betena till mindre hagar som de kan beta av hur stora ska de vara på 6 getter? Hur gör man med vindskydd på varje betesplätt vid regn och blåst? Det som de inte betar av när ska det slås av? Det måste väl duga med gräsklingan på röjsågen?

Det är 2 stora hagar av markerna idag. Märker att det är för stort för det syns inte var de betar. Hur blir vi av med alla smörblommor till nästa år?

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #1 skrivet: 30 maj-11 kl 10:46 »
Vill även fråga om de kan få för mycket trä i sig? De står uppepå vedtraven och tuggar friskt dygnet runt nu. Vi tycker så klart att det är bra att få veden avbarkad och de har ju superkul i klättrandet, det syns tydligt men det kanske blir för mycket av det goda?
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #2 skrivet: 30 maj-11 kl 11:43 »
Några tusen kvadratmeter kanske är lagom per hage, om det är vetiga beten?
Antingen sätter ni upp fasta hagar med den typ av stängsel ni föredrar och flyttar getterna emellan, eller köper ni elnät eller eltråd och stolpar och gör en tillfällig hage där ni vill att getterna ska beta just nu, och sen flyttar ni hagen till nästa ställe när det är renbetat. Jämför kostnader innan ni köper något, det kan skilja mycket mellan olika försäljningsställen! Vi köpte elnät på 50-metersrullar, på Granngården kostade en rulle 1500 kr inkl moms och på den lilla lokala bonnabutiken bara 1000 kr inkl moms.

Ett smidigt sätt att få vindskydd är att köpa begagnade enkubikmeters plasttankar, s k IBC:er, och såga ur ett ingångshål i en av väggarna som är lagom stort för att getterna ska kunna gå in och ut. Bädda med strö inuti. 3 fullvuxna getter kan ligga i en IBC, men då krävs det att de är sams...är de inte kompisar kanske en får räkna bara 2 eller 1 get per IBC. Dessa tankar är inte tunga, en person kan lätt flytta dem genom att släpa på marken till nästa bete, plasten glider lätt.

Jag tror inte att det är någon större risk att de äter för mycket bark, de vet nog själva vad deras kroppar behöver.
PS: Ta smörblommorna med röjsågen om ni vill bli av med dem, eller putsa av med slåttermaskinen efter traktorn om ni har det. Annars kan ju smörblommorna få vara. Här är vi bekväma, djuren får äta av sina beten själva, vi går inte och röjer något extra.
« Senast ändrad: 30 maj-11 kl 11:46 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #3 skrivet: 30 maj-11 kl 13:14 »
Några tusen kvadratmeter kanske är lagom per hage, om det är vetiga beten?
Antingen sätter ni upp fasta hagar med den typ av stängsel ni föredrar och flyttar getterna emellan, eller köper ni elnät eller eltråd och stolpar och gör en tillfällig hage där ni vill att getterna ska beta just nu, och sen flyttar ni hagen till nästa ställe när det är renbetat. Jämför kostnader innan ni köper något, det kan skilja mycket mellan olika försäljningsställen! Vi köpte elnät på 50-metersrullar, på Granngården kostade en rulle 1500 kr inkl moms och på den lilla lokala bonnabutiken bara 1000 kr inkl moms.

Ett smidigt sätt att få vindskydd är att köpa begagnade enkubikmeters plasttankar, s k IBC:er, och såga ur ett ingångshål i en av väggarna som är lagom stort för att getterna ska kunna gå in och ut. Bädda med strö inuti. 3 fullvuxna getter kan ligga i en IBC, men då krävs det att de är sams...är de inte kompisar kanske en får räkna bara 2 eller 1 get per IBC. Dessa tankar är inte tunga, en person kan lätt flytta dem genom att släpa på marken till nästa bete, plasten glider lätt.

Jag tror inte att det är någon större risk att de äter för mycket bark, de vet nog själva vad deras kroppar behöver.
PS: Ta smörblommorna med röjsågen om ni vill bli av med dem, eller putsa av med slåttermaskinen efter traktorn om ni har det. Annars kan ju smörblommorna få vara. Här är vi bekväma, djuren får äta av sina beten själva, vi går inte och röjer något extra.

Om vindskydd: Är det sant!! Får de plats i sådana små burkar?? Jösses vad smidigt om vi kan göra så. Är det lagliga mått och tillåtet att ha dem delade i sådana? Ska man skaffa de med stålbur runt då så de står kvar i vinden eller menar du att de verkligen står kvar tomma och uppskurna? Får de sova i dem på natten med eller är det bara vind och regnskydd?

Har du gjort så själv?

Då kan man ju flytta dem varje gång man byter strö.

Betenas gräs är långa och höga och rikligt gröna men det är gott om smörblommor. Är inte det ett täcken på magert bete? Är inte de giftiga? Tänkte att man kanske skulle försöka få bort dem ifall vi ska ta hö nästa år.

Vi gör fasta hagar men tar bort  en bit av stängslet när vi öppnar upp men stolparna får stå kvar. Vi har gott om fårnät liggande här och vi har köpt 200 begagnade stolpar som vi kan använda utav.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 07:04 »
Vad Jordbruksverket anser om saken har jag inte tagit reda på :P . Getterna går iaf in i sina små vindskydd när vädret är ogetigt, eller när de vill sova där.
Vi har tagit ur plasttanken ur stålburen, och använder bara tankarna till getterna (stålburarna är bra att ha till veden). Tankarna står still där en har ställt dem, har inte varit ut för att de har blåst iväg.
Smörblommor är giftiga för vissa betesdjur, vilket yttrar sig i att djuren i fråga inte äter dem :) . Vill ni bli av med smörblommorna är det väl lämpligast att slå av dem innan de går i frö. Är gräset grönt och frodigt är betet inte alltför magert, men ni kan ju alltid gödsla extra om ni ska ta hö där nästa år, för att få en ännu bättre skörd.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #5 skrivet: 31 maj-11 kl 08:44 »
Vad Jordbruksverket anser om saken har jag inte tagit reda på :P . Getterna går iaf in i sina små vindskydd när vädret är ogetigt, eller när de vill sova där.
Vi har tagit ur plasttanken ur stålburen, och använder bara tankarna till getterna (stålburarna är bra att ha till veden). Tankarna står still där en har ställt dem, har inte varit ut för att de har blåst iväg.
Smörblommor är giftiga för vissa betesdjur, vilket yttrar sig i att djuren i fråga inte äter dem :) . Vill ni bli av med smörblommorna är det väl lämpligast att slå av dem innan de går i frö. Är gräset grönt och frodigt är betet inte alltför magert, men ni kan ju alltid gödsla extra om ni ska ta hö där nästa år, för att få en ännu bättre skörd.

Helt fantastiskt. Ska absolut leta efter sådana. Måste vara supersmidigt. Hoppas att det är okej storlek för jordbruksverket. Kommer nog försöka skaffa 6 stycken så de kan få varsin om de vill. Underbart att kunna flytta runt dem. Har du en bild på era när getterna ligger där inne så får du gärna lägga in det. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Beteshagar
« Svar #6 skrivet: 31 maj-11 kl 09:41 »
Får det även plats stora getter med stora horn? Vi tog bara fyra pallar på sidan som vi band ihop och plåt som tak men där är en hel sida öppen och gå in i. Går att dela och flytta med traktorn men det verkar smidigare med plastdunkar  ;D
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #7 skrivet: 31 maj-11 kl 10:31 »
Huruvida bockar med maffiga horn kan komma in beror på hur stort hål en sågar upp :) . Här är en bild från i vintras, tagen på håll i dåligt väder, men det framgår vad det är iaf. Förutom bocken som syns i bild så låg även en get inne i vindskyddet vid fototillfället.
För att få ströet att ligga kvar bättre och hålla ute snön om getterna är ute på vintern, är det bra att ingångshålet börjar en eller två decimeter upp från nederkanten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Beteshagar
« Svar #8 skrivet: 31 maj-11 kl 10:42 »
Getter och jordbruksverket har olika åsikter om vad som är en bra getbostad ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Beteshagar
« Svar #9 skrivet: 31 maj-11 kl 10:47 »
Jag tror inte att smörblommorna är giftiga när de är torkade.
Vi har haft en hel del såna i vårt hö periodvis men aldrig sett några problem med djuren.
Jag tror det är onödigt jobb att försöka få bort dem.

Det måste väl gå att förankra plastdunkarna på nåt vis, här skulle de nog blåsa runt i hagen annars. Vi har rätt så fasta hagar så vi har byggt ett vindskydd i varje hage. Det enklaste gjorde vi med några pallar, spikade ihop med spillvirke så att väggarna blev täta och använde en gammal uttjänt plastmatta (alltså inte typ trasmatta) till taket. De älskar detta lilla "hus" eftersom det även är klättervänligt!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #10 skrivet: 31 maj-11 kl 11:45 »
Nej, de blåser inte omkring, och här har ändå varit några oväder i trädvältarkategorin.
En forummedlem som säljer IBC:er till humant pris:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=112426.0
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #11 skrivet: 31 maj-11 kl 11:51 »
Jag är helt såld!! Jag ska skaffa plastdunkar och precis som skräptanten säger använda burarna till veden. Jösses vad smidigt att ha sådana plastbunkar. Bara spola ur och skrubba och flytta en bit när man byter strö. Borde ju vara hur hälsosamt som helst. Dessutom ser ju getterna ut att ha det helmysigt.

Jag har inbillat mig att smörblommorna ökar när jorden utarmas. Därför tänkte jag att våra beten kanske skulle behöva plöjas och sås om.

Det är jättehögt gräs annars. Absolut hölängd. Får väl köpa en lie och slå av och torka. :-) Jag skulle vilja strö ut ängsblommor med. Vi hade lite blåsippor i våras och massor av vitsippor men inget annat skoj.














I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #12 skrivet: 31 maj-11 kl 12:19 »
Jag är helt såld!! Jag ska skaffa plastdunkar och precis som skräptanten säger använda burarna till veden. Jösses vad smidigt att ha sådana plastbunkar. Bara spola ur och skrubba och flytta en bit när man byter strö. Borde ju vara hur hälsosamt som helst. Dessutom ser ju getterna ut att ha det helmysigt.

Jag har inbillat mig att smörblommorna ökar när jorden utarmas. Därför tänkte jag att våra beten kanske skulle behöva plöjas och sås om.

Det är jättehögt gräs annars. Absolut hölängd. Får väl köpa en lie och slå av och torka. :-) Jag skulle vilja strö ut ängsblommor med. Vi hade lite blåsippor i våras och massor av vitsippor men inget annat skoj.

Nu har jag tingat 6 tankar med gallerburar i linköping, som det bara varit vattenlösligt och ofarligt i. :-) Hoppas på att få hämta snart. :-)

Åh vad jag ser fram emot det här. :-)

Tack så supermycket för detta fantastiska tips. Hoppas verkligen getterna blir nöjda. :-) Nu ligger de hela tiden i ladugården och framför ladugården och pinkar där och inne istället för ute på betena som man vill att de gödslar på. Det här kommer bli så kanon!
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Beteshagar
« Svar #13 skrivet: 31 maj-11 kl 12:39 »
Jag har byggt foderhäckar av stålställningarna. Jag satte dit ribbor så att de bara kunde stoppa in nosen och dra ut höet. I mitten gjorde jag en kona så att de alltid kommer åt höet.
Blev jätte bra, men passade bäst till fåren. Getterna var som vanligt lite väl bordusa och de minsta killingarna lyckades krypa in för att sova i höet....  ::)
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #14 skrivet: 31 maj-11 kl 13:13 »
Jag har byggt foderhäckar av stålställningarna. Jag satte dit ribbor så att de bara kunde stoppa in nosen och dra ut höet. I mitten gjorde jag en kona så att de alltid kommer åt höet.
Blev jätte bra, men passade bäst till fåren. Getterna var som vanligt lite väl bordusa och de minsta killingarna lyckades krypa in för att sova i höet....  ::)

Jösses, helt otroligt smart ju. Någon av er som gjort sådana här superidéer av de här borde starta en användningstipsidétråd om dessa tankar och gallerburar. :-D

Han jag tingade av hade hört att någon gjort något jättesmart till grisar med. Kommer inte ihåg vad han sa men ska undersöka det när jag hämtar dem. :-) Kan återkomma om vad det var om det var något som kan vara användbart.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Beteshagar
« Svar #15 skrivet: 01 jun-11 kl 18:05 »
Jag har byggt foderhäckar av stålställningarna. Jag satte dit ribbor så att de bara kunde stoppa in nosen och dra ut höet. I mitten gjorde jag en kona så att de alltid kommer åt höet.
Blev jätte bra, men passade bäst till fåren. Getterna var som vanligt lite väl bordusa och de minsta killingarna lyckades krypa in för att sova i höet....  ::)
Ja, det var väl killingar?

Jag tror att Skräptantens konstruktion skulle kunna kompletteras med en tank till, i vinkel.  Då blåser det in mindre, samtidigt som de har den utsikt över omgivningen som de vill ha och behöver.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #16 skrivet: 03 jun-11 kl 07:36 »
45 Gradig vinkel då menar du?

Det kan vi ordna av våra. Vi kommer ställa dem 2 och 2 och då kan vi sätta dem i vinkel.
Ska hämta dem nästa vecka. Ska bli jätteintressant. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

pyromanen

  • Gäst
SV: Beteshagar
« Svar #17 skrivet: 03 jun-11 kl 08:18 »
Eftersom det troligen finns för mycket bete för djuren så föreslår jag att ni sparar en hage varje år som ni slår helt o hållet (olika hage varje år), så får ni en parasitfri hage till året efter där djuren kan komma först på våren. Minst 4 hagar tycker jag ni ska dela upp marken i.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Beteshagar
« Svar #18 skrivet: 03 jun-11 kl 09:35 »
Jag har inbillat mig att smörblommorna ökar när jorden utarmas. Därför tänkte jag att våra beten kanske skulle behöva plöjas och sås om.

Smörblommor kan uppträda rikligt speciellt i äldre vallar (särskilt där vallarna sköts extensivt) på fuktig åkermark, den trivs på öppna platser.
Mycket smörblommor kan tyda på att marken har ett lågt pH, men det kan lika väl vara ett tecken på att marken är näringsfattig.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Beteshagar
« Svar #19 skrivet: 03 jun-11 kl 19:55 »
45 Gradig vinkel då menar du?
Min första tanke var 90 grader.  Men det beror ju på hur marken ser ut, och varifrån de vassaste vindarna kommer.

Eftersom det troligen finns för mycket bete för djuren så föreslår jag att ni sparar en hage varje år som ni slår helt o hållet (olika hage varje år), så får ni en parasitfri hage till året efter där djuren kan komma först på våren. Minst 4 hagar tycker jag ni ska dela upp marken i.
En mycket bra idé.

  Av gammalt rekommenderade man 12 fållor, varav 7 skulle slås för hö och 5 betas fram tills höet var inne.  På eftersommarna betade man alla.

  Fårägare brukar ha en särskilt hage att släppa djuren på när lammen ska ut första gången, där man är extra noga med att hålla parasitfritt, ett så kallat "parasitfritt välkomstbete".

Toppen vore om man kunde kombinera dessa två principer på något sätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #20 skrivet: 04 jun-11 kl 07:14 »
Smörblommor kan uppträda rikligt speciellt i äldre vallar (särskilt där vallarna sköts extensivt) på fuktig åkermark, den trivs på öppna platser.
Mycket smörblommor kan tyda på att marken har ett lågt pH, men det kan lika väl vara ett tecken på att marken är näringsfattig.

Ja vi trodde ju också näringsfattig. Fast gräset omkring är jättehögt och rikligt grönt men gott om smörblommor är det. Det är gamla vallar. Ja, vi har sparat ett område. Getterna själva har gjort det. De vägrar gå där. ;-) Har sökt med ljus och lykta efter en gammal slåtterbalk som vi kan slå av det med. Det har vi inte lyckats hitta till vettigt pris. :-( Vet inte om vi orkar eller hinner slå av det med lie heller. :-( Vet någon om man kan hyra en sådan där slåtterbalk som man går och skjuter framför sig? Som en jordfräs fast slåtterbalk istället. Även om man inte kan ta det som hö kanske kan man ju åtminstone slå av det.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
Nu har vi en slåtterbalk med. :-D
« Svar #21 skrivet: 04 jun-11 kl 18:01 »
Otroligt men sant så fick vi tag i en slåtterbalk idag och mycket billigare än vi hade tänkt oss. Väldigt toppen. :-)

Vet inte om den fungerar men vi tror det. Om vi nu slår av allt till hö och låter dem beta av det ena när det redan är nerslaget funkar det?
Tänkte att vi kanske skulle slå av klöverängen och låta dem äta upp det som blir nerslaget där och ta resten till hö och sedan låta dem gå över alltihop efter att det är nerslaget och i fortsättningen dela upp det i 4 hagar (de blir naturliga så de har nog redan varit 4 hagar.)

I höst kan vi tömma gamla gödselstacken (är matjord av den) och lägga över alla smörblommor. Egentligen borde vi kanske plöja upp de betena och så om där. Vi får väl se om vi kan få tag i någon plog så kanske det kan vara ett projekt tilll nästa år. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

pyromanen

  • Gäst
SV: Beteshagar
« Svar #22 skrivet: 04 jun-11 kl 20:58 »
Mycket smörblommor är snarare ett tecken på mycket gödsel  än på att det är magert (med mindre det är majsmörblomma, vilket det sällan är).  I vissa betesmarker (typiskt hästhagar som används mycket, även när hästarna utfodras så det blir en indirekt gödsling av marken) kan den bli dominerande helt enkelt för att smörblommorna ratas medan allt annat betas ner, då gynnas smörblommorna i konkurrencen och blir fler och fler för varje år.  Är det en plöjbar åkermark är det en utmärkt idé att så en ny vall istället.  Är det inte plöjbar åkermark kan man istället putsa betet några gångar under säsongen.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #23 skrivet: 04 jun-11 kl 22:35 »
Hmmm. De som bodde här innan oss hade ytterst lite djur. Några får och en ko. Innan dess växte det igen totalt på ett 20-tal år då de som bodde här då enbart riktade in sig på skogen men på bilder som vi fått ta över (som förra ägaren i sin tur fick ta över) har vi sett att samma ängar slagits med lie och slåtterbalk och häst och att de hässjade det. Otroligt nog står det 1984 på de bilderna. Det måste varit omkring då som de slutade med djur på gården och övergick till enbart skogen.

Vi flyttade hit utan traktor. Nu har vi en traktor, snöplog, tippcontainer och en slåtterbalk och om en vecka små kojor till våra getter :-). Vårt nästa projekt får väl bli en plog då. :-)

Men vad ska man så om man plöjer upp alltihop? Någon särskild art som man ska försöka hjälpa till att bevara? Vi hade ju inte en tanke på att ta hö i vintras men nu har vi nog ändrat oss. :-)

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Beteshagar
« Svar #24 skrivet: 05 jun-11 kl 01:00 »
Jag övertog en gång en mycket gammal vall, som jag slog år efter år.  Jag var mycket förtjust i kråkvickern, som klättrade på alsikeklövern.  Dessa två näringsrika örter stannar kvar ganska snällt om de lyckas etablera sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
vattentankarna
« Svar #25 skrivet: 18 jun-11 kl 09:31 »
Har gjort 6 små hus av vattentankar nu, har haft dem knappt en vecka. :-) Däremot så vägrar de ligga i dem. De står bara ovanpå dem så de når bladen på träden längre upp. När det ösregnar trycker de ihop sig under foderbordet. Stackarna...

Ska man avvakta eller gäller det att flytta runt dem tills de står där det passar damerna? Kan det vara så att de inte duger åt dem ändå?

Har stängt ladugården och det var underbart att slippa mocka där mer. Hoppas att de kommer vänja sig vid sina lådor, åtminstone på sommaren.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Beteshagar
« Svar #26 skrivet: 18 jun-11 kl 12:57 »
;D  ovanpå, typiskt getter!  ;D

Förslag:  Kryp in där själv och kolla.  Hur är ventilationen?  Blir det kondens?  Vad ser man genom dörren, som kan vara av intresse för ett bytesdjur, som ju getterna är.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #27 skrivet: 19 jun-11 kl 21:39 »
Du får visa getterna vad vindskydden ska vara till, kackelägare! Ta med dig lite smaskiga äppelbitar eller knäckebröd och kryp in i en av IBC:erna och sitt där och tugga i dig. Määääh:a vid behov. Bör ge resultat, men det kan bli trångt, förstås :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Beteshagar
« Svar #28 skrivet: 19 jun-11 kl 21:56 »
;D  Ja, kommer de inte in då, så är det något allvarligt fel på vindskydden!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #29 skrivet: 20 jun-11 kl 09:17 »
Ja, vi får nog visa dem tydligare vad det är för något. Har gett dem hö där inne men de går ut när de ätit upp. Har semester 3 v nu så jag får jobba på det här. ;-) Den ena av dem visade intresse för att stanna där inne igår men när de andra drog gav hon sig iväg till slut hon med. :-)

Det heter väl inte envis som en gammal get utan anledning men har vi lyckats få dem att sluta rymma och sova på altanen ska vi väl fixa detta  med. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Beteshagar
« Svar #30 skrivet: 20 jun-11 kl 10:42 »
Men kolla att det är getter-bra där inne!  Getter tål inte fukt.  De vill ha god utsikt över omgivningen, för att vid behov kunna försvara sig eller fly om det kommer något rovdjur.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #31 skrivet: 20 jun-11 kl 11:10 »
Ja, jag har varit inne. Känns varmt och ombonat. Halm på marken. Ett tjockt täcke. Inte blött eller fuktigt på väggarna.


Men kolla att det är getter-bra där inne!  Getter tål inte fukt.  De vill ha god utsikt över omgivningen, för att vid behov kunna försvara sig eller fly om det kommer något rovdjur.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Beteshagar
« Svar #32 skrivet: 20 jun-11 kl 11:53 »
Är det en plöjbar åkermark är det en utmärkt idé att så en ny vall istället.  Är det inte plöjbar åkermark kan man istället putsa betet några gångar under säsongen.

Ett litet PM bara 8) Smörblommefrön som finns i marken har en överlevnadstid på över 10 är!!
källa: ogräsrådgivaren SLU
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Beteshagar
« Svar #33 skrivet: 21 jun-11 kl 21:38 »
Smörblommorna lär ju alltid finnas kvar här hos oss då. :-)

Det går inte bra med våra fina tankar. De är foderbord enligt getterna. Mina försök om att fjäska in dem med gott har lett till att de till och med smaskar i sig all halm som de ska ligga på. :-D Bara jag kommer gående med ny så stövlar de in och börjar glufsar. Så har de inte gjort förut. ;-)

De är inte rädda för tankarna i alla fall. De är där inne medan de äter. Känns inte som det går någon nöd på dem. De skulle ju kunna stanna där när det regnar även när de ätit upp allt. Satt med 2 av dem i en kub vid ösregn och blev imponerad över vilken värme det blir i de där tankarna. Våra höns springer in i den ena när det regnar i alla fall. :-) De går hellre in i den än ladugården vid regn och getterna vill göra tvärtom. ;-)

Ha ha.. Det är kanske dags för ett nytt ordspråk i vår familj. Det går inte lära en gammal get att sitta. ;-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Beteshagar
« Svar #34 skrivet: 22 jun-11 kl 14:14 »
Nej, vem skulle vara dum nog att försöka lära en gammal get att sitta?  ;D

Men det tycks mig som om Dina flickor inte riktigt gillar tanken på tanken ...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
JAAAA!!! ÄNTLIGEN!!! VEM ÄR ENVISAST?? ;-)
« Svar #35 skrivet: 25 jun-11 kl 20:15 »
Hi hi... Kom hem idag från vårt midsommarfirande och tänkte oroligt. Var hittar vi våra getter?? Min mans kommentar var tja... Fläderbusken i trådgården har de ju redan slukat så den lockar ju inte längre. Möjligen de sista pionknopparna då... Min kommentar. Vi har ju några rosknoppar kvar med.

Kommer in på gården och hittar dem i sina hus. :-o Där var minsta stället vi trodde vi skulle hitta dem på. :-D Äntligen, verkar de insett att de inte är dumma. Yrvakna var de med. Mitt på blanka dagen. :-)

Får se vad de hittar på istället nu när de gett upp antitanken om tanken. ;-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

836 gäster, 4 användare
torbjorn, von tratt, MickeMård, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser