Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klövröta...var det inte!  (läst 4643 gånger)

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Klövröta...var det inte!
« skrivet: 29 sep-12 kl 12:27 »
Misstänker att jag fick klövröta på köpet med min nya bagge... Eller vad säger ni, utifrån bilderna?

Som väl är har han ännu inte trampat på samma mark som tackorna sedan han kom hit. Han går med två bagglamm som kommer att slaktas i november.
Så nu är det väl veterinärkontakt och införskaffande av zinksulfat som gäller. Risken finns väl att jag med mina stövlar dragit in smitta även till tackorna? Så jag antar att det är säkrats att ge dem ett bad också, även om det inte syns något på dem nu?

Och nej, jag fotbadade honom inte medan han stod i karantän.... Det misstaget gör jag aldrig om igen.
« Senast ändrad: 10 okt-12 kl 12:54 av Soshila »

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Klövröta
« Svar #1 skrivet: 29 sep-12 kl 12:43 »
Jag har ingen erfarenhet av klövröta, men det ser ju inte bra ut. Bra att du kontaktat veterinären. Det låter klokt att fotbada tackorna också.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Klövröta
« Svar #2 skrivet: 01 okt-12 kl 10:09 »
Verkar inte vara så många här som har erfarenhet av klövröta? Och väl är väl det!
Väntar på att bli uppringd av veterinären.
Får inte hem zinksulfat förrän nästa vecka. Sprayade med jodopax så länge, tänkte att det kanske i alla fall hejdar förloppet lite och minskar risk för inflammation. Baggen går som vanligt, haltar inte.
Har beställt ett lass grus för att undvika lervälling i vinterhagen och planerar för hur jag ska kunna manövrera runt djuren i olika boxar och hagar när de ska fotbadas.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Klövröta
« Svar #3 skrivet: 01 okt-12 kl 10:33 »
Tänker du släppa baggen med tackorna om han har klövröta?
Jag skulle låta köpet gå tillbaka och inte använda den.
« Senast ändrad: 01 okt-12 kl 10:37 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klövröta
« Svar #4 skrivet: 01 okt-12 kl 10:42 »
Håller med grimla!
Jag skulle inte vågat chansa på att problemet är borta av ett bad eller två. Har du pratat med Fårhälsovården?

Har hört att besättningar som behandlats och verkat vara friska har blommat upp igen - vet inte om det är sant men det är mkt smittsamt...

Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

 

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Klövröta
« Svar #5 skrivet: 01 okt-12 kl 13:08 »
Fint att få lite input. Jaha, det är kanske korkat att tro att det går att behandla bort det. "Ett fotbad eller två" skulle det väl inte riktigt röra sig om, utan jag skulle följa den arbetsmetod som fårhälsovården beskriver. Men det kanske ändå är för riskabelt då. Det är klart att det sista jag vill är att smitta tackorna. Får väl ta kontakt med säljaren.
Har inte pratat med fårhälsovården, men väntar som sagt på att bli uppringd av den veterinären som är kunnigast på får hos distriktarna.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Klövröta
« Svar #6 skrivet: 01 okt-12 kl 13:17 »
Det ser ju inte ut som en klockren fotröta, pga att det vita gegget saknas mellan klövarna. Han har också hår mellan klövarna, vilket brukar försvinna. Det kan ju vara bara klövspaltsinflammation ??? ???
Säkrast är väl att ta en bakterieodling på honom, det kan vilken veterinär som helst göra!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Klövröta
« Svar #7 skrivet: 01 okt-12 kl 13:46 »
Aha, tänk om det vore så väl! Ja provtagning, så man vet säkert, vore ju det bästa. Ska be om det.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Klövröta
« Svar #8 skrivet: 04 okt-12 kl 03:34 »
Lycka till. Klövröta är inget kul o jag kan varmt rekommendera Fårhälsovården. Där vet dom vad dom pratar om. Det är inte alltid att distriktarna vet så mycket om just får.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Klövröta...var det inte!
« Svar #9 skrivet: 10 okt-12 kl 12:59 »
Tjoho! Veterinären kunde snabbt konstatera att det inte rörde sig om någon klövröta, utan bara fuktskador. Han ser nästan normal ut i fötterna nu.
Typiskt mig måla fan på väggen direkt, men man lär ju sig i alla fall en massa nya saker för varje gång.
Lite fattigare, men mycket lyckligare och glad att jag kan använda denna fina och otroligt trevliga bagge i avel!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Klövröta...var det inte!
« Svar #10 skrivet: 10 okt-12 kl 13:01 »
Va kul!  :)

Alltid bra att vara försiktig tycker jag, så bra att du kollade upp.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Klövröta...var det inte!
« Svar #11 skrivet: 10 okt-12 kl 14:07 »
Vad skönt!! :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Klövröta...var det inte!
« Svar #12 skrivet: 10 okt-12 kl 19:17 »
Grattis!!! ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Klövröta...var det inte!
« Svar #13 skrivet: 10 okt-12 kl 20:37 »
Grattis från mig också  :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Klövröta...var det inte!
« Svar #14 skrivet: 10 okt-12 kl 20:42 »
Tack tack! Det var en stor lättnad!

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Klövröta...var det inte!
« Svar #15 skrivet: 27 okt-17 kl 11:26 »
Hur många har vi här som upplever problem med fuktskadade klövar i år?

Har redan skickat hem en bagge som jag tyckte såg misstänkt ut och nu har min äldsta tacka blivit lite halt, men hon har åtminstone inget kladd eller tappat hår mellan klövarna...än.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser