Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockkillingar  (läst 2065 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Bockkillingar
« skrivet: 15 sep-09 kl 18:31 »
Jag ska få ta några nyfödda  bockkillingar i vinter. Mycket för att jag är nyfiken på köttet och så vill jag och min kompis som äger getbesättningen se om det ev. skulle funka med vidareuppfödning och försäljning eftersom det är ett slöseri med liv att avliva alla dessa nyfödda killingar:(
Jag är ju inte alls hemma på detta med getter...
Jag tänkte börja med att föda upp dom på Pontus Lammnäring, men vad ger man lämpligast förutom hö? Lammpellets? Jag vill ju att dom ska växa till sig  så man kan avvänja dom så fort som möjligt.  Hur många bör jag ha för att dom ska känna sig som en trygg flock?
 Hur länge kan man vänta med slakt innan det smakar 'Bock' av köttet? Eller är det bara i samband med brunst det finns risk för detta?
Det ska bli så spännande med ett nytt djurslag! :)
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockkillingar
« Svar #1 skrivet: 15 sep-09 kl 22:51 »
Om du föder upp dem med flaska (och bunke, killingar lär sig mycket lättare än lamm), så ser de dig som sin mamma, och behöver inte varandra på samma sätt.  Men det vet ju alla, att en liten en i princip följer sin mor överallt ...

Om ekonomin vet jag inte så mycket, men då jag hade får och getter tillsammans, så kostade de ungefär lika, men en lammkropp vägde på hösten inemot dubbelt så mycket som en lika gammal killing.  Ska du få ekonomi på det, så bör Du försöka trycka på att det är exklusivt och delikat!

Jag har hittills inte fått bocklukt i köttet annat än när slaktaren (=jag själv, oftast ...  :-[ ) varit klumpig och fått urin eller hår på köttet.  Precis som med lamm.

Räkna med att bockkillingar är extra sociala.  Getkillingar är oftast lite blygare.  Om du gillar får, så kommer du att falla pladask för en bockkilling.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Bockkillingar
« Svar #2 skrivet: 15 sep-09 kl 23:21 »
Tack för svar! Ja, jag är mest rädd att jag blir så förtjust i dom att dom blir kvar som mina pensionerade avelsbaggar blir... En Bagg och Bockflock kanske?!? 
Vi får se hur det blir med det ekonomiska, roligt ska det bli i alla fall:)
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockkillingar
« Svar #3 skrivet: 15 sep-09 kl 23:22 »
Ja, gillar du baggar, så gillar du säkert bockar också.  De kan gå i samma flock, men de missförstår varandra när de ska brottas.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Bockkillingar
« Svar #4 skrivet: 12 okt-09 kl 15:22 »
Vad jag har lärt mig ska man inte ge killingar lammnäring utan kalvnäring. Lammnäringen är för fet. Jag har bara använt kalvnäring till mina killingar när jag fött upp dom.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bockkillingar
« Svar #5 skrivet: 12 okt-09 kl 23:51 »
Nja, Pontus lammnäring är till för killingar också. Bakpå påsen så står det hur du blandar i olika koncentrationer både för lamm och killingar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Bockkillingar
« Svar #6 skrivet: 13 okt-09 kl 07:49 »
Tack för era svar :)
Oj, nu gör ni mig förvirrad :P
Jag har kollat av med två Getägare IRL och den ena säger också Kalvnäring och den andra Pontus, vi får se hur det blir....
 Men om någon har en ide´om utfodring förutom mjölken (tänk på att jag inte har något vettigt bete förrän allra tidigast mitten av maj pga klimatet). Och hur många jag behöver för att dom ska känna sig som en flock?
                                     Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ninna b

  • Gäst
SV: Bockkillingar
« Svar #7 skrivet: 13 okt-09 kl 08:27 »
Vi sparar alltid ett gäng bockkillingar som så småningom ska bli korv. Dom får ju sutta hos mamman men om jag behöver ge pulver så har jag också använt Pontus...du kan ju blanda i lite mindre pulver än vad det ska vara till ett lamm....när dom börjar äta själv så får det bli säd , betfor och ev. kofoder. Du kan ju välja kalvpellets...

Efter sådär 8 veckor avvänjs dom och sen är det bete som gäller. Gärna då ett bete med buskar och sly.

Slaktas gör dom när dom är ungefär trekvart till 1 år. Det beror på när getterna har brunstat för om du slaktar under brunsten så kommer köttet att ha tagit smak av det.  Alt. kan man få dom kastrerade men det är en kostnadsfråga. Man kan ju ge dom lite extra foder månaderna innan slakt för att få lite hull på dom.

Tja hur många... vi har sparat 20 och det är en nätt liten flock men du kan ju ta betydligt färre. Slaktvikten på en killing är sådär 10-12 kilo så det behövs några stycken om du vill förädla köttet. Vi fick gjort korv av lamm och killingkött och det har vi sålt slut på.

Jag hade också varit glad om någon hade velat ha våra killingar ... så om någon i södra ändan av landet ser detta som en affäride´hör gärna av dig till mig.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockkillingar
« Svar #8 skrivet: 13 okt-09 kl 09:40 »
Jag har aldrig märkt att köttet skulle ta smak av brunsten.  Bara om slaktaren bär sig klumpigt åt när han/hon flår.  Men det gäller ju för fåra-lamm också, så det där kan Du nog!

  Getter är mindre beroende av artfränder som flock än vad får är, åtminstone var det så med mina.  En ensam bagge trivdes dock med getterna, de fick nog ersätta hans icke-existerande baggflock.

  Jag har gått över till att flå killingar ā la kanin, jag vränger skinnet.  Då kommer betydligt mindre hår på köttet.

  Komjölk och getmjölk har ungefär samma näringsinnehåll.  Fårmjölk har ungefär dubbelt så mycket ts som dessa två.  Om Du vill finlira kan Du så klart börja kolla vilka sorters proteiner m m som de olika mjölkslagen innehåller, men ersättning är ju alltid något annat än originalet i alla fall!  Försök få tag på gott hö och annan fast föda åt Dina nya skyddslingar, så ska de nog trivas!

  Jag vill även rekommendera en daglig dos "killingmassage", Du gnider flata handen mot killingens hals, sidor, mage, rygg, och letar efter ställen han gillar att bli smekt och gnuggad på.  Då blir de tama och lätta att slakta på ett bra sätt!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Bockkillingar
« Svar #9 skrivet: 15 okt-09 kl 20:50 »
Vad gäller killingarnas mjölkersättning så har Ni lite rätt allesammans. Pontus-lammnäring skall spädas vesänligt mer till killingar än till lamm! Men ge dem tidigt lite(1 dl till att börja med) lammnäring som du lagt lite foderjäst (1 tsk) och lite havregryn (1msk) i så kommer de igång snabbt med kraftfodret och lite lite hö från dag två.
Och glöm inte att smeka deras kroppar- de tycker om det och de växer bättre!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare
addebadde, Hannahyesman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser