Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solvaxsmältare, tips på hur man skall bygga önskas.  (läst 1078 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
Solvaxsmältare, tips på hur man skall bygga önskas.
« skrivet: 14 jul-20 kl 20:35 »
Jag hade tänkt ordna mig en solvaxsmältare  som tar 20- 30 hängande ramar, första försöket fungerar inget vidare, problemet är att det smälter dåligt/ tempen kommer ej upp så att det räcker.
Den är byggd i 17 mm råspont som är svartmålad och har en ruta som är 72x102 cm.
Inser att det troligen är en variant med isolerade sidor och botten, bättre glas och glas på fler sidor som gäller om det skall fungera med vårt varierande väder.
Är det någon som har några andra tips och smarta lösningar på hur man får det att fungera?

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Solvaxsmältare, tips på hur man skall bygga önskas.
« Svar #1 skrivet: 14 jul-20 kl 21:58 »
Råsponten äter mycket värme trots den svarta färgen.
Klä den med plåt som du målar med högblank färg sätt in en liten fläkt som cirkulerar luften.
Placera apparaten i ett skuddat läge som har gott om sol hela dagen.
Ett annat alternativ är att du skaffar dig sådana där rör till vattensolfångare och har ett element inne i boxen och cirkulationspump.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Solvaxsmältare, tips på hur man skall bygga önskas.
« Svar #2 skrivet: 18 jul-20 kl 17:14 »
Hängande ramar blir nog svårt. Jag tror att de kommer fungera som en slags persienn som skapar skugga mellan ramarna, och solen kommer då inte att kunna komma åt att värma upp plåten i botten, så temperaturen blir svår att få upp.
Enklast är nog ändå att först skära ur ramarna i mindre bitar och smälta ur vaxet för sig, och att sedan lägga in ramarna liggande på plåten.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Solvaxsmältare, tips på hur man skall bygga önskas.
« Svar #3 skrivet: 18 jul-20 kl 20:11 »
Nu har vi haft sol i två dagar, resultatet är att hängande ramar fungerar men tempen är så på gränsen att vaxet som rinner av stelnar på bottenplåten.
Nu bygger jag en ny som är isolerad med 30 mm frigolit och större glasruta.
Hittade denna på nätet och den är lite imponerande.
https://www.youtube.com/watch?v=E47VEA-BOnE

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Solvaxsmältare, tips på hur man skall bygga önskas.
« Svar #4 skrivet: 27 aug-20 kl 20:52 »
Den var verkligen inte dålig!
Undrar hur många ramar man måste smälta per år för att motivera en sån..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser