Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sammanslagning?  (läst 781 gånger)

AndersSandell

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
Sammanslagning?
« skrivet: 26 aug-20 kl 18:55 »
Hej,

Jag har ett ganska starkt samhälle med en drottning från 2017 men med ganska ilskna bin så tanken har varit att byta drottning. För ca två veckor sedan fick jag en ny drottning som jag satte i en tillsättningsbur tillsammans med lite täckta yngel i en ny kupa. I den nya kupan stoppade jag också in någon yngelram, ram med pollen och någon med honung. Skakade ner en hel del bin från mitt starkare samhälle. Efter en vecka hade bina inte ätit sig in till drottningen så jag släppte helt enkelt ut henne, det gick bra och hon promenerade runt i kupan.

Nu en vecka senare planerar jag att ta bort den gamla drottningen i det starkare samhället och slå ihop samhällena (genom att lägga tidningspapper emellan). När jag började förbereda idag konstaterade jag att det är väldigt lite bin i den nya kupan (de täcker nog inte en ram helt) och att den nya drottningen fortfarande inte har börjat lägga ägg än. Om jag tar bort den gamla drottningen och slår ihop samhällena, kommer den nya drottningen att börja lägga ägg då? Den gamla drottningen lägger fortfarande en del ägg och jag vill ju inte slå ut samhället helt om den nya drottningen inte "kommer igång".

Så, spara det gamla samhället som det är och skippa den nya drottningen eller göra sammanslagningen och hoppas på att den nya drottningen börjar dra upp vinterbin??

/ Anders

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Sammanslagning?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-20 kl 19:01 »
Jämna ut samhällen, invintra båda. Gör åtgärder på våren när du vet att alltingär ok med den nya drottningen.

AndersSandell

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Sammanslagning?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-20 kl 19:08 »
Ok, kan jag skaka ner bin från den gamla kupan i den nya utan att dom ger sig på den nya drottningen?

AndersSandell

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Sammanslagning?
« Svar #3 skrivet: 26 aug-20 kl 19:34 »
Mitt starkare samhälle sitter på två sargar just nu med 10 ramar i varje, kan jag ta den ena sargen (10 ramar) och slå samman med det svaga samhället genom att ha papper emellan och sedan minska det sammanslagna samhället till 10 ramar?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Sammanslagning?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-20 kl 00:21 »
Drivfodrar du? Utan "drag"så lägger drottningen inga ägg.
Sockerlösning med 1 kg socker och 1,3 liter vatten har visat bäst resultat ang vaxbygge och yngelsättning enl en undersökning som jag fick länkat till på https://beesource.com/ , tyvärr ar jag inte länken kvar.
« Senast ändrad: 27 aug-20 kl 07:27 av hofboss »

AndersSandell

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Sammanslagning?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-20 kl 11:34 »
Jag har en foderballong stående i den svagare kupan men dom vill inte ta av det. Kan man ta en av den starkare kupans sarger och ställa uppepå den svagare eller ska man bara skaka ner bin och inte flytta ramar?

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Sammanslagning?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-20 kl 17:05 »
Jag har en foderballong stående i den svagare kupan men dom vill inte ta av det. Kan man ta en av den starkare kupans sarger och ställa uppepå den svagare eller ska man bara skaka ner bin och inte flytta ramar?

Ingetdera om du vill att drottningen ska överleva. Flytta yngelramar med kläckande bin, UTAN bin till den svagare. 1 ram yngel blir 3 ramar fulla med bin när de kläckts.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser