Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsbo inte så sprättiga???  (läst 2975 gånger)

Helenan

  • Gäst
Åsbo inte så sprättiga???
« skrivet: 04 mar-07 kl 17:29 »
Jag funderar på att byta från Hedemora höns till åsbo höns och tänker därför köpa kläckägg av åsbo. Nu undrar jag om jag inte får fatt på Åsbo skulle jag kunna tänka mig gottlandshöns. Är de lika? Anledningen till att jag vill byta från hedemora till Åsbo är att Hedemororna sliter så på tomten. Jag har ganska litet utrymme på tomten att ha dem på och det finns knappt någon gräsmatta kvar. På sommaren bor de på en ö i skärgården och då är det bra om de kan flyga upp om det kommer en mink. Mina Hedemoror har dock klarat en sommar som kycklingar och en sommar som vuxna, utan rastgård, utan att en enda har blivit tagen av rovdjur.  Jag hoppas också på att de nya ska bli lite mer tama än Hedemororna. Åsbohönsen lär vara ganska personliga också  ??? Vad tycker ni att jag ska satsa på för ras?
« Senast ändrad: 04 mar-07 kl 17:30 av Helenan »

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Åsbo eller Gotlandshöns?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-07 kl 22:24 »
Vet inget om varken Åsbo eller Hedemora men däremot en hel del om gotlänningar. För det första är det nog inte ett dugg bättre i trädgåredn med gotlänningar. Fast det passar i min trädgård med sprättande, små o klena blommor omger jag med stenar, annars välter dom inget i rabatten.. räfsar bara bort ogräs  :D O så rensar dom runt trädstammar där det annars blir en tofs som gräsklipparen inte tar, det är perfekt!
Men har man en ömtålig trädgård så borde nog små gammelsvenska eller ölandsdvärg vara bättre??
Mina gotlänningar har blivit riktigt tama, visst kramas jag inte med dom men nära nog!
Nån rastgård har jag inte, tuppen är helt fantastisk på att vägleda o skydda flocken från faror. Fats nattetid har jag dom instängda, tror inte på något annat.
Det som jag tycker är roligt med gotlänningar är färgprakten! Det är så lätt att ha namn när alla är olika  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Drevern

  • Gäst
Re:Åsbo eller Gotlandshöns?
« Svar #2 skrivet: 04 mar-07 kl 23:18 »
De sliter nog på trädgården lika illa vare sig det är den ena eller andra rasen. Små dvärgar är nog lättare omman är rädd om trädgården. Jag har haft Åsbo och jag tyckte att de var lite mer hetsiga än gotlandshönsen, som jag hade en bekant som hade. Det skiljer inte så hemskt mycket mellan raserna i sätt annars. Storleken är Åsbo lite mindre i och så kanske är Åsbon lite mer ruvvillig än Gotlandshönan. Båda försörjer sig på klent foder och mår dessutom bra på att äta lite magrare.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Åsbo eller Gotlandshöns?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-07 kl 07:37 »
jag har haft Äsbo och tycker att de var över allt.flaxiga om man jämnför med blomme.tycker nog att de går hårt åt gräsmattan än om de inte är så stora/Anna

Helenan

  • Gäst
Re:Åsbo eller Gotlandshöns?
« Svar #4 skrivet: 06 mar-07 kl 13:08 »
Ok!  Tack så mycket för svaren. Det var någon här som tyckte att Hedemoror var opersonliga och slet mycket på marken. (min rosrabbat ser ut som ett månlandskap med alla gropar) men vad gör det. de gödslar och håller endel ohyra borta :D

Är i alla fall sugen på att pröva en annan ras och då verkar ju gotland passa bra eftersom jag ska ha dem på en skärgårdsö. :)

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Åsbo eller Gotlandshöns?
« Svar #5 skrivet: 09 mar-07 kl 19:04 »
Citera
Jag hoppas också på att de nya ska bli lite mer tama än Hedemororna.

Varför är dina hedemoror inte tama då??? Har haft hundratals och aldrig varit med om att någon varit speciellt "rädd". Beror nog lite på hur och om man håller på med dem. Men absolut att de inte är skyggare än andra raser. Jag vill mena tvärtom!!! Absolut. Det är en lugn fin ras, som gärna kommer nära sin matmor och andra.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Helenan

  • Gäst
Re:Åsbo eller Gotlandshöns?
« Svar #6 skrivet: 10 mar-07 kl 09:18 »
Jo då, jag vill inte klanka ner på hedemoror.. ;) Jag har dock hört andra säga att när de byter ras så uppfattas dem som mer personliga och "tama?". Med tanke på hur mycket jag gillar mina hedemoror undrar jag ju hur tex åsbo är ??? Sen är man väl sådan att "Har vill ha mer" :-[
« Senast ändrad: 10 mar-07 kl 09:18 av Helenan »

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Åsbo eller Gotlandshöns?
« Svar #7 skrivet: 10 mar-07 kl 09:28 »
God förmiddag!

Äntligen vaknar man till en UNDERBART VACKER OCH SOLIG DAG!  :-*

Naturligtvis är man sugen på andra hönsraser också. ÄVen jag har provat andra i början av min "karriär". Men jag tycker så mycket om mina hedemorahöns, att den rasen är hos mig för att stanna.  :)

Den är inte flygig och gastig, utan lugn och fin. Åsbohöns, som är mycket lättare, flyger nog mer gärna.
Kanske sätter de sig i träden på natten?  ;)

Berätta gärna här senare hur du gör och vilka raser/vilken ras som blir ditt val.

Jättegod dag önskar jag er alla!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Helenan

  • Gäst
Re:Åsbo eller Gotlandshöns?
« Svar #8 skrivet: 11 mar-07 kl 17:47 »
Jo jag har nu kommit fram till att det är Åsbo jag ska testa över sommaren (om jag får fatt på kläckägg). I höst kan jag sälja en av raserna om jag inte vill fortsätta med båda. Det är många grannar som säger att de är intresserade av att börja med höns så jag hoppas att det skulle sätta fart på dem ;)

Har du några Åsbo ägg att undvara får du gärna kontakta mig! :-X

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
Re:Åsbo eller Gotlandshöns?
« Svar #9 skrivet: 17 mar-07 kl 11:52 »
helenan

så synd att du inte gillar hedemororna.. jag tror inta att varken åsbo eller gotlandshönsen sliter mer på gräsmattan än hedemororna gör.. men om du vill bli av med dom och dom har papper så tar jag gärna över dom... fö hos oss har hedemorna kommit för att stanna... men våra är alla personliga...


lev väl...
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Helenan

  • Gäst
Re:Åsbo eller Gotlandshöns?
« Svar #10 skrivet: 18 mar-07 kl 10:45 »
Vem har sagt att jag inte gillar Hedmororna >:( Jag ÄLSKAR mina hedemoror. Trots att vi knappt har ett grässtrå kvar varken i eller utanför hönsgården... :-\



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser