Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Industrisocker"?  (läst 17793 gånger)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
"Industrisocker"?
« skrivet: 28 jan-10 kl 20:30 »
Har efterlyst det innan men har aldrig fått ett bra svar.

Finns det "fodersocker/industrisocker" att få tag på? Alltså socker för andra ändamål än människoföda. Tycker det känns onödigt lyxigt att gå i butiken och köpa strösocker som lika gärna kan användas till baket hemma.

Antar att man inte skulle behöva samma renhet eller riktigt samma kontroll som människoföda har och att det skulle funka lika bra.

Funderar exempelvis på socker för etanolframställning eller Vägverkets satsningar att sockra mot halka i vattentäkter. Går det att få tag på?

Jag matar ju inte gärna hönorna här hemma med Axa havregryn. Och nej jag pratar inte om Bifor.  :)

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-10 kl 20:38 »
Det finns vit & svart bagerisirap på bulk, det har jag sett. Om det används till bina vet jag inte heller. Men det jäser säkert lika bra.

Sirapen är ju delvis inverterad och uppdelad i enklare sockerarter (spjälkad) precis som Bifor.
http://www.nordicsugar.com/fileadmin/Industri_PDF/PDF_industri_SE/Sirap.pdf


Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #2 skrivet: 28 jan-10 kl 20:42 »
En lämplig blandning av vit/ljus sirap skulle kanske fungera för bina.

Tabellen är intressant för sirapen har ungefär samma densitet och viskositet som honung.  Det framgår också viskositet vid olika temperaturer.
« Senast ändrad: 28 jan-10 kl 20:46 av Sten-Åke Lindell »

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #3 skrivet: 28 jan-10 kl 20:47 »
Finns ju i så fall det som säkert är ännu billigare .
Melass på 20 liters dunk för utfodring av hästar, kor, får m.fl djurslag .
Det är samma sak som den svarta bagerisirapen.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #4 skrivet: 28 jan-10 kl 20:51 »
Men den innehåller nog mera aska precis som den svarta sirapen, jag tror man vill undvika aska.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #5 skrivet: 28 jan-10 kl 21:21 »
Varför vill man undvika aska? Nybörjare, som ingenting vet  :-[
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #7 skrivet: 28 jan-10 kl 21:52 »
Den länken funkar inte i min dator. Alltså bekräftat att melassen innehåller aska. Varför är det negativt för bina?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #8 skrivet: 28 jan-10 kl 21:54 »
Behöver man mycket socker köper man inte på 7/11 eller Nettto, utan från partihandel, eller importerar själv, det vet de som i större skala förädlar till andra produkter än honung.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Curt

  • Inlägg: 621
SV: "Industrisocker"?
« Svar #9 skrivet: 28 jan-10 kl 22:36 »
Men den innehåller nog mera aska precis som den svarta sirapen, jag tror man vill undvika aska.
Vare sig socker sirap eller melass innehåller aska. Med askhalt menas den rest som blir kvar efter förbränning. Det är det som är problemet med orent socker. Bina kan inte heller förbränna det som blir kvar i en degel efter förbränning. Vi invintrar inte på lushonung eller ljunghonung av samma orsak.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #10 skrivet: 28 jan-10 kl 22:38 »
så om de äter sådant de inte kan förbränna, då bajsar de ut det, och då blir det för mycket bajs, och det kan leda till utsot? Eller hur fungerar det?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #11 skrivet: 29 jan-10 kl 08:00 »
Skulle köpa via restaurang inför invintringen i 25 kg säck. Pris 9,06 kr/kg + moms!  :-X

Går det att få "människosocker" billigare än på stormarknaden - det är väl en sådan vara som är prispressad till närmast nollmarginal? Lokala ICA-butiken sålde med 40 öres underskott per 2 kg-påse.

Vad använder Vägverket?

Curt

  • Inlägg: 621
SV: "Industrisocker"?
« Svar #12 skrivet: 29 jan-10 kl 10:32 »

Vad använder Vägverket?
Anser du att ca 200 kronor är avskräckande för att invintra ett bisamhälle som gett dig honung till ett värde av ca 2000 kronor.
Experimentera inte med något annat än rent socker. Ekologiskt socker eller icke ekologiskt spelar ingen roll för kvaliteten. Raffineringsprocessen är den samma.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #13 skrivet: 29 jan-10 kl 16:29 »
Nej jag kommer inte att experimentera eller tycker att det är särskilt avskräckande utan det handlar lite mer om principen att använda människoföda i hushållsförpackningar till djuren.

Grannen som har kor fyller inte kundvagnen med Axas 2 kg havregryn för att mata korna och jag tycker det bara känns principiellt fel att köpa småpack på lokala ICA-butiken.

Så jag bara efterlyser "vanligt" socker fast kanske inte samma höga krav som vanligt strösocker i affären. Storpack till restauranger tycks inte som sagt påverka priset.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #14 skrivet: 29 jan-10 kl 17:08 »
Finns inte melis på 25 kg säckar längre?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #15 skrivet: 29 jan-10 kl 17:09 »
Det billigaste sockret jag hittat var på Willys i Tranemo, det kostade 6,90/kilo inkl. moms. Vi passerade där av en händelse och jag fick syn på affischeringen utanför affären och vi fyllde snabbt bilens lastutrymme med vad vi behövde.
Man får hålla ögonen öppna efter kampanjer och tillfälliga partier, även under "fel" tid på året, engagera släkt och vänner att också hålla koll på om det dyker upp nåt parti socker till bra pris.
Netto har ibland sådana kampanjer tex.

Nu var ju detta i o för sig inte svaret på din fråga :-[ ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #16 skrivet: 29 jan-10 kl 17:20 »
http://www.bodenlindeberg.se/kat_socker_sirap.aspx

Säljer engelskt socker i säck, inga priser på nätet, men de levererar till bagerier, så det måste nog vara lägre än minutpriser.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: "Industrisocker"?
« Svar #17 skrivet: 29 jan-10 kl 17:56 »
Nu får ni väl i alla fall bromsa lite!! Vi arbetar med varelser som i kupan inte bara hanterar foder utan också den honung som ni talar om är en sådan kvalitets produkt. Har ni smakat på Melass? Jag garanterar att det inte är någon höjdare. Och hur tror ni era kunder reagerar om dom får reda på vad ni ger bina på vintern. Ni har ju inte heller någon koll på om dom bär upp lite av fodret till skattlådorna.
Ni kan ju annonsera om honung med Melass smak!
Garanterat en försäljnings topp!!
Gideon

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: "Industrisocker"?
« Svar #18 skrivet: 29 jan-10 kl 18:11 »
Citera
Experimentera inte med något annat än rent socker. Ekologiskt socker eller icke ekologiskt spelar ingen roll för kvaliteten. Raffineringsprocessen är den samma.
Men inte råvaran ::)
Håller med Gideon i Roslagen. Tycker det är märkligt att man inte tänker kvalité i alla led när man producerar mat.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #19 skrivet: 29 jan-10 kl 18:21 »
Men nästan alla andra matvaror kan producenter/restauranger osv, köpa i storpack, eller på bulk, till ett lägre pris än vad vi småkonsumenter ger i matbutiken. Samma vara, lägre pris. Varför gäller inte det socker?

Sen är sockerpriset till invintringen inte en liten summa i förhållande till produktionen av honung om man är nybliven biodlare och försöker utöka antalet samhällen relativt snabbt. Då går det åt socker både som stödfodring och som vinterfoder, och man får inte ut någon honung.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #20 skrivet: 29 jan-10 kl 18:28 »
Klart att sockret inte är sämre om man betalar mindre för samma!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #21 skrivet: 29 jan-10 kl 18:34 »
Javisst, självklart, men det tycks inte finnas den möjligheten på marknaden, dvs det är billigast att släpa hem massor av 2-kilosförpackningar från någon matbutiks kampanj, det finns inte ett billigare och enklare sätt genom en lämplig affärskedja/leverantör av tex jordbruksprodukter eller matprodukter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #22 skrivet: 29 jan-10 kl 18:42 »
Å, då kunde man få en gratis utlandsresa, plus att sockret blev billigare. Verkar som en smart plan. Undrar hur mycket socker som behövs för att det ska gå jämt upp?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: "Industrisocker"?
« Svar #23 skrivet: 29 jan-10 kl 19:30 »
Som hobbybiodlare kan man bara vara vaken för erbjudanden. En billeverans är 20ton. Då blir det billigare. Om många går ihop och köper en stor kvantitet (20ton) så kan man dela och tjäna lite grann. 2009 betalade jag  8.67 per kg hemkört.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #24 skrivet: 29 jan-10 kl 19:35 »
Om det hemkörda kostade 8.67  borde sockret ligga på 4,30/kg ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

wictor

  • Inlägg: 763
SV: "Industrisocker"?
« Svar #25 skrivet: 29 jan-10 kl 19:37 »
Kolla med ditt närmaste bageri var de köper sitt socker.
Jag kan garantera att det kommer i säck från någon grossist i närheten. Det går bra att handla via grossisterna också, men inte säkert att kilopriset blir billigare - men det är ju enklare att hantera 25-kilos säckar jämfört med 2-kilos småpåsar.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: "Industrisocker"?
« Svar #26 skrivet: 29 jan-10 kl 19:42 »
Men inte råvaran ::)
Jodå, råvaran är sockerbetor eller sockerrör. Odlingen kan ske under olika betingelser, därav ekologisk eller ej. Allt socker framställs på samma sätt.

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: "Industrisocker"?
« Svar #27 skrivet: 29 jan-10 kl 23:25 »
På sätt och vis så är sockerkostnaden ganska så marginell. Jag räknar med 150 kronor för sockret. Vax och sådant en hundring. Ramar och lådor spikar jag själv. Så driftskostnaden för ett samhälle ligger på omkring 300 kronor om året. Och som pensionär så brukar jag säga att bina och jag delar på pensionen.

Nu tänker jag glida lite på den här tråden!!!!
Melass skulle med säkerhet ge en inte helt angenäm doft i kupan. Men det gör också ramar som inte byts när dom borde. Honung är en sådan produkt som lätt tar åt sig  doft och smak. Och man kan känna på smaken från honung att en del biodlare borde vara mer på alerten. Om ... ni som startar upp biodling ska kunna få kunder som kommer åter år efter år så måste ni ha en topp produkt och inte något som smakar gammal kupa. Eller Melass!
Låt inte lura er att pruta på hygienen. Sen får vilken storbiodlare som helst påstå att det saknar betydelse.
Gideon
 

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #28 skrivet: 30 jan-10 kl 10:40 »
Jag tänker mig "vanligt" socker inget experimenterande med annat.

Exempel på artikel om Vägverket: http://www.expressen.se/motor/1.1012802/bilar-gillar-socker

Skulle vara en syn för ögat att en stor väghållningsbil stannar till utanför Netto och två kraftiga karlar går in och fyller kundvagnar med 2 kg påsar som man sedan häller ner i behållaren!  :D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #29 skrivet: 30 jan-10 kl 10:46 »
Köp inget socker av vägverket, de har endast lagt till socker, inte uteslutit vägsaltet.
Sockret är väl till för att locka viltet ut på vägen ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Michailov

  • Inlägg: 326
    • Västergötland
SV: "Industrisocker"?
« Svar #30 skrivet: 30 jan-10 kl 11:08 »
Köp inget socker av vägverket, de har endast lagt till socker, inte uteslutit vägsaltet.
Sockret är väl till för att locka viltet ut på vägen ::)
Sockret är till för att få ned mängden salt som förstör växtlighet och brunnar/vattentäkter längs vägen. Är det något som lockar vilt upp på vägen så är det salt. Även salt i sandningssand, för att sanden skall fästa i den packade snön/isen, lockar vilt.

Efter detta sidospår - 2009 köpte jag socker på Ica för 9:-/kg inkl. moms. Det är ju en lockvara, i samband med bärsäsongen, som skall dra in folk i butikerna. Pengarna plockar man in på andra produkter. Så en grossist som måste tjäna pengarna på sockret är i många fall dyrare.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: "Industrisocker"?
« Svar #31 skrivet: 30 jan-10 kl 11:24 »
Socker är en prisskyddad vara inom EU, och var det i Sverige redan långt innan vi gick med i EU, detta för att skydda bet-odlingen, från början var det för att säkerställa sockertillgången vid eventuellt krig, vilket knappast är en relevant orsak idag, importskatten på socker finns kvar för att skydda handelsbalansen, ungefär som att vi, alltså EU, vägrade kött från sydamerika utan ordentlig mul-och-klöv-sjuke kontroll, trots att sjukdomen inte fanns i de länder det gällde.

Nåväl, det är för att vi har ett svepskäl att lägga extra importskatt på sockret som det är så dyrt med socker i EU.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Curt

  • Inlägg: 621
SV: "Industrisocker"?
« Svar #32 skrivet: 30 jan-10 kl 12:17 »

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #33 skrivet: 02 feb-10 kl 20:40 »
8,68 på Lidl Alingsås i 1 kg förpackning. Fast det känns ju inte så aktuellt just nu...  ;)

Siljansringen

  • Inlägg: 41
SV: "Industrisocker"?
« Svar #34 skrivet: 02 feb-10 kl 21:16 »
Använd endast rent socker till bin.
Kanske  du kan ta kontakt med detta företag
för att få billigare socker.
HIENOSOKERI,  Importör  Minestrone OU, Tallinna
Tillverkat och förpackat i Lettland.
Är det någon som får napp på detta så meddela hur det
blev här på sidan.

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: "Industrisocker"?
« Svar #35 skrivet: 02 feb-10 kl 23:00 »
Jag har också försökt få fatt i socker lite billigare.
Använder det i min godistillverkning.
Men det verkar ju som sagt inte bli billigare med grossistsocker, snarare tvärt om. Hellustigt.
Allt annat hittar man mycket billigare. *suck*
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #36 skrivet: 03 feb-10 kl 11:42 »
Oftast är 1 kg makaronerna billigare än 2 kg-påsarna (alltså jämförelsepriset). Varför? Jo konkurrensen är större på 1 kg.

När det gäller socker så är nog transportavgiften till dörren inbakad i priset och då man som restaurang/bageri värdesätter tiden mer att baka än springa i affärer så blir prissättningen därefter.

Ur led är tiden - eller vad ska man säga...  :)

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #37 skrivet: 03 feb-10 kl 11:52 »
Men priser på pall från t ex Danisco måste sänka kg priset?

Hans Hultén

  • Inlägg: 191
    • Södermanland
SV: "Industrisocker"?
« Svar #38 skrivet: 03 feb-10 kl 11:52 »
Jag har också försökt få fatt i socker lite billigare.
Använder det i min godistillverkning.
Men det verkar ju som sagt inte bli billigare med grossistsocker, snarare tvärt om. Hellustigt.
Allt annat hittar man mycket billigare. *suck*
För några år sedan var jag och skulle köpa "billigt" socker på ett grossistföretag men det visade sig vara dyrare än i vanliga butiker. Svaret jag då fick var att de inte ville/skulle konkurrera med sina egna kunder.
Hans

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #39 skrivet: 03 feb-10 kl 13:53 »
Vad tror ni om denna utveckling under sommaren?
http://www.lantbruk.com/sockerpriset-spas-stiga-med-20/2010-01-22

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #40 skrivet: 03 feb-10 kl 17:25 »
Nu har jag lärt mig att industrisocker får inte användas till annat än exempelvis etanolframställning - inte ens Vägverket får sockra vägarna med detta.

Tittar på Nordicsugars sida som beskriver olika socker på ett bra sätt. Bland annat finns flytander invertsocker. Detta torde väl vara samma produkt som bifor fast anpassat för livsmedel? Se här: http://www.nordicsugar.com/fileadmin/Industri_PDF/PDF_industri_SE/Flytande_invertsocker.pdf

Ett alternativ som man skulle kunna överväga att använda är hälften glukos och hälften fruktos och göra eget invertsocker. Vanligt socker (sackaros) delas med hjälp av syror eller enzym (exempelvis hos bin) till just glukos och fruktos.

Tyvärr blev jag bortkopplad 4 ggr (!) i växeln när jag skulle prata med en säljare så just nu har jag inte mer koll på exempelvis priser.

Vad tror ni om invertsocker eller att blanda glukos och fruktos själv?

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #41 skrivet: 03 feb-10 kl 17:29 »

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #42 skrivet: 03 feb-10 kl 17:39 »
Det enda vi vet är att Bifor innehåller en viss mängd enklare sockerarter (spjälkat socker). Men vad de kokat ihop och ifrån får vi aldrig veta, man kan nog göra Bifor från många sorters socker bara beståndsdelarna (sockerarterna) är rätt i proportioner. Jag kan tänka mig att man gör Bifor av socker som blir över på något sätt, överskott, returer, vattenskador etc etc.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #43 skrivet: 03 feb-10 kl 17:44 »
Invertera socker är inte svårt, och det säljs ju ibland som förfalskad honung. Detaljerade instruktioner finns på nätet. Jag skulle tro att bin skulle föredra det före socker, liksom ett steg mindre för  att tillgodogöra sig det.

http://www.uni-r.de/Fakultaeten/nat_Fak_IV/Organische_Chemie/Didaktik/Keusch/D-art_honey-e.htm
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rune H

  • Inlägg: 119
SV: "Industrisocker"?
« Svar #44 skrivet: 04 feb-10 kl 01:36 »
...
Sirapen är ju delvis inverterad och uppdelad i enklare sockerarter (spjälkad) precis som Bifor.
..
Spjälkad som Bifor eller som Invintra ? Kan tydligen vara vilket som eller både ock ?

Rune H

  • Inlägg: 119
SV: "Industrisocker"?
« Svar #45 skrivet: 04 feb-10 kl 01:58 »
Invertera socker är inte svårt, och det säljs ju ibland som förfalskad honung. Detaljerade instruktioner finns på nätet. Jag skulle tro att bin skulle föredra det före socker, liksom ett steg mindre för  att tillgodogöra sig det.
Glöm inte att hålla koll på HMF-halten om du försöker spjälka själv.

Bina tillsätter enzymet till det foder de får, oavsett om det behövs eller inte, så någon större vinst blir det knappast för deras del.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #46 skrivet: 04 feb-10 kl 08:08 »
Hade just ett trevlig samtal med en verksamhetsutvecklare inom Vägverket. De hade för övrigt lagt alla försök på hyllan pga höga sockerpriser.

Enligt denne man så ligger priset på socker på stabilt 6 kr/kg för bonden där EU subventionerar med 5 kr/kg. Världsmarknadspriset ligger på 1,20-1,30 kr/kg från Brasilien men EUs tullar gör import därifrån olönsam.

Det som används på vägarna är "industrisocker" - tvärt emot vad jag tidigare skrivit - alltså socker utan krav att vara godkänt som livsmedel. Råsocker och ren glukos har använts. Danisco är leverantör och han beklagade sig över den närmast kartelliknande situation som råder i sockerbranschen.

Lek med tanken att sockerpriset skulle halveras. Hur skulle det påverka oss som biodlare?
« Senast ändrad: 04 feb-10 kl 08:14 av ersam »

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #47 skrivet: 04 feb-10 kl 08:12 »
Lek också med tanken att sockerpriset kan fördubblas, mera skatt på socker och ämnen som bidrar till bl a övervikt hos befolkningen.

Kartelliknande situationer finns tyvärr i alla branscher i vårt lilla land, här är inget helt avreglerat.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #48 skrivet: 04 feb-10 kl 08:15 »
Kartelliknande situationer finns tyvärr i alla branscher i vårt lilla land, här är inget helt avreglerat.

Sockerkartellen verkar råda i hela EU och dessutom uppbackad med höga importtullar. De som företräder oss nu snackar om vikten om frihandel. Skitsnack!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #49 skrivet: 04 feb-10 kl 09:54 »
Socker har varit prisregelerat i i allafall 70 år.  Före vi enbart hade skyddstullar, var det helt enkelt importförbud, och sockertillverkningen var ett monopol. Monopolsituationen är  avskaffad på pappret, men inte i praktiken. Danisco har nästan 100% av marknaden här.  Den lilla del som kommer via andra leverantörer är från andra dominerande aktörer i annat EU-land.

Vore sockret tullfritt att handla med, skulle Europas sockerindustri och betodling krympa ordentligt.
Detta är på väg bitvis, betodlingen kommer i framtiden att få allt lägre betalt, om inte redan prisfallet kommit.
Cubasocker skulle kosta ca sjundedel.

Men den som inte gillar att det marknadsförs långdistanshonung, och förespråkar närproducerat, får väl ha samma tänk om sockret.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #50 skrivet: 04 feb-10 kl 09:57 »
Med de prognoser odlarna själva har för 2010 tyder allt på en uppgång i stället.
http://www.lantbruk.com/sockerpriset-spas-stiga-med-20/2010-01-22

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #51 skrivet: 04 feb-10 kl 10:00 »
Undrar vad en burk "närproducerad" honung skulle kosta om även sockret skulle behöva vara närproducerat?  :o

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #52 skrivet: 04 feb-10 kl 10:22 »
Med de prognoser odlarna själva har för 2010 tyder allt på en uppgång i stället.
http://www.lantbruk.com/sockerpriset-spas-stiga-med-20/2010-01-22


Avräkningspriset inom EU:s prisreglering är att sockerbetor ska betalas 44% mindre och det har skett succesiva prisreduktioner från 2006 och målet 44% ska ha nåtts i år.

Världsmarknadspriset flukturerar efter tillgång och efterfrågan, så det priset kan mycket väl stiga under 2010, då pga av obalans mellan skördeutfall och efterfrågan.

Den minskade odlingen i Europa är planerad, då mycket socker tidigare fick säljas med förlust på världsmarkanaden och har kritiserats som en dumpning från EU.s sida.

Om EU godkänner stundande sammanslagningarna inom sockerindustrin, blir det ca 4 stora företag i hela unionen.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lukin

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #53 skrivet: 04 feb-10 kl 11:08 »
Undrar vad en burk "närproducerad" honung skulle kosta om även sockret skulle behöva vara närproducerat?  :o

Här skulle jag ju kunna vara med och konkurrera. Jag har 700 m till Sveriges enda sockerbruk (där betkampanjen slutade för ett par veckor sedan), nu saknas bara bina.

//sven

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: "Industrisocker"?
« Svar #54 skrivet: 04 feb-10 kl 12:10 »
Här skulle jag ju kunna vara med och konkurrera. Jag har 700 m till Sveriges enda sockerbruk (där betkampanjen slutade för ett par veckor sedan), nu saknas bara bina.

//sven

kan du köpa ut eller ?
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #55 skrivet: 04 feb-10 kl 12:37 »
Jag vill också ha ca 1 kmb, vi kan ta det på macken ... ;D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #56 skrivet: 04 feb-10 kl 14:11 »
Jag har lekt lite med att göra socker från trä. Laddade en oljetunna med sågspån, och tillsatte lite svavelsyra. Sen eldae jag och värmde upp till en troligen gynsam temperatur.
Reducerade syran med  kalk och fick en fraktion av gips.

Den våta delen som blev kvar och klarnad kunde jag jäsa till  16% alkohol.

Detta var ett experiment, och jag fick lite svårigheter att kolla om det var tillräckligt med energi som gick åt mot produken jag fick. Men resterna  - torkat brann bra.

Socker från trä tillverkades i sverige under beredskapstiden, och när sen freden kom, blev det inte lönsamt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #57 skrivet: 04 feb-10 kl 14:20 »
Intressant! Det finns många sätt att skaffa sötma, lönnsirap, björksocker etc.
Man förstår att många insekter lever på träden när saven stiger.
Myrorna låter även bina vara när saven stiger i träden, fram tills dess får man vara på sin vakt.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: "Industrisocker"?
« Svar #58 skrivet: 04 feb-10 kl 14:27 »

Myrorna låter även bina vara när saven stiger i träden, fram tills dess får man vara på sin vakt.

Den boken har inte mina myror läst. Här var de väldigt förtjusta i kuporna i somras och jag fick ta konsistensfett på benställningen som kuporna står på.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #59 skrivet: 04 feb-10 kl 14:34 »
Oja. Jag tar minst 90 liter björksav varje vår från de björkar som finns på tomten, plus där jag får ta.  Björksav innehåller mer smakämnen än socker, bara nån  eller ett par % socker.  Jag kokte in med ved en sats om ca 80 liter och fick ut en god sirap som inte var mer än  fyra kilos vikt.

En annan gång kokade jag in ungefär så det dög till att göra vin, mycket häftigt, och mycket smak av vår.

Björksav är tunt men bredvid sockret finns det sköna smaker.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #60 skrivet: 04 feb-10 kl 14:45 »
Men "träsockret" består ju av xylitol . Vilket iof inte är sämre .
Här tappas björkar på sav under våren , man sammlar i 1kbm behållare .
Danisco i Finland gör också xylitol som blir sötningsmedel , socker bruket i Kotka tex .

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #61 skrivet: 04 feb-10 kl 15:03 »
Ja visst finns det olika sorters socker, men den som trixar kan få ut avd den vill.
Vanligen går det alldeles utmärkt att ta "träsocker" men det är inte svårt att omvandla det till vad man nu skulle vilja ha.  Sötman på vår tunga är ju inte lika skarp om vi tar träsocker på en sked.  Näring är inte efter.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Curt

  • Inlägg: 621
SV: "Industrisocker"?
« Svar #62 skrivet: 05 feb-10 kl 17:35 »
Men "träsockret" består ju av xylitol . Vilket iof inte är sämre .
Xylitol är en sockerart som visat sig vara cancerframkallande på möss. Den är mycket farlig för hundar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #63 skrivet: 05 feb-10 kl 17:43 »
Xylotiol finns i träd, men när man talar om socker från trä, alltså träsocker, menar man ofta socker som framställt genom att spjälka cellulosa, och det är närmast druvsocker man får vid spjälkningen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #64 skrivet: 17 feb-10 kl 14:28 »
Jag tittade idag vad dessa bruna 25 kilos säckar med socker kostade hos Selver som är en av de största kedjorna här : 290 EEk ungerfär 175 svenska kronor för 25 kilo socker .

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #65 skrivet: 17 feb-10 kl 17:15 »
Det är ju jättebilligt! Nu funderar man bara på hur mycket man får lasta i en flyttbil med B-körkort... Och på vad de skulle säga i tullen, om man faktiskt tog sig för att genomföra resan  ;D. Finns risk för att de skulle flytta på varenda säck för att kolla om man hade andra grejer också...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #66 skrivet: 17 feb-10 kl 18:32 »
EEk låter som Estland ... 175 / 25= 7 kr / kg, dvs inget märkvärdigt pris.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #67 skrivet: 17 feb-10 kl 21:37 »
Det där priset var på en kedja inne i stan liknande ICA i Sverige , och det är alltid billigare på småbutikerna ute på landet .

BiLasse

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
SV: "Industrisocker"?
« Svar #68 skrivet: 26 feb-10 kl 18:48 »
Vilka fler säljer socker i säck, förutom Nordic Sugar och http://www.bodenlindeberg.se/kat_socker_sirap.aspx?
Ngn som vet?

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #69 skrivet: 26 feb-10 kl 19:23 »
Alltid intressant med länkar till sockerdistributörer, finns det flera förrutom Nordic Sugar?

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #70 skrivet: 27 feb-10 kl 09:29 »
Sockerbrist just nu: http://svtplay.se/v/1907018/sockret_kommer_inte_fram_som_det_ska

Ska väl lugnat sig till i höst får man väl hoppas - men man vet ju aldrig!  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare
Idd, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser