Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Freebee"..?  (läst 7493 gånger)

Jamte

  • Inlägg: 356
  • I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
"Freebee"..?
« skrivet: 29 aug-11 kl 00:11 »
För ett antal år sedan talades det om att låta bina bygga som de ville i skattlådorna.. Vart tog den idén vägen? Nån som testat?
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: "Freebee"..?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-11 kl 00:22 »
Kak ras och ojämna utbyggda kakor  :-\

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Jamte

  • Inlägg: 356
  • I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
SV: "Freebee"..?
« Svar #2 skrivet: 29 aug-11 kl 00:30 »
Kak ras och ojämna utbyggda kakor  :-\

mvh edward :P

Det var ju det som var vitsen.. inga ramar.. blås ur bina och pressa ur honungen.. Kakras pga fribygga tror jag inte på
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: "Freebee"..?
« Svar #3 skrivet: 29 aug-11 kl 00:42 »
pressa ur honungen.. Kakras pga fribygga tror jag inte på

Det är klart , efter du har pressade sönder vax kakorna så finns det inget kvar att rasa  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Jamte

  • Inlägg: 356
  • I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
SV: "Freebee"..?
« Svar #4 skrivet: 29 aug-11 kl 00:53 »
Jag har ännu inte testat. Men jag tycker det låter intressant. Alltid 100% nytt vax. Fritt från rester av, kokonger, bekämpningsmedel och innovativa vaxrenserier.. Jag behöver vax av hög kvalitet till salva.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: "Freebee"..?
« Svar #5 skrivet: 29 aug-11 kl 12:23 »
Jag har ännu inte testat. Men jag tycker det låter intressant. Alltid 100% nytt vax. Fritt från rester av, kokonger, bekämpningsmedel och innovativa vaxrenserier.. Jag behöver vax av hög kvalitet till salva.

Låter nästan som en traditionell japansk kupa. Eller kanske lite som en Warré-kupa.
« Senast ändrad: 29 aug-11 kl 12:30 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Lars Blomberg

  • Inlägg: 10
SV: "Freebee"..?
« Svar #6 skrivet: 29 aug-11 kl 15:26 »
Gå in ok kolla på denna länk . Det du beskriver började Björn Lagerman med för tjugofem år sedan.

http://web.mac.com/fribi/FriBi/V%C3%A4lkommen.html
Lars Blomberg

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: "Freebee"..?
« Svar #7 skrivet: 29 aug-11 kl 17:28 »
Gå in ok kolla på denna länk . Det du beskriver började Björn Lagerman med för tjugofem år sedan.

http://web.mac.com/fribi/FriBi/V%C3%A4lkommen.html


Fiffigt system för skattlådorna. :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

matti

  • Inlägg: 89
    • Södermanland
SV: "Freebee"..?
« Svar #8 skrivet: 29 aug-11 kl 18:56 »
Snyggt!! Varför håller inte fler på med detta?

Det verkar arbetseffektivt.

Lindell

  • Gäst
SV: "Freebee"..?
« Svar #9 skrivet: 29 aug-11 kl 19:18 »
Det är resurskrävande på samma sätt som att slunga, det kräver maskiner och en kvarn & separator kräver lika mycket arbete och kapital som ett ordinärt slungrum.
Han har lika mycket maskiner som jag har, så var ligger förbättringen? När man får börja om vaxbygget varje år.
« Senast ändrad: 29 aug-11 kl 19:20 av Sten-Åke Lindell »

matti

  • Inlägg: 89
    • Södermanland
SV: "Freebee"..?
« Svar #10 skrivet: 29 aug-11 kl 19:36 »
Sten-Åke

Antalet maskiner säger inte mycket här. Ympning, tappning och försäljning är såklart detsamma.

Jag tyckte dock hanteringen av kakorna rätt ner i en kvarn såg bra mycket enklare ut än flyttandet av, slungning och rengöring och vaxning av plast/träramar. Över hundra samhällen x tre-fem skattlådor x tio ramar i varje...

Att börja om vaxbygget varje år kanske inte är så farligt ändå. Dom använder ju kakmellanväggar.

Men det är klart, vore det jättebra så skulle kanske fler hålla på med det.
« Senast ändrad: 29 aug-11 kl 19:46 av matti »

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: "Freebee"..?
« Svar #11 skrivet: 29 aug-11 kl 21:57 »
Men det är klart, vore det jättebra så skulle kanske fler hålla på med det.

De flesta kände nog inte till att den här metoden fanns (jag gjorde det definitiv inte). ...och man kan nog inte hålla på med något man inte känner till.

För mig blir det dock toppribbkupor ändå...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Lars Blomberg

  • Inlägg: 10
SV: "Freebee"..?
« Svar #12 skrivet: 30 aug-11 kl 10:16 »
De som använder den här metoden pressar honungen. De skär ned honungen i en press direkt. Det behövs ingen kvarn eller separator. Honungen innehåller upp till fem gånger så mycket pollen. Det finns både hydraliska och skruvpressar.
Lars Blomberg

matti

  • Inlägg: 89
    • Södermanland
SV: "Freebee"..?
« Svar #13 skrivet: 30 aug-11 kl 17:10 »
En kvarn (deras egna ord) finns med i bilderna iallafall. Det ser ut som en riktig sörja som kommer ut...

Men man kan ju pressa.

Såg på youtube en man som hackade sönder rubbet från en tbh i en hink och lät det sila grovt först och fint sen. Var det Edward som länkat kanske...

Jag ska prova det i en eller ett par LN-lådor nästa år för skojs skull och ha själv. Lägga två lister över o trä kakmellanvägg i ;D

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: "Freebee"..?
« Svar #14 skrivet: 30 aug-11 kl 17:56 »
De som använder den här metoden pressar honungen. De skär ned honungen i en press direkt. Det behövs ingen kvarn eller separator. Honungen innehåller upp till fem gånger så mycket pollen. Det finns både hydraliska och skruvpressar.
Lars Blomberg

Honungsskruvpressen ser väldigt mycket ut som en stor passertillsats... Skulle man kunna tänka sig små skruvpressar för assistenten hemma?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

klarre

  • Inlägg: 557
    • Södermanland
SV: "Freebee"..?
« Svar #15 skrivet: 30 aug-11 kl 18:18 »
Jag kör hushållsassistenten för täckvaxet, funkar rätt så bra. efter allt är pressat så läggs det på ett nät igen och vaxet blir väldigt torrt efteråt när den sista honungen har droppat ut. Gör man så här så får man tänka på att man inte ska ha bin i täckvaxet. 

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: "Freebee"..?
« Svar #16 skrivet: 30 aug-11 kl 23:48 »
Det ofta glöms bort att det finns flera saker man kan satsa på att skörda ur en bi kupa.

Flera sorter Honung , VAX , propolis , polen , drottning gelé , bi gift , bin , drottningar , egg , upplevelser , poleneringar.

Vill man satsa på fri vax bygge utan mellan väggar kan man med fördel använda sig av ett vanlig ram , fast med en trekantig under sidan på överlist som man preparerar med på penslad vax så bierna har någonstans att börja med.

Såg på youtube en man som hackade sönder rubbet från en tbh i en hink och lät det sila grovt först och fint sen. Var det Edward som länkat kanske...

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=96213.msg831918#msg831918

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

matti

  • Inlägg: 89
    • Södermanland
SV: "Freebee"..?
« Svar #17 skrivet: 31 aug-11 kl 09:46 »
Just det klippet ja! inte en tbh...

Fasen jag tycker det ändå ser jäkligt sympatiskt ut.

Den här hobbyn är lite konstig. Man får först höra att investeringarna betalar sig snabbt. "Juuust det ja..." Och sakta växer det inom en. Plötsligt ska man ha avsättning. Man blir lite greedy och ser nästan 60:- per burk försvinna när man kommit upp i tjugo bortskänkta burkar. Herregud det är ju en hel ny kupa. Så får man lite dåligt samvete för att man känner sig snål. Man räknar på ett spann av realistiska till lite väl höga skördar per kupa som man ibland läser om; 152 kilo i en kupa!! Ouff! 120 kronor kilot på fyra kupor med sådan skörd. HAHAHAHAHAaaa  :-[ 

Serenity now. Det låter värre än vad det är  ;D

Jag är nyfiken på om smaken eller näringsinnehåll skiljer sig nämvärt om man pressar med ökat innehåll av pollen och mindre luftning av honung. Någon som smakat och vet eller läst tabeller? Många här propagerar locket på vid slungning för att inte tappa smak. Här borde man få maximal smak om detta har stor betydelse.

klarre

  • Inlägg: 557
    • Södermanland
SV: "Freebee"..?
« Svar #18 skrivet: 31 aug-11 kl 11:29 »
Om man ska räkna pengar så måste man räkna produktions samhällen och det är inte lika många som det totala mängden samhällen man har. Så om du har 4 samhällen så kanske det bara är 2 stycken som är riktigt starka och drar bra.

Kul att höra att du är skeptiskt till 152 kilo honung i en kupa, jag tror biodlare är lite som fiskare det över drivs en hel del !!!!

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: "Freebee"..?
« Svar #19 skrivet: 31 aug-11 kl 14:11 »
Citera
Jag är nyfiken på om smaken eller näringsinnehåll skiljer sig nämvärt om man pressar med ökat innehåll av pollen och mindre luftning av honung

Smaken kan du själv kolla om du tar en bit kakhonung där det finns pollen. Även utan pollen tycker jag kakhonung är "bäst".
Jag jäser honungsvattnet jag får när jag sköljer ur avtäckningsvax och spannar o. dyl. Då får jag med en hel del pollen som ger drycken en färg som apelsinsaft. Om jag silar i pappersfilter försvinner mycket färg och smak, så det gör jag ju inte.
Smaken skiljer sig nämnvärt, ja!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 4 användare
lsjonsson, Nina W, Högnemobon, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser