Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge möglig säd eller mögligt bröd ??  (läst 7624 gånger)

calendula

  • Gäst
Ge möglig säd eller mögligt bröd ??
« skrivet: 27 apr-06 kl 07:44 »
Vi har fått ekologisk hel havre som är lite möglig. Det känns inte som det är så bra att ge hönsen. Eller?

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Ge möglig säd eller mögligt bröd ??
« Svar #1 skrivet: 27 apr-06 kl 08:01 »
Ge dom inte det! Skulle du äta möglig mat?? ???
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

calendula

  • Gäst
SV: Ge möglig säd eller mögligt bröd ??
« Svar #2 skrivet: 27 apr-06 kl 10:35 »
Nej, just det, ville bara ha det bekräftat  :)

Monica L

  • Gäst
SV: Ge möglig säd eller mögligt bröd ??
« Svar #3 skrivet: 28 apr-06 kl 08:29 »
Absolut NEJ; ge ej hönsen den mögliga säden. Kasta den! Eller så säden som jag gör men klipp av det gröna till hönsfoder och kasta bort jorden med den mögelskadade säden.

Jag gör som så att jag har 7x2=14 st plastlådor (genomskinliga godislådor från affären blir bra som miniväxthus) som jag har lite kompostjord i botten på, därefter strör jag över säd och sedan ett tunt lager kompostjord igen. Vattnar och sätter på locket som jag gjort ventilationshål i. Sedan ställer jag dem på hyllor i ett fönster i hönshuset. Jag har spikat 2+2 spikar i fönsterkarmen som konsoller och lagt en tillsågad bräda uppepå, lätt att plocka bort när man så önskar tex vid rengöring. Låt det gro och växa upp grönt innan du ger det som foder, jättegott och nyttigt för hönsen! Jag ställer in en låda (tar av locket förstås) till hönsen varje dag och tar bort gårdagslådan som jag åter fyller med lite kompost, sår säd, täcker med kompostjord vattnar, sätter på locket och ställer på hyllan igen. På det sättet får hönsen nyttigheter och sysselsättning varje dag till en minimal kostnad och arbetsinsats för mej. Jag har två veckouppsättningar (7 st odlingslådor) i varsitt fönster och kan då ge hönsen en låda med mycket grönt som växt i två veckor eller så kan jag ge dem två lådor men med kortare gräsväxt då förstås, det växer som bara den... Alla sorters säd och frön tex solros, vildfågelbandning, duvfoder kan sås på detta sätt. Hönsen äter upp allt, det gröna, söden/fröet, kompostjorden ja lådan är ren nästa dag -det är bara att så nytt. Jag har egenkompsterad jord, det gör inget om den är lite grövre i  strukturen än köpejord och ofta finns ytterligare läckerbitar iform av småkryp med. Vintertid har jag kompostjord i plastsopsäckar för att kunna de detta groddade foder även då -billigare för mej occh roligare för hönsen,än att lägga betfor i blöt som jag tidigare gav dem.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Ge möglig säd eller mögligt bröd ??
« Svar #4 skrivet: 17 apr-07 kl 19:13 »
Granntjejen, vars föräldrar haft höns i många år men numera har gjort sig av med dem, kom idag till oss med mögligt bröd till våra höns. Hon påstår att det går bra att ge detta till hönsen, det har de alltid gjort själva utan några problem.
Jag tycker det verkar konstigt. Kan det verkligen vara bra?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Ge möglig säd eller mögligt bröd ??
« Svar #5 skrivet: 17 apr-07 kl 19:35 »
Javisst jättebra om man vill att dom ska bli sjuka  :D
Kasta bort mögelbrödet i komposten eller soptunnan.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
SV: Ge möglig säd eller mögligt bröd ??
« Svar #6 skrivet: 17 apr-07 kl 20:37 »
Djur är i regel mycket motståndskraftigare än människor och höns som går ute käkar med all säkerhet en hel del som skulle gjort oss själva sjuka.
Men jag tycker att det låter dumt att chansa genom att ge dem potentiellt dålig föda med flit. Mögel behöver inte vara giftigt, men det kan vara det.
Vi äter ju själva både vit- och blåmögel via gorgonzola och camenbert/brie.

Blev själv av med två hela besättningar kaniner förra sommaren p.g.av mögelbakerier i fodret. Minns inte i skrivande stund var det var för sorts mögel dom fick i sig men det var osynligt för ögat.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sally

  • Inlägg: 641
SV: Ge möglig säd eller mögligt bröd ??
« Svar #7 skrivet: 17 apr-07 kl 22:10 »
Jag har hört (ja, ja - inte den bästa källan kanske  :-[) att mögligt bröd ska vara mycket giftigt för fåglar... Detta var i samband med småfågelsmatning, men fåglar som fåglar?

Sally
Går det...så går det!

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
SV: Ge möglig säd eller mögligt bröd ??
« Svar #8 skrivet: 18 apr-07 kl 03:07 »
Möglig, rutten och härsken mat skall ENDAST matas till komposten !!
OBS att vår patöriserade köpemjölk surnar inte, utan ruttnar.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Onyx

  • Gäst
SV: Ge möglig säd eller mögligt bröd ??
« Svar #9 skrivet: 18 apr-07 kl 16:25 »
Min mor brukade också slänga till våra höns lite allt möjligt med motivationen: "De äter det de vill".
Nu när man själv har skaffat höns så är jag lite försiktigare med vad jag ger dem. Mögel är inget jag skulle mata mina älskade fåglar med. Bröd växer ju inte ute i naturen så hur ska de kunna skilja det bra brödet från det dåliga.
« Senast ändrad: 18 apr-07 kl 16:27 av Onyx »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser