Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var ska jag förvara skinnen?  (läst 1896 gånger)

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
Var ska jag förvara skinnen?
« skrivet: 14 sep-13 kl 23:31 »
God afton!

Jag har kommit över tre get skinn/pälsar idag. Dom är saltade men i övrigt helt obehandlade. Jag tycker dom luktar lite illa så jag vill inte ha dom i min omedelbara närhet.  Men var ska jag ha dom tills arbetslusten faller på? I lagårn? Drar det till sig råttor? Måste dom ligga kallt?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Var ska jag förvara skinnen?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-13 kl 07:26 »
Se till så att de ligger luftigt på en lastpall eller liknande och att de är täckta med en cm salt över hela flåsidan. Pallen ska du ställa så svalt som möjligt. Loge eller lada funkar. Temperaturen just nu är lite hög men, vi går ju mot svalare tider. Har aldrig haft problem med råttor. Gissar at det är för salt. Om du inte tror att du kommer att bereda dem innan nästa vår ska man kunna frysa dem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Var ska jag förvara skinnen?
« Svar #2 skrivet: 15 sep-13 kl 07:41 »
Och om de skall ligga länge så skydda underlaget pallen står på från all väta saltet kan dra åt sig med en pressenning.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Var ska jag förvara skinnen?
« Svar #3 skrivet: 15 sep-13 kl 12:14 »
Ska jag salta dom igen alltså?  Kan det inte bli för mycket?  Ska dom ligga på varsin pall? 
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Var ska jag förvara skinnen?
« Svar #4 skrivet: 15 sep-13 kl 12:44 »
Ska jag salta dom igen alltså?  Kan det inte bli för mycket?  Ska dom ligga på varsin pall?

Om de nu är täckta med minst en cm salt över hela behöver du inte salta om. Det behöver vara tjockt lager för saltet smälter och man vill inte ha någon fläck utan salt för då är det risk att pälsen lossnar i beredningen. Du kan lägga dem ovanpå varandra när det inte är fler än tre. Alltså, skinn, salt, skinn, salt osv alla med pälssidan nedåt förstås.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser