Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kemikalier i fårfäll?  (läst 3258 gånger)

AlexandraX

  • Gäst
Kemikalier i fårfäll?
« skrivet: 16 sep-06 kl 19:50 »
Köpt en begangnad fäll till min dotter, då jag förutdätter att det inte är ekologiskt berett så undrar jag vilka kemikalie som andvänd vid beredningen och om man kan få bort dem vid tex tvätt?

Någon som vet?

Tacksam för hjälp/
Alexandra

leifhh

  • Gäst
Re:Kemikalier i fårfäll?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-06 kl 21:15 »
krom är väl en standardingrediens vid industriell garvning vill jag minnas..... men hur  mkt som kan finnas kvar i fällen har jag ingen aning om .

AlexandraX

  • Gäst
Re:Kemikalier i fårfäll?
« Svar #2 skrivet: 16 sep-06 kl 21:28 »
Hittade lite om det på en annan sida :( det är krom och vad jag förstod så går det inte att tvätta bort...
 Tack för ditt svar!

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Kemikalier i fårfäll?
« Svar #3 skrivet: 18 sep-06 kl 11:56 »
Delsbo skinnberederi alungarvar sina skinn...
Inget krom där inte..
Tror att tranås och donia skinn krom galavr... vad jag hört skickar de skinnen till fd öststaterna....
pga reglerna i sverige gör det dyrt pga föroreningar osv...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

AlexandraX

  • Gäst
Re:Kemikalier i fårfäll?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-06 kl 12:27 »
Tack för din svar.
Jag "slänger ut" fällen jag köpte och köper ett Eko berett skinn på Bondens marknad på Lördag.

leifhh

  • Gäst
Re:Kemikalier i fårfäll?
« Svar #5 skrivet: 18 sep-06 kl 13:20 »
Tror att tranås och donia skinn krom galavr...


Tranås skinn håller på att arbeta med "ekoplädar", utveckling pågår enligt deras hemsida. I år finns dock "ekopläd" med som alternativ när man lämnar in för garvning.... Ekopläden är dock 20% dyrare än motsvarande garvning med mindre miljövänliga kemikalier.
http://www.tranas-skinn.se/
Det där med att de skulle skicka skinnen till öststaterna låter lurigt. Jag skall fråga dem när jag lämnar in skinn lite senare i höst. Återkommer med besked huruvida det är ett rykte eller om det finns någon sanning i det.....

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kemikalier i fårfäll?
« Svar #6 skrivet: 19 sep-06 kl 10:42 »
Det där med att de skulle skicka skinnen till öststaterna låter lurigt. Jag skall fråga dem när jag lämnar in skinn lite senare i höst. Återkommer med besked huruvida det är ett rykte eller om det finns någon sanning i det.....

Ja, gör det. Det är ju onekligen intressant att veta. I så fall kan man kanske lika gärna skicka dit dem själv?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser