Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämplig ras?  (läst 14065 gånger)

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Lämplig ras?
« Svar #20 skrivet: 04 sep-06 kl 09:50 »
Tror du rört ihop Gotlandsfår och Gutefår.......

Gutefår har horn och "dödull"....
Gotlandsfår inga horn o ingen "dödull"

Aha, det kanske var därför jag inte kände igen "dödull" när det gällde gotlandsfår.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Lämplig ras?
« Svar #21 skrivet: 04 sep-06 kl 19:13 »
Jag köpte mina Shropshire från Melén på Solvalla Gård utanför Uppsala, mailadress: melen.solvalla@swipnet.se

Jag har hört att man kan göra kraftigare "saker" av ull från Shropshire, som  exempelvis filttofflor o.d. Själv har jag inte prövat.

« Senast ändrad: 04 sep-06 kl 19:14 av Lena A »

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Lämplig ras?
« Svar #22 skrivet: 05 sep-06 kl 10:39 »
Här är en bild på mina 2 shropshiretjejer dagarna innan de skulle klippas  ;D

leifhh

  • Gäst
Re:Lämplig ras?
« Svar #23 skrivet: 05 sep-06 kl 12:56 »
Om man bara skall ha en handfull djur är det de individuella djuren i sig som är det viktiga inte vilken ras de är av. Personligen har jag en blandad flock av div lantraser (rya-, finull-, gute- samt pälsfår) och korsningar dem emellan. Har stenig och oländig mark vilket gör att det passar bäst med lätta lantrasdjur snarare än tunga köttdjur. Att de är lättare att hantera vid slakt gör inte saken sämre, att jag sedan inte får ut mer än kanske sisådär 12-15 kg kött per djur spelar inte mig någon större roll.
I min flock finns en renrasig finullstacka, hon är ett klockrent utslagsdjur. Hade en svår lammning, har varit rätt agressiv mot andra lamm än sina egna. Hon  har fin ull men hon stör flocken så hon hamnar i frysen lite senare i höst. Skulle jag uttala mig kategoriskt om finull utifrån henne  så kan jag inte rekommendera finull. Men jag tror inte att hon på något sätt är representativ för rasen.

Som svar på trådens inledande fråga är mitt tips att fråga runt på olika stora och små fårgårdar i dina trakter om hur de uppfattar sina djur och försök bilda dig en egen uppfattning utifrån faktiska djur och situationer. En mer eller mindre välbalanserad diskussion på internet är inte lika mycket värd som ett samtal med en fårägare öga mot öga i dennes fårhage.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Lämplig ras?
« Svar #24 skrivet: 07 sep-06 kl 19:23 »
Leta även på gamla trådar. De här rasdiskussionerna kommer igen i flera olika ämnen.
Finullfåren har den finfibrigaste ullen men är ganska svåra att spinna av eftersom ullen är så kort. Den blir sällan mer än 10 cm vilket brukar anses vara nära gränsen för vad som är praktiskt i ullväg. Finullslammen växer snabbt om de får bra med käk och köttet är som på de övriga lantraserna utmärkt gott.
Rya har grövre fibrer och dubbelt så lång ull. Garnet är lämpligt till grövre stickning eller vävning.
Gotlandsfåren är mitt emellan i ullängd, närmare ryan i grovlek men är ofta ännu glansigare och silkigare. Ullen från de bästa lammen har likheter med mohair och brukar bli mycket uppmärksammat utomlands eftersom den är så unikt.
Leicester har längre ull än gotland. Den vita är ofta av bra kvalitet. Grå eller svart leicester är bedrövlig.
Köttraserna inkl shropshire har ull av sk down-typ. Den är finfibrig och men innehåller ganska mkt märghår som lätt bryts av och gör att plagg av sådan ull kan bli ganska sticksiga. Den är inte så glansig och passar nog bäst till tovning och liknande.
Roslagsfår liknar rya i ullen men är inte riktigt så lång och inte heller av så bra kvalitet. Övriga allmogeraser är ofta ojämna i ulltyp och kvalitet. Gutefåren undantagna. De är jämna men har mycket märghår och ska ha det också. Det bygger upp deras skyddande vinterull på ett funktionellt sätt och gör även att den släpper på våren.
Nästan alla raser är således bäst på något eller som Lena A skrev. "Alla raser har främst fördelar". Det gillade jag..

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Lämplig ras?
« Svar #25 skrivet: 15 sep-06 kl 13:26 »
Om man vill ha ett sällskapligt får som fungerar att gå med grisar och som man slipper klippa, för det tycker jag inte om...
Jag vill inte heller äta köttet, bara få vårda om mina djur.
De ska beta bra och gärna gå ute stor del av året, för det tror jag djur mår bäst av.
Vad är en lämplig ras då?

Gillar Gutefår... hoppas det skulle funka!

Anna
« Senast ändrad: 15 sep-06 kl 13:27 av AnnaPanna »

leifhh

  • Gäst
Re:Lämplig ras?
« Svar #26 skrivet: 15 sep-06 kl 13:47 »
Om man vill ha ett sällskapligt får som fungerar att gå med grisar och som man slipper klippa, för det tycker jag inte om...

Att klippa fåren (eller lödja gutisar) minst en gång per år kommer du inte ifrån. Det är du som fårägare skyldig att göra!

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Lämplig ras?
« Svar #27 skrivet: 15 sep-06 kl 14:18 »
så är det nog, jag hade blandat ihop gute- och gotlandsfår. som så många andra. jag borde varit mer uppmärksam.

det verkar som om jag kommer få hålla lite olika raser på tackorna för ullens skull.

Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Lämplig ras?
« Svar #28 skrivet: 15 sep-06 kl 14:21 »
Att rycka ullen (lödja?) på Gutisarna gör jag gärna!
Ju mer jag läser verkar det vara rätt med några Gutefår.
Hur många bör man ha för att de ska känna att de har sin flock?
Funkar det att blanda med minigrisar?
Anna

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Lämplig ras?
« Svar #29 skrivet: 15 sep-06 kl 16:48 »
Hej, AnnaPanna
Det där med att ha  gris och får ihop kan vara en chansning. Det beror för det första om grisen är snäll mot fåren. Det kan vara väldigt olika. För det andra ställer det större krav på miljön. Ska de gå tillsammans inomhus kommer nassen att vilja vända på tackans liggplats, käka upp hennes avföring och öht ordna till det på sitt vis. Det kan bli en större risk för vissa bakteriella infektioner i samboendet som ffa drabbar fåret/n. Om det blir nära kontakt kan man även tänka sig att svinskabb (som sgs alla grisar har) kan föras över. Utomhus kommer svinet att böka upp marken och det är fåren inte förtjusta i. Har du stora marker spelar det mindre roll men mitt råd i all välmening är att inte låta gris och får leva ihop i stall eller i rasthagar. Det finns berättelser om vallgrisar som förr i tiden gick tillsammans med fåren på skogen och som tom kunde vara ett visst skydd för vissa rovdjur. Andra har erfarenheter av grisar som käkar upp nyfödda lamm.

Får är utpräglade flockdjur och trivs bäst när de får vara minst tre-fyra stycken ihop. Många ögon ser mer än två och ökar tryggheten hos djuren som har mycket kvar av sitt ursprungliga nedärvda beteende.

Lars M

  • Gäst
Re:Lämplig ras?
« Svar #30 skrivet: 02 okt-06 kl 22:02 »
  Hej
Rasen som jag tycker passar mig bäst är korsning mellan texel och finull.
De som har samma syfte som jag dvs sälja till slakt .Har ofta den korsningen.Texel är en fin köttras lite minus för svåra lammningar,finull får många lamm har oftast "enkla" lammningar.

Mvh  Lars

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Lämplig ras?
« Svar #31 skrivet: 03 okt-06 kl 13:34 »
Åk ut till några får ägare i närheten...

Fundera på om det är kött får du vill ha-
Är ofta stora väger runt 80 kg och mer... han ju mycket kött.. kan tyvärr i bland ha problem med lamningar ibalnd...
Kräver ju bättre betes marker för att komma till sin rätt...
ullen är ju inte alltid så bra att tex spinna och tova... undantaget då lester som har en bra hantverksull...
Texel tex är omäjlig att våt tova... men bra till fyllning i kuddar osv...


vanliga lantraser- rya o finulll har ju avlats för ullens skull- men man fårsöker även få upp slaktvikterna.
finull har ju mycket mjuk och krusig ull, utmärkt till hantverk
men får ju ofta myke lamm... vilket då gör att de måste passas mer vid lamningen och man får vara beredd att kunna hjälpa till och även få ett och annat flasklamm.

Rya har ju ochså en mycket vacker lång glansig ull, utmärkt till att spinna... går även att tova... de sneglar också år slaktvikterna...

Gotlandsfår är ju sveriges vanligaste får...var det 70 000 .... avlas ju för den vackra grå pälsens skull... man vill ha enhetliga grå fällar... ullen går bra att tova och spinna..

Gute fåren är ju inte heller direkt hotade... har förmig att det fanns runt 4000 djur har ju oftast grå fäll i olika nyanser.. ofta med märghår... går ju naturligt vis att använda till hantverk... beroende vad du vil göra...


Allmogefåren.... Dala Pälsfår, Gestrikefår, Helsingefår, Svärdsjöfår, Klövsjöfår, Roslagsfår, Värmlandsfår och Åsenfår..

gamla svenska raser... som nu ökar i antal... de hölls ju från böjan för just ullen och skinnens skull...
De är ju ofta väldigt varierande både utttyp och färger..
Mindre än andra får... tackorna väger runt 30- 40 kg...
baggarna runt 50 kg...

Inga kött djur men har ett mycket gott kött...
Blir ju lätt hanterliga när det inte är s stora tycker jag själv...

Men kolla gärna på hemsidorna som finns om de olika raserna...

och åk o titta på olika flockar...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Lämplig ras?
« Svar #32 skrivet: 11 okt-06 kl 08:48 »
Som ägare till en (nästan) renrasig liten finullsflock så måste jag berömma mina djur :) De är jättebra mödrar, får visserligen många lamm men man kan ju försöka avla på sådan som har högst 3-födda i sin härstamning. De är också bra som köttdjur även om de inte blir så stora. Ullen är perfekt att spinna och ger ett mycket vackert garn. Tovning går också bra! Dessutom finns dom i tre färger vilket ger en trevlig variation i hagen!
Det är synd att folk tror att fårskinn är grå och lockiga och möjligen vita och att får alla är vita! ???

leifhh

  • Gäst
Re:Lämplig ras?
« Svar #33 skrivet: 11 okt-06 kl 09:20 »
Det är synd att folk tror att fårskinn är grå och lockiga och möjligen vita och att får alla är vita! ???

Jag upplever snarare att folk tror att fårskinn är relativt lång- och rakhåriga. De är vita eller möjligen färgade. Är de inte från NZ och köpta på IKEA så har de resårband för att hållas fast på bilsäten.... Kan de inte tvättas i maskin är de ohygieniska och äckliga. Och de får absolut inte kosta mer än 400 kr....

Näe, nu börjar jag länkta efter mina brokiga skinn som är på beredning. Innan lucia var leveransen utlovad....

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lämplig ras?
« Svar #34 skrivet: 11 okt-06 kl 10:29 »
Jag upplever snarare att folk tror att fårskinn är relativt lång- och rakhåriga. De är vita eller möjligen färgade. Är de inte från NZ och köpta på IKEA så har de resårband för att hållas fast på bilsäten.... Kan de inte tvättas i maskin är de ohygieniska och äckliga.

  ;D  ;D  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Lämplig ras?
« Svar #35 skrivet: 11 okt-06 kl 16:17 »
Hejsan
Det är jättesvårt att bestämma sig för en fårras, därför det finns så mycket att välja mellan. Alla fårraser har sina för och nackdelar. Fast mer fördelar.

Det bästa tipset är att åka runt och kolla på olika, det gjorde vi. Och man fick se jättmycket och fick bra tips från alla. Helst då när man är nybörjare och har en hel del att lära. Vi lär oss än. Och alla är så glad att ta emot en.

Sen ju mindre djur desto lättara att hantera vid klippning och klövjobb. och det är ju moment som du inte kommer ifrån.

Våran flock består av några finulls, rya och sedan Värmlandsfår. Och det är värmlandsfåren vi satsar mest på. Och alla 3 raser är ju olika men alla är ändå enormt sociala och trevliga djur. Jag kan inte rekommendera endast en ras. Så vilken ras ni än köper,tror jag att ni kommer gilla, för det blir ens kelgrisar.

Lycka till med jakten/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser