Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Uppfödare av Rhohesian Ridgeback i Skåne  (läst 2086 gånger)

Bokdungen

  • Inlägg: 436
    • Skåne
    • Bokdungen.se
Uppfödare av Rhohesian Ridgeback i Skåne
« skrivet: 20 apr-10 kl 17:25 »
Funderar på att skaffa hund och ridgebacken är en av de raser vi har funderat på. Därför är vi intresserad av att hälsa på någon som har ridgeback så att vi kan se hur de är i verkligheten. Det vi läst om dem verkar passa oss bra i alla fall.

Är det någon av er som har erfarenhet av rasen och som vill dela med er av positivt/negativt?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Uppfödare av Rhohesian Ridgeback i Skåne
« Svar #1 skrivet: 30 apr-10 kl 12:42 »
Dåligt med svar, så jag skriver det lilla jag har erfarit. De jag träffat, kanske en handfull, har varit rädda eller agressiva eller bådadelarna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Uppfödare av Rhohesian Ridgeback i Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 apr-10 kl 17:15 »
De jag har träffat är trevliga och jag har blivit imponerad av deras lugn. En gång i tiden ville jag ha en och häromdagen såg jag en annons med RR-valpar och blev sugen igen. Men precis som alla hundar med stora vaktinstinkter kräver de en fast och konsekvent ägare(vilket egentligen alla hundar behöver för att må bra)
Lycka till :D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Bokdungen

  • Inlägg: 436
    • Skåne
    • Bokdungen.se
SV: Uppfödare av Rhohesian Ridgeback i Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 apr-10 kl 17:56 »
Det skiljer ju säkert mellan individer, men många verkar uppfatta dem som lugna och modiga fast reserverade mot främlingar. Häromdagen var det en som berättade att deras hade ställt sig mellan henne och tjuren, när den kom emot dem, och fått tjuren på flykt!

Vi ska försöka hitta nån man kan hälsa på så att man kan få bilda sig en egen uppfattning. :-)

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Uppfödare av Rhohesian Ridgeback i Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 apr-10 kl 18:48 »
Ring till SKK och be om att få namn på kennlar i södra Sverige. Som jag upplever det tycker uppfödare om att "skryta" med och visa upp just sin ras. Besöker ni några stycken kennlar så har ni chans att se vilka som i ert tycke har bra hundar både mentalt och exteriört.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Bokdungen

  • Inlägg: 436
    • Skåne
    • Bokdungen.se
SV: Uppfödare av Rhohesian Ridgeback i Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 apr-10 kl 21:28 »
Hittade en lista på uppfödare i Skåne, så vi har skickat ett mail till en av dessa nu. Har tänkt åka till flera uppfödare, om det går, för att få träffa så hundar som möjligt för att se om det kan vara rätt ras för oss  ;D.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser