Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Göra eget trägolv...  (läst 2791 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Göra eget trägolv...
« skrivet: 06 jan-19 kl 17:08 »
Stormen Alfrida fällde många stora granar i vår skog. Istället för att såga upp allt till ved tänkte vi försöka ta rätt på en del av dem till virke. Om några år har vi planer på att bygga ett hus och nu dök tanken upp på om dessa stormfällen skulle kunna bli ett massivt grangolv i det framtiden huset. Så min fråga nu är, hur gör man? Vilka dimensioner ska virket sågas i och hur lång tid samt på vilket sätt ska det torkas? Ska man göra stockar och torka först eller ska det sågas till plank direkt? Har ingen tork men det hade man ju inte förr i tiden heller, men vi har inte bråttom. Hoppas någon sitter inne på gammal kunskap. Grangolv var ju väldigt vanligt förr.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #1 skrivet: 06 jan-19 kl 19:01 »
när jag gjorde mitt grangolv tog jag reda på de två mitthalvorna. Det beror lite på vad du har tillgång till för sågverk som bestämmer hur du går tillväga men jag klöv stockarna först och sågade sedan 5 cm tjocka plank. sedan ströade jag det på logen att torkas, därefter kantade jag och fräste notspår därefter hyvlades plankorna.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #2 skrivet: 10 jan-19 kl 12:00 »
Dock är det sällan man har lagt ett grangolv som ska fungera som ytskikt, gran är för mjukt för detta och slits ner i förtid. Däremot har spontade grangolv varit mycket vanliga som underlag för t ex linoleummatta.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #3 skrivet: 10 jan-19 kl 12:27 »
Dock är det sällan man har lagt ett grangolv som ska fungera som ytskikt, gran är för mjukt för detta och slits ner i förtid. Däremot har spontade grangolv varit mycket vanliga som underlag för t ex linoleummatta.
skulle vilja säga att man lagt minst lika många golv av gran som av fura. sliter du ner ett golv av gran i förtid har du förmodligen ytterskor på dig inomhus eller utför annan aktivitet som mekaniskt sliter ner det. du kan hitta ett otal hus med grangolv som är över 100 år gamla. vågar lova att ett massivt grangolv håller bättre och är snyggare om 50 år än valfritt laminatgolv.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #4 skrivet: 10 jan-19 kl 12:40 »
Ett 100 år gammalt hus med grangolv har förmodligen haft det täckt med linoleummatta minst 70 av de åren.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #5 skrivet: 10 jan-19 kl 12:45 »
Ett 100 år gammalt hus med grangolv har förmodligen haft det täckt med linoleummatta minst 70 av de åren.
jag kan ge dig fem stycken +100år gamla grangolv som ej varit täckta linoleummatta om du vill åka och titta. ge mig någon dag att tänka så kan du få ett tiotal till.

jag säger inte att man inte täckte trägolv med linoleummatta eller dylikt men då var det oftast innan spånskivans intåg när man lade 34×70 (e l) spåntat grangolv (även furu) för att få ett slätt underlag. har man lagt matta på ett gammalt grangolv har man oftast fått spika masonit e l för att jämna till det och då är det spikhål överallt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #6 skrivet: 10 jan-19 kl 14:13 »
Jag köpte begagnat grangolv till mitt förra hus ca 45x90 från en 30-tals kåk och det fanns inga spikhål eller nått från masonit eller mattor, däremot var det lackat och slitet på en del ställen.

La in det med vattenburen golvvärme och slipade av nån millimeter efter ett år och sedan lackades det.
Såg bra ut, när jag sålde huset efter ca 20 år

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #7 skrivet: 10 jan-19 kl 17:24 »
Här är golven i gran som inte var tänkt att täckas från början, men korkmatta har det legat på flera av dem. Tjockleken är ca 35 mm och bredden varierar mellan 11 och 16 cm.

Gran är skönt att gå på, så här blir det gran i köket igen när det är dags att fixa till det. Något år till får det duga. Har också funderat på grövre dimensioner, men förmodligen blir det 35 tjockt där igen.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #8 skrivet: 11 jan-19 kl 18:00 »
Kan man få det tätt utan spontnig? Jag ska byta golv i ett rum och funderar på att såga till det nya av några granar som står på gården. Men jag har inget att sponta de med efter att jag sågat de till plank.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #9 skrivet: 11 jan-19 kl 18:38 »
du får inte mindre springa för att du har spänt. jag gör en lös fjäder. kör ett spår med överhandsfräsen och lägger en remsa av lämpligt skivmaterial. finns beskrivningar på nätet.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #10 skrivet: 11 jan-19 kl 20:05 »
Spont eller lösspont gör väl mest att golvet knarrar mindre, ett mindre problem om planken är väldigt tjocka. Vårt gamla hus hade lösspont men i vissa rum pinnar eller plugg istället (vet att det finns nån bättre term för detta men kommer inte ihåg det just nu, teflonminne).
 
Dessa plank var dock 45-50 tjocka. Värsta plankan vägde 75-80 kilo.

Äldre golv var obehandlade eller såpbehandlade, sen målade man dessa.

Vårt kök var ca 56 kvadrat. Vid ena ytterväggen, på kortsidan och längst med planken fanns två hål genom väggen och med stora träpluggar på utsidan. På sommaren så skulle golvet rengöras ordentligt. Såpa och vatten som lades på flödigt, det fick lösa upp smutsen och sen skrapade man golvet med skrapor av björknäver så att vattnet rann ut genom hålen. Sen fick det torka upp några veckor innan man satte in pluggarna igen.

Jag föredrar numera dammsugare och vanlig golvmopp.



Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #11 skrivet: 11 jan-19 kl 21:30 »
Vi har inte kommit så långt att lägga på nytt golv i vårt kök.
Det är vanliga spåntade brädor från byggmax eller var det cheapy.
Brydde inte mig om att hyvla då det skulle täckas ändå..   
men det har inte hänt på 7 år och golvet blir snyggare och snyggare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #12 skrivet: 11 jan-19 kl 22:39 »
Rent trägolv är vackert, speciellt furu då man får se ådringen. Grangolv är slitstarkare men ljusare och inte lika kontrastrikt


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #13 skrivet: 12 jan-19 kl 10:09 »
Spont eller lösspont gör väl mest att golvet knarrar mindre, ett mindre problem om planken är väldigt tjocka. Vårt gamla hus hade lösspont men i vissa rum pinnar eller plugg istället (vet att det finns nån bättre term för detta men kommer inte ihåg det just nu, teflonminne).
 
Dessa plank var dock 45-50 tjocka. Värsta plankan vägde 75-80 kilo.

Äldre golv var obehandlade eller såpbehandlade, sen målade man dessa.

Vårt kök var ca 56 kvadrat. Vid ena ytterväggen, på kortsidan och längst med planken fanns två hål genom väggen och med stora träpluggar på utsidan. På sommaren så skulle golvet rengöras ordentligt. Såpa och vatten som lades på flödigt, det fick lösa upp smutsen och sen skrapade man golvet med skrapor av björknäver så att vattnet rann ut genom hålen. Sen fick det torka upp några veckor innan man satte in pluggarna igen.

Jag föredrar numera dammsugare och vanlig golvmopp.



Skickat från min iPad med Alternativ.nu
du tänker nog på att de var narade (plugg)? det gjordes för att få ett jämnt golv ofta hade man runt en meter mellan åsarna och då sviktar planken om de inte sitter ihop med grannplankan.

dammsuga och sedan våtmoppa med kallt såpvatten brukar vara en bra grej.

sedan är fura eller gran en smaksak för mig. jag kan tycka att ett furugolv blir för livligt om det är mycket kärnved i det. ett grangolv är oftast ljusare och lugnare.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #14 skrivet: 12 jan-19 kl 11:06 »
Så här gör jag
1. Stockarna sågas till kantade eller okantade plank
2. Ströas noggrant och torkar utomhus en vår under tryck.
3. Planken kantas och hyvlas i planhyvel.
4. Spår fräses på båda sidor med handöverfräs.
5. Golvet läggs in löst och tidigast nästkommande vår slår jag ihop det och skruvar/spikar planken.

Beroende på hur breda planken är behöver de sågas 3-10 millimeter tjockare än de ska vara efter hyvling.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Göra eget trägolv...
« Svar #15 skrivet: 12 jan-19 kl 11:11 »
Vad använder ni för material i lös-fjädern?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 3 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser