Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Axeldimension för träblock  (läst 2167 gånger)

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
Axeldimension för träblock
« skrivet: 19 jan-14 kl 09:41 »
Jag ska tillverka några träblock och funderar över axeln.
Trissan kommer att bli i pockenholtz och axeln i mässing, jag tänker att styrkemässigt borde 3 mm mässingsstång eller så duga, men även om trissan är hård som sten så kanske hålet med tiden kommer att nötas till mer oval form så att trissan slutar snurra med så klen dimension.
Går jag upp i dimension till 1-2 cm blir det dock både onödigt tungt och dyrt, så jag lutar åt att använda mässingsrör i stället för solid stång.
Åsikter/tankar? :-)

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Axeldimension för träblock
« Svar #1 skrivet: 19 jan-14 kl 17:18 »
Hur stora trissor, vad och hur tungt ska du hissa? Hur ofta och hur långt?

Du kan göra ett enkelt glidlager. Sätt i en plasthylsa,eller en liten stump av metallrör, i trissan som passar runt axeln. En avsågan kulspetspenna kan bli en bra hylsa om det inte ska snurra så snabbt att det kan bli varmt.

Lite fett på kanske inte skadar.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Axeldimension för träblock
« Svar #2 skrivet: 19 jan-14 kl 19:59 »
Blir till 10-12 mm rep, trissan blir ca 4 cm i diameter. Inte så tungt, blir det det, tex storskot/-fall gör jag en talja av två block.
Det är till fall och skot till en 6 m lång allmogebåt.
Ja jag kom på efter att jag skrivit att en mässingsbussning kanske är smart, plast nöts antagligen snabbare än träet så det tror jag inte på.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Marcus Karlsten

  • Inlägg: 72
    • Småland
SV: Axeldimension för träblock
« Svar #3 skrivet: 19 jan-14 kl 20:14 »
Har du pockenholts så kör med det mot mässingen, det är själv smörjande. Lika material mässing mot mässing äter.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Axeldimension för träblock
« Svar #4 skrivet: 19 jan-14 kl 23:31 »
En bra regel om man ska göra ett glidlager är att ju större skillnad det är i hårdhet mellan de båda materialen desto bättre fungerar det och risken för hopskärning blir mindre.
Det är därför det är så vanligt i maskinsammanhang (t ex bilmotorer och små elmotorer) med lagerbussningar av någon brons- eller lödtennsliknande legering (numera förekommer även aluminium) och en härdad stålaxel.

Mässing kan ha mycket olika egenskaper som lagermetall beroende på halten av zink och andra legeringsämnen. Vissa sorter fungerar riktigt bra men andra skär fast i vad som helst även om lagret är väl smort.  En tumregel är att en mässing som är lätt att bearbeta och ger släta och fina ytor vid t ex borrning, svarvning och gängning även om inte verktygen är perfekt vassa, förmodligen också är bra som lagermetall.

Om lagret ska fungera i fuktig miljö utan smörjning, så undvik stål som kan rosta. Undvik också att blanda metaller som ligger långt från varandra i spänningsserien (dvs att den ena är mycket mer ädel än den andra), då blir det korrosionsproblem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Axeldimension för träblock
« Svar #5 skrivet: 19 jan-14 kl 23:40 »
10-12 mm mässingstång borde väl räcka. Själva blocket gör du förstås i trä också?

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Axeldimension för träblock
« Svar #6 skrivet: 25 jan-14 kl 20:09 »
Blir det block med repstropp eller järnstropp?

Om det är block med repstropp på det riktigt gamla viset skulle jag göra tappen av en delgängad rostfri bult. Kanske 8 eller 10 mm. Jag skulle kapa bort gängan och forma bulthuvudet till en liten fyrkantig ända som biter fast i blockhuset och hindrar blocktappen från att snurra. Så var blocken gjorda förr fast då var axeln naturligtvis av vanligt smidesjärn och smidd till form.

Lycka till!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 3 användare
tuslus, javill, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser