Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?  (läst 6414 gånger)

elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #20 skrivet: 03 aug-18 kl 13:27 »
Mycket av det hänger nog ihop med att när ett småföretag börjar bli så pass stort till omsättning och personal som en auktoriserad märkesbilverkstad brukar vara, så blir det i Sverige alltför ofta ekonomer snarare än yrkeskunnigt folk som har något att säga till om i företagsledningen.
En annan sak är att i Sverige brukar mekaniker ta illa upp om förmannen hänger över axeln på dem för att kontrollera arbetet, och för den delen vill kanske förmannen inte heller ifrågasätta sina underlydandes yrkeskunskaper förrän det har gått alldeles för långt. Verkmästaren på en svensk auktoriserad bilverkstad är ofta inte heller något anmärkningsvärt ljushuvud. Verkstadschefen svävar högt i det blå på molnen hen fick med sig från Handelshögskolan och har inte minsta förmåga att bedöma om personalen verkligen duger något till.
I Tyskland ser det lite annorlunda ut, där finns det alltid en "meister" som håller ständig koll på vad alla mekaniker gör. Och denne meister har som regel både en grundlig yrkesutbildning och lång yrkeserfarenhet, som regel finns också ett mästarbrev från någon skråliknande organisation uppsatt på kontoret.

Om man går tillbaka i historien så kan man notera att i Sverige klagades det över slarv och inkompetens på bilverkstäder redan för 85 år sedan (läs t ex Björn Bergwiks bok "motorreparationer" ) , men på den tiden hoppades man att det skulle bli ordning på branschen när den väl hade stabiliserat sig, den värsta lycksökartiden var över och yrkesutbildningar för bilmekaniker började komma igång. Men idag vet vi att det aldrig blev så.
Du har säkerligen 100% rätt i dina åsikter. Jag minns redan på den tiden Trafikmagasinet gick på TV och Christer Glenning redan på sin tid just belyste dessa problem. Numera lyfts väl problemen av bl a tidningar som Vi Bilägare som gjort lite mer grundläggande artiklar av detta bilreparationsfusk som drabbar oss svenska bilägare. Trist att inte Sverige har lyckats ta över Tyskland och the UK's betydligt mer effektiva sätt att bedriva bilreparationer.

Har själv varit bilägare i 51 år och haft körkort i 48 år men har hitintills alltid lämnat min bil till mindre verkstäder där jag känt verkstadsägaren och reparatören personligen och har hitintills aldrig blivit missnöjd med en utförd reparation. Har alltid betalat "svart" för att sänka mina kostnader och både verkstad och jag som konsument har blivit mer än nöjda. Undantaget har varit rena reparationer som har varit försäkringsskadeärenden som jag överlämnat till den auktoriserade bilverkstaden på uppmaning av mitt försäkringsbolag.

elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #21 skrivet: 03 aug-18 kl 13:28 »
Här hängde du ut dig själv som totalt omedveten om hur det hela fungerar.
Om det nu är en straffbeskatting... varför var då postnord sist med att införa det..
Menar du att du vill smita undan skatten eller menar du att du själv betalar in den när du fått paketet?
Vad anser du min okunskap består av?

Jag har hållit på med privatimport ända sedan början av 90-talet när det blev vanligare att amerikanska och engelska företag lade ut sina hemsidor på internet vilket naturligtvis kulminerade när Ebay startade 1995 så jag är inte helt okunnig på internet/importdelen. 

Naturligtvis är syftet från min sida att kunna köpa varor från länder där de är billigare och inte lika högt beskattade som de är i Sverige. Och helt riktigt - kunna smita från all svensk beskattning.   ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #22 skrivet: 03 aug-18 kl 15:26 »
Ännu mer OT och långt från trådens egentliga ämne, men härom dagen hörde jag ett citat från Marcus Wallenberg:
Citera
Jag är stolt över att betala skatt i Sverige - men det hade räckt med hälften.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #23 skrivet: 03 aug-18 kl 22:57 »
Vad anser du min okunskap består av?

Jag har hållit på med privatimport ända sedan början av 90-talet när det blev vanligare att amerikanska och engelska företag lade ut sina hemsidor på internet vilket naturligtvis kulminerade när Ebay startade 1995 så jag är inte helt okunnig på internet/importdelen. 

Naturligtvis är syftet från min sida att kunna köpa varor från länder där de är billigare och inte lika högt beskattade som de är i Sverige. Och helt riktigt - kunna smita från all svensk beskattning.   ;D
Ja din generation (jo jag generaliserar) har verkligen allt emot att betala skatt. Gärna lägger man ner extra tid och energi bara man slipper betala den förhatliga skatten.
Men vi kan väl bara gå till Grekland och se hur det gick där när det mångt och mycket inte skattas.

Och vad menar du med skattetrycket? Inkomstskatt är vi kända för att ha hög men momsen är inte extremt mycket högre hos oss än andra länder. Däremot är handlare duktigare(!) på att göra påslag.

Gissar att du helst har jobbat svart också. Kommer du betala din sjukvård privat för inte kommer du nyttja fri sjukvård när du t ex kommer behöva dialys. Åk till USA och se vad det kostar.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #24 skrivet: 03 aug-18 kl 23:29 »
Enda anledningen att bellafondehonungen kan kallas är att bina ätit socker och sedan kräkts upp den inkakorna så den kunde strax till något som liknas honung.
Allt som brukar vara dyrt i verkligheten är fejk på netto och alla andra billighetsvarianter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #25 skrivet: 04 aug-18 kl 09:52 »

Ett för dagen väldigt aktuellt problem är PostNords fr o m 1 jan 2018 straffbeskattning av all privatimport från Asien, främst Kina där allt först debiteras en fast expeditionsavgift på 75 kronor till PostNord och sedan mervärdesskatt och ev tull samt mervärdesskatt på tullen till skatteverkat. Och detta gäller ALLA försändelser.   >:D
Ett kinesiskt företag skickade en gratiskatalog till mig och tro du inte att jag även blev debiterad 75 kronor i expeditionsavgift för denna!??  >:D

Det senaste är att några europeiska företag med hjärncellerna i bevar till skillnad mot vad man kan beskylla PostNord och Skatteverket för, erbjuder att deras företag blir mellanhand för allt som svenskarna beställer från Kina och sedan skickar vidare allt till Sverige från EU-land till Sverige mot en mycket blygsam kostnad. På det geniala sättet slipper svenskarna PostNords och Skatteverkets utsugning.  ;D

Postnords administrationsavgift är inte en straffskatt. Det är en avgift för de kostnader som de har i samband med att de införtullar dina varor. Hade alla svenskar införtullar sina köp själv hade de inte behövt lägga på denna avgift.

Sverige har inga högre kostnader än EU snittet för import. Företag som agerar mellanhand kan förstås spara rätt så många administrationsavgifter, men tull och moms kommer de inte ifrån.

Mvh
Magnus

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Åsikter om Nettos "Bellafonde" honung?
« Svar #26 skrivet: 04 aug-18 kl 11:31 »
Tråden tillför inte längre (om någonsin) nånting till "praktisk kunskap om självhushållning" eller nåt annat till forumet men genererar mycket moderering.

Därför låser jag tråden tillsvidare.

/Moderator
(:)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
ekont22

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser