Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotogenlampan slocknar  (läst 6010 gånger)

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
Fotogenlampan slocknar
« skrivet: 10 okt-18 kl 19:03 »
Hej

Fann nyligen en gammal fotogenlampa på loppis. Gammal, rustik och riktigt stilig. Men när den stått och brunnit en stund i all välmåga, så börjar den fladdra rytmiskt för att strax slockna. Den slocknar alltså som om någon blåste ut den!
Bränslet är inte slut, det har jag sett efter. Däremot har det gått hål i spjället nere i bottnen, där har blivit ett något större hål än vad som är meningen. Det va min teori att detta hål skapade nån slags turbulens och ojämnt luftflöde när luften blivit varm inne i lampan. Men idag lagade jag hålet, det har än så länge inte givit någon positiv effekt.

Detta är för mig en gåta. Snälla hjälp?

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Fotogenlampan slocknar
« Svar #1 skrivet: 10 okt-18 kl 19:58 »
Blir veken bränd när det slocknar eller inte?

Om veken blir bränd beror det på att det inte finns bränsle i den och i så fall är det fel bränsle eller fel på veken. Lysfotogen är ganska lättflytande och kryper lätt uppför en veke, jag har råkat ut för att lampolja inte klarat att krypa upp. Har också råkat ut för vekar som inte suger upp bränslet trots lysfotogen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Fotogenlampan slocknar
« Svar #2 skrivet: 11 okt-18 kl 07:49 »
Om veken har varit indränkt med något olämpligt (t ex någon vegetabilisk olja som härsknar och klibbar igen porerna med tiden), så kan den förlora förmågan att suga upp fotogen.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Fotogenlampan slocknar
« Svar #3 skrivet: 12 okt-18 kl 06:33 »
Tror också att det är fel på veken. Av någon anledning suger den inte tillräckligt mycket för att underhålla lågan. Men får den stå ett tag så hinner veken bli fuktad ändå. Dvs därför det fungerar ett tag.

Fogas heter ett företag som säljer fotogenprodukter inklusive vekar.

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Fotogenlampan slocknar
« Svar #4 skrivet: 12 okt-18 kl 20:26 »
Jag provade vända veken, den såg fräschare ut i andra änden. Nu fungerar det något bättre, dock uppträder problemet än med jämna mellanrum. Ska försöka få fatt i en ny veke, se om det kan hjälpa, annars får jag börja laborera med andra bränslen än lampolja. Har ju två andra lampor som jag använder regelbundet utan problem, så på något sätt ska det säkert gå att lösa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare (1 dolda)
AnniW, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser