Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avtäckning av ramar  (läst 8688 gånger)

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: avtäckning av ramar
« Svar #20 skrivet: 06 feb-12 kl 18:11 »
Tack för alla svaren och tipsen (därmed inte sagt att disskusionen behöver vara över)  ;)
Känns som det blir "krafsmetoden" i alla fall. Lådan börjar redan se ut som Curts.
Kniven ska jag klura på under året så får vi se vad som händer.

klarre

  • Inlägg: 557
    • Södermanland
SV: avtäckning av ramar
« Svar #21 skrivet: 06 feb-12 kl 18:25 »
Lasse du får gärna fota din Curt kopia och lägga upp den på alternativ :-)

Jag är själv intresserad av Curts design.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: avtäckning av ramar
« Svar #22 skrivet: 06 feb-12 kl 18:35 »
Om man har en bild hur gör man för att minska ner den så den får plats att post ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

  • Inlägg: 557
    • Södermanland
SV: avtäckning av ramar
« Svar #23 skrivet: 06 feb-12 kl 18:41 »
Finns online på nätet, sök på image resize på google, du kan testa den här sidan:

http://www.shrinkpictures.com/

Den här är bättre:

http://resizeimage.org/

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: avtäckning av ramar
« Svar #24 skrivet: 06 feb-12 kl 18:55 »
Med en enkel bräda med hål i så kan man hålla ramen med en hand , vända utan att byta grepp och köra andra sidan , biligt och bra  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: avtäckning av ramar
« Svar #25 skrivet: 06 feb-12 kl 18:56 »
Finns online på nätet, sök på image resize på google, du kan testa den här sidan:http://resizeimage.org/


tack  ;D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

  • Inlägg: 557
    • Södermanland
SV: avtäckning av ramar
« Svar #26 skrivet: 06 feb-12 kl 21:00 »
Bra konstruktion Edward, funderar starkt på att testa den, avtäckning är det som tar längst tid för mig i slungrummet.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: avtäckning av ramar
« Svar #27 skrivet: 06 feb-12 kl 21:23 »
Bra konstruktion Edward, funderar starkt på att testa den, avtäckning är det som tar längst tid för mig i slungrummet.

Tror att du har råd att prov denne variant  ;)

Ibland är de låg tek lösning den bästa  ;D Den fungera med båda rispning och lyftning mm.

Se till att hålen är tillräckligt stor eller koniskt så att man kan luta ramen i den vinkel man tycker är bra för stunden.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: avtäckning av ramar
« Svar #28 skrivet: 07 feb-12 kl 17:08 »
Kunde just ge mej sjuttsingen på att det skulle dyka upp en finurlig metod till. Nu måste man tänka till igen...
Innan det här är färdigt har jag säkert 10 varianter på avtäckningsanordningar ;D o:)

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: avtäckning av ramar
« Svar #29 skrivet: 28 jun-19 kl 12:00 »
Jag använder min gamla diskbänk,fugerar bra sätter en hink uder diskhon honungen rinner ner i hinken.
En gammal tråd, jag vet, men en utmärkt idé, jag har nämligen en tvättbänk stående till ingen nytta! En fråga bara: hur tätt bör nätet vara? Duger det med ett "myggnät" från närmaste byggvaruhus, eller bör jag försöka få tag på ett i rostfritt stål?

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: avtäckning av ramar
« Svar #30 skrivet: 11 jun-20 kl 17:18 »
Finns det några nya finurliga sätt att täcka av? Jag har sett en gaffel som liknar en osthyvel är det någon som testat den?

Har testat krafsmetoden den gick snabbt men upplevde att det drog med sig väldigt mycket vax som sedan fastnade i silen och ställde till bekymmer. 

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: avtäckning av ramar
« Svar #31 skrivet: 11 jun-20 kl 20:02 »
Hej,den funkar bra om ramarna är jämna tycker jag,fast allra bäst måste jag nog säga att en elektrisk avtäckningskniv är när man kommit på tekniken,fast sambon gillar den vanliga gaffeln bäst,så det är väl en smaksak tror jag 🤔

 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: avtäckning av ramar
« Svar #32 skrivet: 12 jun-20 kl 00:37 »
Jag har kniv som jag har i varmt vatten, men skulle gärna prova en elektriskt uppvärmd, så om någon kan rekommendera en

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: avtäckning av ramar
« Svar #33 skrivet: 13 jun-20 kl 10:05 »
Joel har en modell som fungerar, men jag har sett att det finns en modell med högre effekt och den tror jag är lite bättre.
En sak som jag upptäckt är att strömbrytare på handtaget är skit då man kan stänga av värmen av misstag när man jobbar.
Ett annat användningsområde för kniven är att man ställer den i fin silen som en doppvärmare för att snabba upp silningen.

Jag har kniv som jag har i varmt vatten, men skulle gärna prova en elektriskt uppvärmd, så om någon kan rekommendera en


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Anna Broman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser