Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  15cm långt sår på halsen!  (läst 1812 gånger)

Ewitha

  • Inlägg: 84
    • -
15cm långt sår på halsen!
« skrivet: 18 feb-08 kl 19:23 »
Fårklipparen har varit här...  :-\
Han lyckades klippa ett 15 cm långt sår i halsen på en av dem! Det är en stor glipa i huden så man ser halsmuskeln. Hans ursäkt var att när de har tjock ull så kan ullen dra i huden när man klipper och då kan det bli såhär... (jag tycker ju att med den vetskapen så tar man det väl extra försiktigt?!?)  >:(
Han sprayade på tjärspray och sa att det skulle räcka. "Det där drar ihop sig fint på några dagar, oroa dig inte".
Jag tycker det ser bra läskigt ut jag! Ska jag göra nått mer med såret eller har han rätt???
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

Torparen 221

  • Inlägg: 66
    • Hälsingland
SV: 15cm långt sår på halsen!
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 22:04 »
Usch vad arg man blir...

Det brukar fungera med tjärspray eller "blåspray" bara de går i sin vanliga miljö, flytta henne  inte till sjukbox eller nya miljöer förän såren har läkt ihop, om det verkligen glipar skulle jag trä benet av en avklippt nätstrumpa över halsen för att hålla ihop sårkanterna.

Lycka till  :-\
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: 15cm långt sår på halsen!
« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 22:04 »
det händer lätt att man kan klippa fåren...
ofta så räcker de som klipparen säger att desinfecera och avvakta... det brukar se mycket värre ut än vad de är...
detta händer även de bästa klipparen förr eller senare..

det är i allafall min erfarenhet..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Henning

  • Inlägg: 706
SV: 15cm långt sår på halsen!
« Svar #3 skrivet: 18 feb-08 kl 23:18 »
Fårklipparen har varit här...  :-\
Han lyckades klippa ett 15 cm långt sår i halsen på en av dem! Det är en stor glipa i huden så man ser halsmuskeln. Han sprayade på tjärspray och sa att det skulle räcka. "Det där drar ihop sig fint på några dagar, oroa dig inte".
Jag tycker det ser bra läskigt ut jag! Ska jag göra nått mer med såret eller har han rätt???

Om hela huden är genomskuren försvåras läkningen avsevärt om man inte får ihop sårkanterna. Att spreja tjära eller jod i ett öppet sår är något av ett konstfel. Vissa proffsklippare skulle behöva utbildning i sårvård.

Ewitha

  • Inlägg: 84
    • -
SV: 15cm långt sår på halsen!
« Svar #4 skrivet: 19 feb-08 kl 10:40 »
Om hela huden är genomskuren försvåras läkningen avsevärt om man inte får ihop sårkanterna. Att spreja tjära eller jod i ett öppet sår är något av ett konstfel. Vissa proffsklippare skulle behöva utbildning i sårvård.

Ja det var just den känslan jag fick. Det där skulle ju typ behöva sys, men jag var som i chock så jag sa inget. Min karl tycker att jag ska lita på klipparen. Vi har ju ingen som helst erfarenhet av får eftersom vi inte haft dem ett år ens, så vi har ju noll koll på sånt här, känns det som.

Idag ser såret torrt och "fint" ut, och det har dragit ihop sig lite, så nu känner jag mig lugnare. Det var igår som det vätskade lite och jag fick ågren över att vi inte gjort nå mer åt det hela.  :-\
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

agge

  • Inlägg: 231
SV: 15cm långt sår på halsen!
« Svar #5 skrivet: 19 feb-08 kl 15:40 »
Du får klippa dem själv nästa gång.
Det tar längre tid men du kommer att vara så försiktig att det inte blir några sår. i varje fall inga stora.

Jag har också klippt jättesår o skämdes otroligt, men det läker fort och efter att sett andras klippsår så vet jag att det är ganska vanligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser