Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakteriespridning  (läst 990 gånger)

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
Bakteriespridning
« skrivet: 18 feb-08 kl 10:29 »
Jag köper hö i stora rundbalar till mina får. Det är ett slags ängshö, ganska fint, men taget sent förra året p g a regnandet, så fåren ratar mycket. I dag hittade jag en tillplattad, död, rätt stor fågel (på foderbordet förstås). Jag har fodrat från den bunten två dagar och tyckt att fåren ätit ännu sämre än vanligt. Nu undrar jag om bakterier sprids på samma sätt i en höbal som i en ensilagebal? Måste jag i så fall kassera hela balen? Om bakterier inte sprids i hö, kan en död fågel ge smak åt höet, så fåren inte äter därför?
Åsenfår, hundar och katter

merit

  • Inlägg: 58
    • Västergötland
SV: Bakteriespridning
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 10:49 »
jag hade slängt hela balen, för säkerhets skull. Fåglar sprider ju salmonella bla

merit
merit

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Bakteriespridning
« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 11:49 »
Jag köper hö i stora rundbalar till mina får. Det är ett slags ängshö, ganska fint, men taget sent förra året p g a regnandet, så fåren ratar mycket. I dag hittade jag en tillplattad, död, rätt stor fågel (på foderbordet förstås). Jag har fodrat från den bunten två dagar och tyckt att fåren ätit ännu sämre än vanligt. Nu undrar jag om bakterier sprids på samma sätt i en höbal som i en ensilagebal? Om bakterier inte sprids i hö, kan en död fågel ge smak åt höet, så fåren inte äter därför?

Förutsättningen för bakteriespridning är att det finns vattenaktivitet i materialet. Bakterier från en fågel eller en sork sprids inte i torrt hö.
Det är stor skillnad i smak på tidigt och sent skördat hö. Om det fick regn på sig försämrar det ytterligare smaken.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Bakteriespridning
« Svar #3 skrivet: 18 feb-08 kl 17:36 »
Tack för era svar. Att fåren äter ännu sämre än vanligt beror säkert på något annat. Jag vet ju att de inte gillar sitt hö. Det finns dock en del gröna strån och blad i det så de letar på det godaste. Det var fr a bakterierna, som jag var rädd för. Nu kasserar jag bara det som låg just omkring fågeln, det var väl det som var på foderbordet. Jag har ju betalat 250:- för balen så jag slänger den inte om det inte är nödvändigt. Det är klart, om både fåren och jag fått Salmonella eller fåren fått Listeria hade det kostat mycket mera.
Åsenfår, hundar och katter

 

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Bakteriespridning
« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 19:43 »
Jag tror inte du skall oroa dig. Om man skall vara egotrippad så måste jag berätta om våra upplevelser. Det stank rätt bra i ngn. vecka på torken.....det visade sig att vi fått in större delar av rådjur i höet. Rådjurskid. inga problem. på vårkanten hittade vi torkade skånkar. Fåren överlevde.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser