Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min gasbil är ju löjligt effektiv :)  (läst 9477 gånger)

xlab

  • Gäst
Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« skrivet: 01 aug-20 kl 12:00 »
Köpte mig en gasbil VW golf aportkombi 1,4 och är så nöjd med den. Den drar i 100 Km/h ca 4,0 Kg/100 Km vilket motsvarar i L 0,26L/Mil finns inte många bilar somdrar så lite: Så mitt råd till er andra KÖP GASBIL

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #1 skrivet: 01 aug-20 kl 13:27 »
Jag tror det har blivit fel vid någon omräkning här. Kanske råkat förväxla täljare och nämnare vid en division eller något sånt.

Värmevärdet för den fordonsgas som säljs i Sverige är grovt räknat 13 kWh/kg enligt https://www.energigas.se/fakta-om-gas/biogas/faq-om-biogas/vad-aer-energiinnehaallet-i-naturgas-biogas-och-fordonsgas/ .
Enligt samma källa är värmevärdet för bensin 8,94 kWh/l.

4 kg fordonsgas per 100 km motsvarar alltså 4*13/8,94 =  5,82 l bensin per 100 km eller, om man så vill, 0,58 l/mil. Rätt normal siffra för en Golf, den Golf III med 1,8 l 66 kW motor ADZ jag hade en gång i tiden brukade nog ligga däromkring. En äldre Golf II med i grunden samma motor, beteckning RP, var någon dl/mil snålare. Det torde kunna förklaras dels av att Golf II är lättare än de senare modellerna, och dels att RP-motorn var byggd för de lindrigare avgaskraven som gällde 1989-1992. Från 1993, när kväveoxidkravet skärptes, valde VW åtminstone på de billigare massproducerade motortyperna att lösa detta genom senare tändning hellre än att kosta på EGR och annan motoroptimering, och det syntes också på bränsleförbrukningen.

En modern liknande VAG-bil avsedd för bensin (Skoda Fabia kombi '2015) håller sig i allmänhet runt 4,5 l per 100 km då man kör den på ren bensin, strax över 5,0 då den går blandtankat med 30 % E85.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #2 skrivet: 01 aug-20 kl 14:59 »
var också spekulant på gasbil vid senaste bytet. Dock begagnad,7 år gammal. Blev avrådd av de flesta . Vanligt fel är fel på ventiler mellan växling gas/bensin. Stor kostnad på gastank som skall bytas med jämna mellanrum. Vinsten ganska liten mellan gas och bensin,likaså miljönyttan. annars var just inköpspriset väldigt bra men det beror främst på att andrahandsvärdet är lågt. kommunen har i stort gasbilar idag men rapporteras från bolagen om mycket verkstadsbesök. Så alltså dyra underhållskostnader. Det blev ingen gasbil utan en traditionell diesel som faktiskt går billigare än gas. Dock är miljöproblemen kvar. Elbil blir mer o mer intressant,gäller bara att man löser räckvidd och batteriåldrandet.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #3 skrivet: 01 aug-20 kl 15:18 »
Problemet med gastanken och dess bytesintervall gör ju att andrahandsvärdet på en 10 år gasbil är praktiskt taget lika med 0, hur välskött bilen än är i övrigt. Gamla gasbilar kan möjligen komma ifråga antingen för export till länder där det inte är så noga med tryckkärlsbesiktning, eller som reservdelskälla till motsvarande bilmodell för annat drivmedel.

Jag blev pådyvlad en dieselbil härom året (en kollega, som inte ville ha bilen, var för husfridens skull tvungen att ta över den av en släkting), anser mig dock kunna hålla mig med relativt gott miljösamvete ändå, dels tack vare att bilen är av ett märke som har visat sig inte drabbat av "dieselgate" utan vars tillverkare såg till att avgaskraven faktiskt följs i praktisk drift också, och dels i och med att jag kör på HVO istället för fossil diesel. Visserligen kostar HVO någon krona mer per liter, men det vägs upp av att det sotar mindre så de bränsleslösande urbränningarna av partikelfiltret kommer mer sällan och medelbränsleförbrukningen blir lägre.
Dock undviker jag att använda den där dieselbilen i stadstrafik med tanke på partikel- och NOx-utsläpp, har jag rena stadsärenden kör jag en annan bil på E85 eller möjligen bensin istället.

Elbilar är redan idag fullt gångbara, under förutsättning att man har en profil på sina körningar som passar ihop med elbilens begränsningar. Typiskt regelbundna körningar där den dagliga körsträckan är anpassad till elbilens räckvidd, och möjlighet att ladda hemma över natten. Men i många fall måste man nog hålla sig med både en elbil och en förbränningsmotordriven bil i hushållet.
En brist hos många elbilar som det inte talas särskilt högt om, är den låga eller obefintliga tillåtna släpvagnsvikten.
Batterilivslängden verkar inte vara något större problem på någotsånär moderna elbilar, i min hemkommuns bilpool ingår ett antal elbilar från ca 2012 (huvudsakligen Renault), som ännu efter 8 år klarar de räckvidder som utlovades när de var nya. Problemen med de bilarna är snarast vissa förare som har svårt att anpassa sitt körsätt till elbilarnas egenheter, det är t ex ingen god idé att ha "blyfot" i stadstrafik, och det är nästan så man ser hur batterimätaren går ner mot 0 om man kör mer än 85 km/h på landsväg eller pressar för att hålla jämn fart i branta uppförsbackar med full last. De har också blivit impopulära pga en misslyckad inkoppling av alkolås, startförfarandet blir ett helt annat än på kommunens bensin- och dieselbilar med samma slags alkolås och det verkar vara för komplicerat för somliga förare.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #4 skrivet: 01 aug-20 kl 15:39 »
 (:) Följdmoderering. /Torpjens

Men det blir inga träffar på aportkombi.
Så med tanke på andra påståenden i tidigare trådar så tillåter jag mig tvivla mer än starkt på ditt påstående.
Med tanke på xlabs vanligen slarviga stavning och då a och s tangenten ligger bredvid varandra så förstår jag att denne menar sportkombi. Hade varit intressant med årsmodell dock. Men tittar man på VW sortiment så har de en sportkombi för gas i sortimentet. Förbrukningen för den ligger på 3,5 kg gas blandad körning per 10 mil. alltså 0,35 per mil. I bensin motsvarar det 0,52 liter per mil.  1 kg gas motsvarar 1,5 liter bensin då gasen innehåller 50% mer energi.
Landsvägskörning skall enl. VW förbruka 0,29 kg gas per mil  vilket motsvarar 0,43 liter bensin . Hur xlab räknar vet jag inte så jag lämnar kommentarsfältet fritt till denne. om hans bil drar 4 kg per 10 mil i landsvägsfart lär denna bli dyr att köra . det motsvarar 0,6 liter bensin per mil och det kör man med de flesta nyare bilarna i den storleken. Min gamla Rover med V6 motor på 2,5l drar vid 90 km/timme runt 0,7. Min combo diesel drar runt 0,4 liter diesel i samma fart. Så investera massa pengar i en gasbil verkar inte lönande. Särskilt som andrahandsvärdet är rejält lägre än motsvarande bensinbil.
« Senast ändrad: 01 aug-20 kl 21:35 av torpjens »

xlab

  • Gäst
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #5 skrivet: 01 aug-20 kl 17:42 »
Jag tror det har blivit fel vid någon omräkning här. Kanske råkat förväxla täljare och nämnare vid en division eller något sånt.

Värmevärdet för den fordonsgas som säljs i Sverige är grovt räknat 13 kWh/kg enligt https://www.energigas.se/fakta-om-gas/biogas/faq-om-biogas/vad-aer-energiinnehaallet-i-naturgas-biogas-och-fordonsgas/ .
Enligt samma källa är värmevärdet för bensin 8,94 kWh/l.

4 kg fordonsgas per 100 km motsvarar alltså 4*13/8,94 =  5,82 l bensin per 100 km eller, om man så vill, 0,58 l/mil. Rätt normal siffra för en Golf, den Golf III med 1,8 l 66 kW motor ADZ jag hade en gång i tiden brukade nog ligga däromkring. En äldre Golf II med i grunden samma motor, beteckning RP, var någon dl/mil snålare. Det torde kunna förklaras dels av att Golf II är lättare än de senare modellerna, och dels att RP-motorn var byggd för de lindrigare avgaskraven som gällde 1989-1992. Från 1993, när kväveoxidkravet skärptes, valde VW åtminstone på de billigare massproducerade motortyperna att lösa detta genom senare tändning hellre än att kosta på EGR och annan motoroptimering, och det syntes också på bränsleförbrukningen.

En modern liknande VAG-bil avsedd för bensin (Skoda Fabia kombi '2015) håller sig i allmänhet runt 4,5 l per 100 km då man kör den på ren bensin, strax över 5,0 då den går blandtankat med 30 % E85.

om fordonet drar 5,2 Kg / 100 km så blir omvandlingen 5,2/1,5=3,6666. Källa: https://fordonsgas.se/tanka-gas/jamforelsepris-fordonsgas-bensin/

xlab

  • Gäst
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #6 skrivet: 01 aug-20 kl 17:46 »
var också spekulant på gasbil vid senaste bytet. Dock begagnad,7 år gammal. Blev avrådd av de flesta . Vanligt fel är fel på ventiler mellan växling gas/bensin. Stor kostnad på gastank som skall bytas med jämna mellanrum. Vinsten ganska liten mellan gas och bensin,likaså miljönyttan. annars var just inköpspriset väldigt bra men det beror främst på att andrahandsvärdet är lågt. kommunen har i stort gasbilar idag men rapporteras från bolagen om mycket verkstadsbesök. Så alltså dyra underhållskostnader. Det blev ingen gasbil utan en traditionell diesel som faktiskt går billigare än gas. Dock är miljöproblemen kvar. Elbil blir mer o mer intressant,gäller bara att man löser räckvidd och batteriåldrandet.

gastanken skall bytas vart 20 år /helt korrekt, även besiktningen kan ställa till det om man inte är försiktig "min är iofs 2017 medell och har redan vart besiktigad." kolar om det går att byta tank/koppla flera till samma påfyllningsrör men har inte fått svar än

xlab

  • Gäst
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #7 skrivet: 01 aug-20 kl 17:54 »
Problemet med gastanken och dess bytesintervall gör ju att andrahandsvärdet på en 10 år gasbil är praktiskt taget lika med 0, hur välskött bilen än är i övrigt. Gamla gasbilar kan möjligen komma ifråga antingen för export till länder där det inte är så noga med tryckkärlsbesiktning, eller som reservdelskälla till motsvarande bilmodell för annat drivmedel.

Jag blev pådyvlad en dieselbil härom året (en kollega, som inte ville ha bilen, var för husfridens skull tvungen att ta över den av en släkting), anser mig dock kunna hålla mig med relativt gott miljösamvete ändå, dels tack vare att bilen är av ett märke som har visat sig inte drabbat av "dieselgate" utan vars tillverkare såg till att avgaskraven faktiskt följs i praktisk drift också, och dels i och med att jag kör på HVO istället för fossil diesel. Visserligen kostar HVO någon krona mer per liter, men det vägs upp av att det sotar mindre så de bränsleslösande urbränningarna av partikelfiltret kommer mer sällan och medelbränsleförbrukningen blir lägre.
Dock undviker jag att använda den där dieselbilen i stadstrafik med tanke på partikel- och NOx-utsläpp, har jag rena stadsärenden kör jag en annan bil på E85 eller möjligen bensin istället.

Elbilar är redan idag fullt gångbara, under förutsättning att man har en profil på sina körningar som passar ihop med elbilens begränsningar. Typiskt regelbundna körningar där den dagliga körsträckan är anpassad till elbilens räckvidd, och möjlighet att ladda hemma över natten. Men i många fall måste man nog hålla sig med både en elbil och en förbränningsmotordriven bil i hushållet.
En brist hos många elbilar som det inte talas särskilt högt om, är den låga eller obefintliga tillåtna släpvagnsvikten.
Batterilivslängden verkar inte vara något större problem på någotsånär moderna elbilar, i min hemkommuns bilpool ingår ett antal elbilar från ca 2012 (huvudsakligen Renault), som ännu efter 8 år klarar de räckvidder som utlovades när de var nya. Problemen med de bilarna är snarast vissa förare som har svårt att anpassa sitt körsätt till elbilarnas egenheter, det är t ex ingen god idé att ha "blyfot" i stadstrafik, och det är nästan så man ser hur batterimätaren går ner mot 0 om man kör mer än 85 km/h på landsväg eller pressar för att hålla jämn fart i branta uppförsbackar med full last. De har också blivit impopulära pga en misslyckad inkoppling av alkolås, startförfarandet blir ett helt annat än på kommunens bensin- och dieselbilar med samma slags alkolås och det verkar vara för komplicerat för somliga förare.

Gastank vart 20 år
E85 är cancer framkallande , bra för miljön men kass ur människo perspektiv (socker skall man inte elda)
Biogas "inte naturgas" är miljövänligare än elbilen (litiumbatterier är inte miljövänliga) biogasen är 100% miljövänlig (dock inte rågasen)
elbilarna har ett stort problem, och det är batt som inte får under några som helst omständigheter utsättas för fukt.
« Senast ändrad: 01 aug-20 kl 18:53 av xlab »

xlab

  • Gäst
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #8 skrivet: 01 aug-20 kl 17:57 »
Med tanke på xlabs vanligen slarviga stavning och då a och s tangenten ligger bredvid varandra så förstår jag att denne menar sportkombi. Hade varit intressant med årsmodell dock. Men tittar man på VW sortiment så har de en sportkombi för gas i sortimentet. Förbrukningen för den ligger på 3,5 kg gas blandad körning per 10 mil. alltså 0,35 per mil. I bensin motsvarar det 0,52 liter per mil.  1 kg gas motsvarar 1,5 liter bensin då gasen innehåller 50% mer energi.
Landsvägskörning skall enl. VW förbruka 0,29 kg gas per mil  vilket motsvarar 0,43 liter bensin . Hur xlab räknar vet jag inte så jag lämnar kommentarsfältet fritt till denne. om hans bil drar 4 kg per 10 mil i landsvägsfart lär denna bli dyr att köra . det motsvarar 0,6 liter bensin per mil och det kör man med de flesta nyare bilarna i den storleken. Min gamla Rover med V6 motor på 2,5l drar vid 90 km/timme runt 0,7. Min combo diesel drar runt 0,4 liter diesel i samma fart. Så investera massa pengar i en gasbil verkar inte lönande. Särskilt som andrahandsvärdet är rejält lägre än motsvarande bensinbil.

0,35 Kg/100km är vad min drar så 0,35/1,5 = 0,23   (:)  Raderat ohjälpsam text. /Torpjens
« Senast ändrad: 01 aug-20 kl 21:37 av torpjens »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #9 skrivet: 01 aug-20 kl 18:14 »

 (:)  Följdmoderering. /Torpjens

0,35 GÅNGER 1,5.   Inte delat med.  Delar gör  du om du vill veta hur mycket bensin motsvarar i gas. dvs 
 0,52liter bensin delat med 1,5 ger  0,35 kg gas.  vill man veta hur mycket gas motsvarar i bensin  multiplicerar man med  gasens energivärde dvs 1,5.   då får man 0,35 x 1,5 = 0,52 liter bensin per mil  vilket är samma som VW uppger i sin förbrukning.  Jag har sedan länge förstått att du har problem med matte vilket vi sett i andra trådar där du uppger totalt felaktiga uppgifter.
gasbilen går c.a 20% billigare i bränslekostnad än motsvarande bensinbil. så långt är det ok. Men det hänger också på körsättet. Dock lär du aldrig kunna tjäna in värdeminskningen på gasbilen jämfört med motsvarande bensinbil. Och ju äldre bilen blir desto mindre intressant för köpare pga underhåll. Dessutom klarar du dej inte utan bensin i bilen. På vintern lär du bli tvungen att starta på bensin och sedan skall systemet skifta över till gas. På de flesta gasbilar är det här ett problem då denna automatik ofta krånglar på lite äldre bilar. Klart större underhållsbehov alltså.
Dessutom gäller det att hålla reda på var pumparna finns. I min kommun finns en (1).
Det innebär att hemtjänstens bilar INTE går att ha som gasbilar då de ändå blivit tvungna att köra på bensin största delen.  Gasen är inte heller särskilt mycket bättre än fossilbränslen. Den ger mindre CO2 utsläpp men det är ju de som skall ner till noll vilket innebär att även gasen skall bort från fordonsflottan. Fordonsgas är oftast en blandning av biogas och naturgas (som är ett fossilbränsle). I min kommun har vi en biogasanläggning som levererar ren biogas men som sagt,bara ett tappställe vilket gör gasbil i kommunens andra delar ointressant. Det lönar sig knappast att köra miltals för att tanka. Grannkommunen har några fler tappställen men bara i centralorten vilket gör deras problematik lika särskilt som ytan på kommunen är betydligt större. Slutsatsen är att gasen är en parentes och elbilar kommer i första vågen,sedan bränslecellsbilar när infrastrukturen för vätgas börjat komma på plats.Mig veterligen pågår ingen större utbyggnad för fordonsgas utan man planerar för elbilar och vätgas. 
« Senast ändrad: 01 aug-20 kl 21:38 av torpjens »

xlab

  • Gäst
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #10 skrivet: 01 aug-20 kl 18:47 »
0,35 GÅNGER 1,5.   Inte delat med.  Delar gör  du om du vill veta hur mycket bensin motsvarar i gas. dvs 
 0,52liter bensin delat med 1,5 ger  0,35 kg gas.  vill man veta hur mycket gas motsvarar i bensin  multiplicerar man med  gasens energivärde dvs 1,5.   då får man 0,35 x 1,5 = 0,52 liter bensin per mil  vilket är samma som VW uppger i sin förbrukning.  Jag har sedan länge förstått att du har problem med matte vilket vi sett i andra trådar där du uppger totalt felaktiga uppgifter.
gasbilen går c.a 20% billigare i bränslekostnad än motsvarande bensinbil. så långt är det ok. Men det hänger också på körsättet. Dock lär du aldrig kunna tjäna in värdeminskningen på gasbilen jämfört med motsvarande bensinbil. Och ju äldre bilen blir desto mindre intressant för köpare pga underhåll. Dessutom klarar du dej inte utan bensin i bilen. På vintern lär du bli tvungen att starta på bensin och sedan skall systemet skifta över till gas. På de flesta gasbilar är det här ett problem då denna automatik ofta krånglar på lite äldre bilar. Klart större underhållsbehov alltså.
Dessutom gäller det att hålla reda på var pumparna finns. I min kommun finns en (1).
Det innebär att hemtjänstens bilar INTE går att ha som gasbilar då de ändå blivit tvungna att köra på bensin största delen.  Gasen är inte heller särskilt mycket bättre än fossilbränslen. Den ger mindre CO2 utsläpp men det är ju de som skall ner till noll vilket innebär att även gasen skall bort från fordonsflottan. Fordonsgas är oftast en blandning av biogas och naturgas (som är ett fossilbränsle). I min kommun har vi en biogasanläggning som levererar ren biogas men som sagt,bara ett tappställe vilket gör gasbil i kommunens andra delar ointressant. Det lönar sig knappast att köra miltals för att tanka. Grannkommunen har några fler tappställen men bara i centralorten vilket gör deras problematik lika särskilt som ytan på kommunen är betydligt större. Slutsatsen är att gasen är en parentes och elbilar kommer i första vågen,sedan bränslecellsbilar när infrastrukturen för vätgas börjat komma på plats.Mig veterligen pågår ingen större utbyggnad för fordonsgas utan man planerar för elbilar och vätgas.



Ja just det om bilen drar 0,35 Gas och då delart jag det med 1,5 och då fåer jag vad den skulle dragit i bensin!!!

 (:)  Otrevligheter raderade. /Torpjens
« Senast ändrad: 01 aug-20 kl 21:39 av torpjens »

xlab

  • Gäst
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #11 skrivet: 01 aug-20 kl 18:50 »
Jag tror det har blivit fel vid någon omräkning här. Kanske råkat förväxla täljare och nämnare vid en division eller något sånt.

Värmevärdet för den fordonsgas som säljs i Sverige är grovt räknat 13 kWh/kg enligt https://www.energigas.se/fakta-om-gas/biogas/faq-om-biogas/vad-aer-energiinnehaallet-i-naturgas-biogas-och-fordonsgas/ .
Enligt samma källa är värmevärdet för bensin 8,94 kWh/l.

4 kg fordonsgas per 100 km motsvarar alltså 4*13/8,94 =  5,82 l bensin per 100 km eller, om man så vill, 0,58 l/mil. Rätt normal siffra för en Golf, den Golf III med 1,8 l 66 kW motor ADZ jag hade en gång i tiden brukade nog ligga däromkring. En äldre Golf II med i grunden samma motor, beteckning RP, var någon dl/mil snålare. Det torde kunna förklaras dels av att Golf II är lättare än de senare modellerna, och dels att RP-motorn var byggd för de lindrigare avgaskraven som gällde 1989-1992. Från 1993, när kväveoxidkravet skärptes, valde VW åtminstone på de billigare massproducerade motortyperna att lösa detta genom senare tändning hellre än att kosta på EGR och annan motoroptimering, och det syntes också på bränsleförbrukningen.

En modern liknande VAG-bil avsedd för bensin (Skoda Fabia kombi '2015) håller sig i allmänhet runt 4,5 l per 100 km då man kör den på ren bensin, strax över 5,0 då den går blandtankat med 30 % E85.

INTE VÄRME.  energiinnehåll. Gas 1,5 mer energi är bensin. Gas 1,4 mer energi än Diesel. egentligen inte utan all petrolium har samma energiinnehåll. Olika förbränningsmodeller gör skilnaden

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #12 skrivet: 01 aug-20 kl 18:59 »
Jag tror du missuppfattad de sidor du läst.  Vill du ha reda på hur mycket gaspriset motsvarar i bensinpris skall du använda din formel Dvs  Gaspriset per kg dividerat med 1,5 ger motsvarande pris för bensin. Då ser du hur mycket skillnaden är i pengar .
vill du däremot räkna ut förbrukning och vad 1 kg gas motsvarar i bensin skall du multiplicera din förbrukning av gas,dvs uppgiven förbrukning 0,35 kg per mil multipliceras med gasens energiinnehåll 1,5 vilket ger resultatet i bensinförbrukning per mil.  0,35 x 1,5 =0,52 liter bensin per mil.
Vet inte hur jag annars skall förklara enkel matematik.

xlab

  • Gäst
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #13 skrivet: 01 aug-20 kl 19:40 »
Jag tror du missuppfattad de sidor du läst.  Vill du ha reda på hur mycket gaspriset motsvarar i bensinpris skall du använda din formel Dvs  Gaspriset per kg dividerat med 1,5 ger motsvarande pris för bensin. Då ser du hur mycket skillnaden är i pengar .
vill du däremot räkna ut förbrukning och vad 1 kg gas motsvarar i bensin skall du multiplicera din förbrukning av gas,dvs uppgiven förbrukning 0,35 kg per mil multipliceras med gasens energiinnehåll 1,5 vilket ger resultatet i bensinförbrukning per mil.  0,35 x 1,5 =0,52 liter bensin per mil.
Vet inte hur jag annars skall förklara enkel matematik.

Jag vill veta vad bilen drar om 0,36 Kg/100 km vill jag vet vad det skulle motsvara i bensin, därför delar jag det med 1,5 då vet jag vad bilen skulle dra med bensin och inget annat

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #14 skrivet: 01 aug-20 kl 20:55 »
Vi kör på etanol nu för miljöns skull. Men min önskan är att nästa bil  en gasbil. Va roligt att du är nöjd med din gasbil. Också att den är så billig att köra. Våran etanolbil är billig att köra den med, om man är lätt på gasen. 5 kr billigare per liter än en bensinbil. Visst är den slöare på etanol men det väger upp nytta och pris. Vi har sparat både miljö och många sköna tusenlappar var år.
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #15 skrivet: 01 aug-20 kl 21:00 »
Jag vill veta vad bilen drar om 0,36 Kg/100 km vill jag vet vad det skulle motsvara i bensin, därför delar jag det med 1,5 då vet jag vad bilen skulle dra med bensin och inget annat
läs mitt inlägg igen där uträkningen står. Du har totalt missuppfattat vad du läser. Skulle din uträkning vara rätt hade vi alla kört gasbil då kostnaden per mil hade varit så låg att gasen snabbt konkurrerat ut bensin/diesel. Med din uträkning där du dividerar gasförbrukningen med 1,5 betyder att bensinen har större energivärde dvs 50% mer än gasen. Det är precis tvärtom. Varför är du sådan tjurskalle så du inte kan acceptera fakta?
Rätta formeln är gasförbrukning x gasens energivärde = bensin. Om du sedan räknar per 100 km eller 10 beror ju på dej själv.  Du har för övrigt själv skrivit fel. 0,36 kg/ 100 km är helt orimligt. Du menar 3,6 kg per 100km vilket är ungefär det som VW själva anger som förbrukning .Eller de kanske har helt fel på VW. Vill du veta per mil dvs10 km använder du 0,36.
Att jag överhuvud taget engagerar mig i att svara dej är ju att du hela tiden levererar faktafel i dina inlägg. Du tål inte heller att bli rättad eller att man påtalar orimligheten i dina påståenden. grattis till ditt köp av gasbil men kom inte o påstå att den kostar 4,18 att köra per mil jämfört med bensinbilens 7,21. Rätta siffran bör istället ligga kring  6,70-6,80 kr/mil för gas jämfört med bensinbilens 7,30-7,50 räknat på en bensinförbrukning runt 0,5 liter milen/landsvägskörning.Vilket är  det som t.ex gröna bilister har på sin hemsida dvs att en gasbil kostar ungefär 20% mindre i bränslekostnad. Men då bensinpriset sjunkit senaste tiden o gasen stått still blir skillnaden än mindre.
Priserna har jag tagit från aktuellt biogaspris resp. bensinpris  i Kronoberg.  Stockholm/Uppsala har lägre gaspriser än Kronoberg o resten av landet. Måhända för att gasbilarna är fler där.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #16 skrivet: 01 aug-20 kl 21:07 »
Vi kör på etanol nu för miljöns skull. Men min önskan är att nästa bil  en gasbil. Va roligt att du är nöjd med din gasbil. Också att den är så billig att köra. Våran etanolbil är billig att köra den med, om man är lätt på gasen. 5 kr billigare per liter än en bensinbil. Visst är den slöare på etanol men det väger upp nytta och pris. Vi har sparat både miljö och många sköna tusenlappar var år.

Låt dig nu inte luras av matte som inte skulle ge några extrapoäng vid något tillfälle.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #17 skrivet: 01 aug-20 kl 21:15 »
Vi kör på etanol nu för miljöns skull. Men min önskan är att nästa bil  en gasbil. Va roligt att du är nöjd med din gasbil. Också att den är så billig att köra. Våran etanolbil är billig att köra den med, om man är lätt på gasen. 5 kr billigare per liter än en bensinbil. Visst är den slöare på etanol men det väger upp nytta och pris. Vi har sparat både miljö och många sköna tusenlappar var år.
Xlabs påståenden om hur billig den är att köra stämmer inte då han räknar på fel sätt. Jo,gasen är billigare än bensinen per mil men det tillkommer ju andra kostnader för gasbilen t.ex kraftig värdeminskning då intresset för begagnade gasbilar är rätt tamt. Skillnaden är dessutom inte så stor att man kan räkna hem affären. Har sett flera begagnade bilar med halverat pris jämfört med motsvarande bensinmodell. Och då är de bara 5-6 år gamla. Köper man en sådan o behåller den tills kostnaderna blir för stora kan det kanske vara affär men vill man byta efter några år blir man nog besviken på buden. räkna också med större verkstadskostnader beroende på bränsleautomatiken. De verkstäder jag kollat med som har kommunens gasbilar säger att det är ett system som ständigt krånglar särskilt vintertid. Och då snackar vi bilar som är max tre år gamla. kommunens personal som kör gasbilarna är inte heller imponerade.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #18 skrivet: 01 aug-20 kl 21:40 »
 (:)  Städat. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Min gasbil är ju löjligt effektiv :)
« Svar #19 skrivet: 01 aug-20 kl 23:04 »
Jag vill veta vad bilen drar om 0,36 Kg/100 km vill jag vet vad det skulle motsvara i bensin, därför delar jag det med 1,5 då vet jag vad bilen skulle dra med bensin och inget annat

Innebär att din golf skulle dra 2.4 dl milen om den gick på bensin... 
det är rent ut sagt helt orimligt.
Det är trots allt en helt vanlig mindre medelstor bil.

Om man räknar på rätt sätt så får man fram svaret 5,4 dl milen.
Det är betydligt rimligare för den storleken på bil.

Det är tur att man vant sig att aldrig lita på folk som kommer med fantastiska påståenden.
Utan använder sig av lite enkel räkning, dock inte huvudräkning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 2 användare
ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser