Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stalljournal  (läst 2573 gånger)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Stalljournal
« skrivet: 26 maj-06 kl 08:11 »
Hej,

Jag har en fundering när det gäller stalljornalen och hur man fyller i den:

När vi köpte vår fårflock (9 får) förra sommaren så förde jag in allihopa både på gruppsidan och på individsidan. Nu när vi tyvärr hade en tacka som dog så skulle jag ju anteckna det och började läsa i instruktionerna igen.

Då verkar det som att individmärkta djur inte skall stå på gruppsidan utan bara på individ? Är det bara de med märke i ena örat (som skall slaktas innan 12 månader) som skall stå som grupp?

Hur gör ni andra som har stalljournal?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Stalljournal
« Svar #1 skrivet: 26 maj-06 kl 08:27 »
Vad jag föstått så är det bara de som föder upp mycket slakt lamm som använder gruppsidan...
kanske flera 110 lamm till slakt varje år...


Själv har jag ju min roslagsfår o då skall de ju stå med individ nummer allihop , om man söker stöd för utrotningshotade djur...
Vi har ju en avels besättning och slaktar kanske bara 5- 10 djur per år....

så därför skriver jag inde med individ nummer...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Stalljournal
« Svar #2 skrivet: 26 maj-06 kl 08:34 »
Tack för ditt svar!

Då kanske jag också bara skall använda individsidorna, vi har ju inte helelr några mängder av får. I år kommer vi nog att slakta fyra av bagglammen och resten skall individmärkas.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Stalljournal
« Svar #3 skrivet: 01 jun-06 kl 08:35 »
Hur gör ni andra som har stalljournal?

Använder gruppsidan till årslammen  :)
och när det säljs något lamm alt. ska betäckas tacklamm på hösten så överförs de till individsidorna med sitt id.nr

Så slipper man skriva in smålamm på individsidorna...som ändå kanske bara går till slakt, blir tagna av räven eller förolyckas innan senhösten.

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Stalljournal
« Svar #4 skrivet: 02 jun-06 kl 20:04 »
Jo, så kan man ju göra.

Fast i år har vi inte märkt lammen ännu (öronmärken hann inte komma innan vi släppte dem på sommarbete...) så nu individmärker vi alla vi skall behålla/sälja i sommar och de som slaktas innan 6 månader märker vi nog inte alls.

Tack för ditt svar!

Mille
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 3 användare (2 dolda)
Sussare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser