Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan getter och får bo tillsammans?  (läst 7058 gånger)

Kan getter och får bo tillsammans?
« skrivet: 31 okt-05 kl 23:46 »
Efter att ha blivit med bordercollie "måste" gårdens djurbestånd utökas med en liten flock får för vallningsträning.... då vi ordnat det så fint till våra getter funderar vi på om fåren kan gå tillsammans med getterna (dela hage och husrum) tills vidare.

Kan får och getter gå tillsammans?? Hur reagerar bockar/baggar på detta - någon som vet? Våra getabockar är snälla och vana att dela hage med nöt och hästar.

Har hört att fåren inte mår bra av att gå efter getter på bete p.g.a.  parasittryck... stämmer detta?

Tacksam för svar, ifall vi lyckas få tag i en lämplig fårflock.

MVH
Maria
Mossedals Lantrasgård
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Kan getter och får bo tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-05 kl 00:06 »
Svårt att säga eftersom alla djur är individuella.
Du får min erfarenhet i varje fall.
Jag har haft får och angoragetter+ bock tillsammans, inga problem.

Nu har jag allmogegetter och de går inte att ha tillsammans med fåren. Getterna stångar undan fåren från både hö och kraftfoder. De tar vindskydden i besittning och släper inte in det minsta lilla djur med ull på.

Hur det är med mask vet jag inte men om getterna har mask bör du ändå avmaska dom.

När det g'ller vallning kan det också bli problem får hunden med get + får ihop. Getterna reagerar oftast inte som fåren gör. Men det skiljer sig säkert och går nog med träning att komma tillrätta med.

Det du kan göra är att försöka känna in vad dina getter tycker om att ha sällskap av får, prova att sätta ihop på en helg när ni är hemma och kan hålla koll.

Ett knep är att utfodra på flera ställen så konkurrensen blir mindre. Det är även bra att dela upp hö o kraftfodergivorna på 2 tillfällen/dag.
Samma med vatten, ha flera kar/byttor eller vad du nu har.

Vill ni ha genbanksfår ? Det finns flera raser som behöver fler omvårdare.

Hälsar
bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

romboiderna

  • Gäst
Re:Kan getter och får bo tillsammans?
« Svar #2 skrivet: 01 nov-05 kl 09:42 »
Håller med Bondmoran om att det mycket handlar om individer. Vi hade en lantrasget som var en ren "sällskapsget". Hade egen hage med torn och klätteranordningar, men var också mycket med oss människor. Gick med på promenader o.s.v..

När vi sedan skaffade fem allmogetackor blev hon direkt "herren på täppan". Hon försökte jaga bort dom andra från maten, men tackorna var mycket smidiga i att komma undan och byta höhög utan göra mycket väsen av detta. Revirstångningen lugnade sig efter hand och på slutet gick geten frivilligt med fåren på bete. Hon blev en del av flocken.

Tyvärr dog hon på hösten så vi vet inte hur det hade gått när vi skaffade bagge.

Re:Kan getter och får bo tillsammans?
« Svar #3 skrivet: 01 nov-05 kl 23:41 »
Vill ni ha genbanksfår ? Det finns flera raser som behöver fler omvårdare.

japp... klart vi ska ha genbanksfår, alla andra av våra djur är ju genbank/utrotningshotade ;-) Vet inte vilken ras/typ det blir än bara, det blir nog slumpen som avgör. Runt oss här i småland verkar värmlandsfåren vara "vanligast" så det kanske lämpar sig bäst med tanke på baggbyte etc. Ja så älskar jag ju den bruna färgen.

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Nina W

  • Inlägg: 4007
    • Värmland
Re:Kan getter och får bo tillsammans?
« Svar #4 skrivet: 29 nov-05 kl 23:20 »
Får och getter tillsammans

En væn till mig skaffade några flasklamm och små killingar av mjølkras samtidigt. Dom væxte upp som en flock. Bocken och baggen stångades panna mot panna ibland, men det brukar ju hanar av samma art också gøra och ingen blev skadad.
Dom håller ihop som en flock. Getterna dominerar men inte værre æn att fåren får tillræckligt med mat.
Det ær ju naturligare att låta dom små væxa upp med sina mammor, men då præglas dom inte lika mycket på varandra och på mænniskan.

andreana

  • Gäst
Re:Kan getter och får bo tillsammans?
« Svar #5 skrivet: 04 jan-06 kl 16:26 »
Jag skaffade två får i början av hösten, nu har jag även skaffat två kulliga getter & dessa har fått beskydd & värme från mina två får.
Härligt att se att två olika djursorter kan leva ihop även om dom är olika gammla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser