Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem är hönsmamman?  (läst 432 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
Vem är hönsmamman?
« skrivet: 22 apr-10 kl 21:06 »
Tänkte skriva i hönsglädjetråden - om det inte var för vojandet.
Allt är bra, Henrietta värper 5-6 fina ägg i veckan, Laura ruvar på 7 ägg, från samma ställe som mina två hönor kom i från i somras. Men jag oroar mig för att Laura inte vet vad hon gör, första ruvningen, inte fyllt ett år.  Hon ser ut att ligga prick stilla hela tiden - vet hon inte att hon ska vända äggen? Jag står ju inte där och tittar jämt förstås. Hon verkar inte alls lämna redet så jag har tagit upp henne de senaste dagarna och då äter hon men dricker inte vad jag kan se, hur går det i längden? Får hon verkligen upp temperaturen i äggen? Jag trodde de skulle kännas varmare. Hur ska det gå för henne när jag reser bort i två dagar?  Hönsvakten öppnar och stänger och fyller på mat, men att rasta Laura kan jag inte betro henne med.  Och idag fick jag köra ut Henrietta när Laura var uppe för hon körde bort Laura hela tide från maten. Finns det tillräckligt med isolering under äggen? Det är bara sådär en cm hö över botten i en transportbur av plast.  Ja hur ska det gå? Kan det verkligen bli kycklingar?

Laura är en lantisblandis (mest blomme och hedemora) om det har med saken att göra), och har ruvat på riktiga ägg sen tisdag morgon.  Låg på golfbollar några dar innan.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser