Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bondbönor inkokta  (läst 1261 gånger)

tedwinge

  • Inlägg: 5
Bondbönor inkokta
« skrivet: 06 aug-15 kl 13:36 »
Hej. Nu behöver jag hjälp från alla proffs här :) jag har gör första gången kokat in bondbönor. På bilder av inkokta grönsaker ser allting så klart ut men vattnet i mina bondbönor blev brunt. Jag undrar om det är ok eller om jag behöver göra någonting annorlunda? Allt jag använde var rent och steriliserat utom själva konserveringsapparaten som jag inte var så noga med då jag tänkte att burkarna är ju ändå täta.
Ska försöka bifoga en bild på resultatet

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bondbönor inkokta
« Svar #1 skrivet: 06 aug-15 kl 14:32 »
Kokade du in bönorna med sitt "skal" så blir nog vattnet infärgat, tror jag...
En kan förvälla bönorna och sen spola med kallt vatten och direkt klämma ut själva bönan ur skalet. Ett tråkgöra men de blir godare och mjällare.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

tedwinge

  • Inlägg: 5
SV: Bondbönor inkokta
« Svar #2 skrivet: 07 aug-15 kl 09:29 »
Hej Christelle och tack för det snabba svaret :)
Ja jag slängde bara i dem med skal och allt. Skulle gissa att det är det som färgat vattnet då. Ska prova att ta bort skalet nästa gång och se skillnaden :)
Men är det så med inkokning att om locket sitter hårt när man tar bort byglarna, så är det lyckat?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bondbönor inkokta
« Svar #3 skrivet: 07 aug-15 kl 09:58 »
Under "Övrigt om mat och recept" finns en beskrivning av inkokning:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=13736.0

Där finns också beskrivet det generella problemet med att koka in livsmedel som inte är sura eller salta:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=52583.0


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser