Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får jag dom tama?  (läst 2561 gånger)

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
Hur får jag dom tama?
« skrivet: 10 maj-12 kl 10:07 »
Har precis fått hem tre småkalkoner, 6 veckor gamla.
Så fort jag närmar mig dom så försöker de gömma sig i ett hörn, och alla vill vara underst.
Eller så försöker de hoppa och flappa iväg ur buren.
De beter sig mest som att jag är livsfarlig när jag kommer med matbyttan i högsta hugg.

Hur ska jag få dom att lugna sig? Eller kommer dom alltid att va rädda för mig. Jag har ju inte haft dom så länge, men det verkar ju inte bli bättre. Och om dom fortsätter vara rädda så kan jag ju inte släppa ut dom sen.

Hur gör man med dom?

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur får jag dom tama?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-12 kl 11:22 »
Välj ett "prata snällt med djuren läte" som passar dig och låt så varje gång när du ger dem mat och gosaker. Dom brukar rätt snabbt lära sig vad det ljudet betyder.

Tillhör du dom som tycker det känns fånigt att prata med djuren så kan ex ljudet av en prasslande påse som låter varje gång dom får mat ha samma effekt  ;)

kalkoner kan vara rätt skärrade först när dom flyttar men dom brukar snansa sig rätt fort och bli odrägligt nyfikna av sig  ;) ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

 

lena70

  • Gäst
SV: Hur får jag dom tama?
« Svar #2 skrivet: 10 maj-12 kl 11:44 »
Ta en stol och sätt dig inne hos dom, gör som Lina skrev, prata med dom, försök inte närma dig dom, sitt still, inga plötsliga rörelser, och låt DJUREN ta insiativet till kontakt..Ha med godsaker och mata dom med!.Upprepa detta beteende varje dag..
Gör så de kopplar ihop dig med godsaker och trevligheter..Tillslut kommer du ha dom efter dig, vart du än går.. ;D

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Hur får jag dom tama?
« Svar #3 skrivet: 10 maj-12 kl 12:46 »
Jag har redan börjat med samma ljud som till hönsen när jag ger mat. För dom kommer skumpandes med väldig fart när jag ropar "tupp, tupp, tupp". 😃😃 Fast i och för sig så räcker det att jag visar mig med en bunke i handen så har jag ett helt knippe av både höns och katter runt benen.

Så det är väl bara att fortsätta locka och pocka och komma med mat.  ;D

Vad tycker kalkoner är extra kalas att äta?

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur får jag dom tama?
« Svar #4 skrivet: 10 maj-12 kl 14:57 »
Alla mina fåglar är galan i burkmajs  och groddar   :D  Äpple gillar dom också.

Kokt spagetti eller makaroner brukar också vara toppen som fjäskmat  ;)

Sedan finns det ju förbjudna saker som blodpudding  och köttbullar  8)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Hur får jag dom tama?
« Svar #5 skrivet: 14 maj-12 kl 13:35 »
Nu har de börjat lugna ner sig...lite.  :D
Springer inte och mosar in sig i hörnet så fort jag kommer. Kikar lite på mig först istället. Men så fort jag öppnar buren är det kört.

Men jag blir så glad när jag ser dom. Dom tittar på mig på ett helt annat sätt än hönsen. Lite mer ingående och granskande.

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

johanssonross

  • Inlägg: 65
  • Quitting's out of the question!
    • Västerbotten
    • marklundross.se
SV: Hur får jag dom tama?
« Svar #6 skrivet: 15 maj-12 kl 22:09 »
jag säger som föregående..
ha med gosaker och ha tålamod så blir dem tillslut toktama:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser