Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedkap?  (läst 5136 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Vedkap?
« skrivet: 13 mar-18 kl 20:01 »
Vet inte om den här länken funkar, men provar. Kanske man måste ha Facebook?

https://www.facebook.com/303125643417847/videos/447672548963155/

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Vedkap?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-18 kl 20:36 »
gick bra utan facebook :)

snabbt gick det iallafall

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vedkap?
« Svar #2 skrivet: 13 mar-18 kl 20:50 »
Snabb på att kapa kanske, men de verkar inte känna till torkegenskaperna i trä. Det är milsvid skillnad på torkhastigheten ut till ändträ jämfört med den hos kluven ved...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedkap?
« Svar #3 skrivet: 13 mar-18 kl 21:06 »
Direkt när jag såg uppfinningen tänkte jag att det där måste vara polacker. Sedan såg jag att det stod "Uppsala" på tröjan och blev fundersam. Men visst är det en polsk registreringsskylt på traktorn  ;D

Jag tycker det är lite ojämn längd på bitarna och de flesta ser väldigt korta ut

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedkap?
« Svar #4 skrivet: 13 mar-18 kl 21:09 »
Direkt när jag såg uppfinningen tänkte jag att det där måste vara polacker. Sedan såg jag att det stod "Uppsala" på tröjan och blev fundersam. Men visst är det en polsk registreringsskylt på traktorn  ;D

Jag tycker det är lite ojämn längd på bitarna och de flesta ser väldigt korta ut
Jepp polsk skylt

Postat med Alternativ.nu´s app

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vedkap?
« Svar #5 skrivet: 13 mar-18 kl 23:58 »
Skulle vara fint om man kunde göra en sån som klippte i 30 cm-längder istället.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vedkap?
« Svar #6 skrivet: 14 mar-18 kl 08:13 »
Skulle vara fint om man kunde göra en sån som klippte i 30 cm-längder istället.

Det gör ju alla moderna vedmaskiner, kapar hydrauliskt eller med såg och klyver automatiskt

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedkap?
« Svar #7 skrivet: 14 mar-18 kl 11:13 »
En hydraulisk klipp som både klipper och klyver är kanske alternativet?
kretslopp

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vedkap?
« Svar #8 skrivet: 14 mar-18 kl 12:59 »
Jovisst, men då tappar man ju fart. Det var ju lite häftigt att den gick så fort, finns ett egenvärde i det.  ;D
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedkap?
« Svar #9 skrivet: 14 mar-18 kl 13:16 »
Jovisst, men då tappar man ju fart. Det var ju lite häftigt att den gick så fort, finns ett egenvärde i det.  ;D

Tycker jag med och den såg så enkel ut, skulle vara intressant att se hur den är konstruerad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vedkap?
« Svar #10 skrivet: 14 mar-18 kl 14:13 »
Den kräver ju lite styrka eftersom den inte har någon direkt massa som hjälper till. Finnarnas variant för klenved går ju inte lika fort men klarar sig också utan hydraulik. https://www.youtube.com/watch?v=_ORDJ-7dZG8

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vedkap?
« Svar #11 skrivet: 14 mar-18 kl 16:35 »
Den finska var ju smart. Nån som vet vad en sån kostar? Gissar att det är bra mkt dyrare än en vedklipp från Kellfri (som förstås både är långsammare och sämre på alla sätt).
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedkap?
« Svar #12 skrivet: 14 mar-18 kl 16:44 »
Funderat en hel del på en sådan maskin.
Det skulle säkerligen gå göra den så pass stor att det funkar att klippa längre bitar.
Men då behöver man nog ha matning med hjälp av något slags hjul.
Dock uppkommer genast funderingar om hur pass det det går att torka utan måste man klyva?

Den kortare veden borde torka snabbare utan krav på klyvning, samt att tidsåtgången är riktigt liten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedkap?
« Svar #13 skrivet: 14 mar-18 kl 17:04 »
Funderat en hel del på en sådan maskin.
Det skulle säkerligen gå göra den så pass stor att det funkar att klippa längre bitar.
Men då behöver man nog ha matning med hjälp av något slags hjul.
Dock uppkommer genast funderingar om hur pass det det går att torka utan måste man klyva?

Den kortare veden borde torka snabbare utan krav på klyvning, samt att tidsåtgången är riktigt liten.

Om det tar längre tid att torka okluven ved, vad gör det?
Bygg upp ett större lager med en snabb maskin, så ligger veden längre på tork av sig själv.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vedkap?
« Svar #14 skrivet: 14 mar-18 kl 19:31 »
Om det tar längre tid att torka okluven ved, vad gör det?
Bygg upp ett större lager med en snabb maskin, så ligger veden längre på tork av sig själv.

Det påverkar bränslevärdet i träet negativt om det torkas onödigt långsamt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedkap?
« Svar #15 skrivet: 14 mar-18 kl 19:43 »
Det påverkar bränslevärdet i träet negativt om det torkas onödigt långsamt.

Visste jag inte, hur kommer det sig?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vedkap?
« Svar #16 skrivet: 14 mar-18 kl 19:57 »
Det minns jag tyvärr inte ifrån min utbildning, den var under förra årtusendet. Men jag minns ATT det är så.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedkap?
« Svar #17 skrivet: 14 mar-18 kl 20:56 »
Måste väl vara att förruttnelse hinner börja uppstå under en utdragen torkperiod i såna fall

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vedkap?
« Svar #18 skrivet: 14 mar-18 kl 22:44 »
Den finska var ju smart. Nån som vet vad en sån kostar? Gissar att det är bra mkt dyrare än en vedklipp från Kellfri (som förstås både är långsammare och sämre på alla sätt).
Begagnad runt 30', det som slits (och får bytas med jämna mellanrum) är inmatningsbandet. Helt klart den vedmaskin som jag tycker är mest effektiv i sin prisklass.
De som har något negativt att säga brukar tycka att klabbarna blir för "fula" om man säljer ved. Klyver bara en gång om kör du lite grövre träd vilket en del tycker är dåligt.


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vedkap?
« Svar #19 skrivet: 14 mar-18 kl 22:44 »
Den finska var ju smart. Nån som vet vad en sån kostar? Gissar att det är bra mkt dyrare än en vedklipp från Kellfri (som förstås både är långsammare och sämre på alla sätt).
Totalkostnaden torde bli lägre än en kellfri och svordomarna färre :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser