Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lydjer ni era Gutar?  (läst 5369 gånger)

Florina

  • Gäst
Lydjer ni era Gutar?
« skrivet: 16 mar-07 kl 16:26 »
Någon mer än jag här som har Gutar ??? ni som inte klipper... låter ni ullen ramla av själv el gör ni som jag! står inte alltid ut när det lossnat mkt utan hjälper till (lydjer) så att de inte ser så skruttiga ut :P och varför släpper en del inte lika lätt tro???

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-07 kl 21:57 »
Vet att vi har haft en lång tråd tidigare om det här, någonstans  ;)

Hittade den här:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=7615;start=msg41253#msg41253
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 21:59 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Florina

  • Gäst
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #2 skrivet: 17 mar-07 kl 10:39 »
Ja Grimla :) men skulle vilja utesluta debatten lydja el ej utan i stället bara höra av guteägare som INTE klipper ;D men guteägare kanske inte finns för många av här på forumet ::)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #3 skrivet: 17 mar-07 kl 10:47 »
Nu har jag bara en gutebagge kvar, men det jag sett bland mina gutar är att det lossnar olika lätt och att det inte lossnar lika lätt när  fåret blir äldre.
Min gamle Artur (8år)får jag klippa, han fäller bara loss ullen runt halsen numera. När han var yngre behövde jag inte klippa honom alls.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Florina

  • Gäst
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #4 skrivet: 17 mar-07 kl 11:00 »
Nej va gosigt :D att du har en bagge kvar!  ja de där om att vissa släpper lättare!!! en av mina "till slakt i höstas"tackor släppte mkt dåligt "tovar sig mest som en matta" men hon var lika gammal som de andra ::) har de helt enkelt olika ull eller som ngn sa att ha de blivit klippta förut så släpper de inte ullen lika lätt. För gutarna är just speciella som kan släppa sin ull. Den förmågan att släppa sin ull härstammar ifrån att människor inte avlat fram rasen utan de gör det av naturliga själ eller ??? och egenskaper som e intressant att behålla om det går vill säga! enkelt och billigt iallafall!

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #5 skrivet: 17 mar-07 kl 13:55 »
men guteägare kanske inte finns så många av här på forumet ::)

Med 5000 gute tackor i landet så borde det finnas måååååånga guteägare här på forumet  ;)
Höns och Liljor i min trädgård.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #6 skrivet: 17 mar-07 kl 20:26 »
Här har ni en!!!

Jag köpte mina oklippta.. typ aldrig klippta (för det behövs ju inte  ???)
Gjorde åt en uppsättning skär på klippmaskinen efter första klippningen, 6 får o skären helt slut. Jag med. Fick av hemska "rockar" av tovad ull. Vi ställdde upp dom på rad på gårdsplan, dom stog av sig själva (ullen alltså).
Så jag tänker klippa, detta täbnker jag inte utsätta mina får för. Decimeter tjock lager av stenhård ull.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Florina

  • Gäst
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #7 skrivet: 17 mar-07 kl 20:50 »
Så dina gutar kan inte släppa ullen själva menar du ???

Florina

  • Gäst
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #8 skrivet: 17 mar-07 kl 20:53 »
Men du! ;D de släpper inte ullen förrän det är dags för den nya under har kommit ut lite. Inte släpper de i Mars-Maj då vi annars klipper. Du kan ha missuppfattat det! vad vet jag ;)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #9 skrivet: 17 mar-07 kl 21:01 »
Jag köpte dom första så här dags förra året o dom andra på sommaren.. baggen på hösten.. samma sak med alla. Klippte dom i höstas.
Jag trodde faktist på det att dom skulle släppa själva o var där i drog i ullen i ti o otid...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Florina

  • Gäst
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #10 skrivet: 17 mar-07 kl 21:34 »
Usch det va inte bra alls :( jag trodde alla gutar släppte ullen ::) va köpte du dina om ja få fråga? ska höra med guteföreningen om att det verkar vara så individuellt el så. Mina 7 jag haft släpper mkt bra men jag rycker/lydjer dem mot slutet. Men som sagt en som ja hade satt jag med en nagelsax i timmar eftersom den ullen satt som en matta "hur hemskt som helst".

Florina

  • Gäst
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #11 skrivet: 19 mar-07 kl 10:46 »
Ja nu vet jag mer :) lödjer heter det :-[ och att en del individer släpper inte el lite el allt i ett sjok. Så det e inte lätt såklart... Man låter de släppa det som de kan och klipper resten för hand el maskin. Om de är installade på vintern så klipper man dem på hösten och går de ute m tillgång till att gå in när de vill/behöver så klipper man dem inte. Nu har jag blivit klokare antar jag :D

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #12 skrivet: 21 mar-07 kl 09:26 »
Vi har gutar, men vi klipper dem. Helst 2 gånger om året. Alla fäller inte, dock anser jag att det är en bra genuin egenskap och har det i åtanke när jag väljer ut till liv.

Milla0

  • Gäst
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #13 skrivet: 21 mar-07 kl 11:29 »
Jag har 13 gutar som brukar klä av sig själva.
Några har redan börjat nu! Visst ser de lite tufsiga ut men de behöver ju ha sin ull när de går ute dygnet runt.
Jag har bara hjälpt till det sista när jag tycker det går för sakta och de verkar tycka det är varmt.
Tackorna kan behöva få ullen "tuktad" baktill inför lammningen, det har ju en tendens att bli lite kladdigt där! ;)


Florina

  • Gäst
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #14 skrivet: 21 mar-07 kl 11:44 »
Va kul med en till...trodde jag var själv om att mina får *klädde av sig själva*. Mina har inte börjat släppa ullen än! du kanske bor söderut ;). När mina börjat släppa en hel del så klipper jag också resten, och har funderat varför de inte har släppt på vissa ställen själva men förstår nu att det e så individuellt. De e så granna efteråt då de liknar getter i sin ull. Många har frågat vad de e för getter vi har ;D

Tuppen

  • Inlägg: 52
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #15 skrivet: 21 mar-07 kl 19:53 »
En av mina tackor har börjat släppa ullen, det är den yngsta de övriga har inte alls släppt ullen, den äldsta har förövrigt lammat i dag ett bagglamm
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

Florina

  • Gäst
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #16 skrivet: 21 mar-07 kl 20:13 »
Har du varmare uppe i Boden än på Västkusten ;D va o kände på dem idag när jag fick veta att andra gutar börja släppa :D men icke de satt ordentligt. Mina börjar i maj ha jag för mig, men i år kan allt hända eftersom det e så varmt :)

Milla0

  • Gäst
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #17 skrivet: 21 mar-07 kl 20:58 »
Det är en av ungtackorna som kommit längst av mina med. Hon har enligt mig tagit av sig lite för mycket eftersom det fortfarande är frost på nätterna.
Men det räcker väl det hon har för hon verkar inte frysa i a f!?
Mina har också blivit tagna för att vara getter! "Men de har ju horn"  får man höra när man säger att det är får   :D

Florina

  • Gäst
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #18 skrivet: 21 mar-07 kl 21:33 »
Ja jag glömde o dra lite på ungtackorna... :) visst e de underbara i sitt utseende gutarna ;) både med ull o utan...

Florina

  • Gäst
Re:Lydjer ni era Gutar?
« Svar #19 skrivet: 21 mar-07 kl 21:42 »
första våren vi hade gutarna och de började släppa ullen tittade folk lite konstigt på fåren. De visste väl inte om de var vanvårdade, det kan man ju förstå eftersom de ser inte galanta ut precis ;D Nu får de gå på ett mysigt skogsbete bakom huset...så ingen behöver oroa sig för djuren :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
Jon.b, NESSEN

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser