Tack för förklaringen (Anders), men trög som jag är förstår jag inte riktigt det smarta med konstruktionen iaf.
Jag förstår att man behöver bromsa ibland, om man planerar sin körning men bor lite taskigt till kanske man blir tvungen att bromsa bort en hel procent av rörelseenergin, resten av "värmeinbromsningen" går att planera bort med lite framförhållning och övning, bara genom att hålla avstånd och låta bli att gasa sig fram till platser där man måste eller risken är stor att man måste stanna. De sista 5-15 km/h som man ganska ofta kan bli tvungen att bromsa innebär inte särskilt mycket rörelseenergi, för om jag minns rätt ökar rörelseenergin i kvadrat med hastigheten.
Jag är ingen fulländad "ecodriver" men du får tro att blickarna är roliga man får när man utan att gasa särskilt hårt passerar korsningar snabbare än de med tung högerfot och 3-4 litersmotorer bara för att jag sluppit stanna på grund av att jag planerat körningen, lyckas man med det några korsningar i rad kan man få ett och annat långfinger, när de äntligen med rykande däck och bensinförbrukning som räknas i antal liter per kilometer lyckas samla ihop resterna av sitt självförtroende
Utan att vara utbildad, särskilt duktig eller engagerad kan jag få ner statskörningsförbrukningen till ungefär vad som är angivet nominellt för blandad körning, fast det är klart, då gör jag inte många inbromsningar som man med en stor tung dyr manick eventuellt skulle kunna få tillbaka runt 30% av rörelseenergin från.
Att ett litet batteri inte kan laddas upp hur snabbt som helst känner även jag till, men vid elhybriddrift har man normalt ett stort ackumulatorpacket, som kan ta åt sig betydligt mer energi per tidsenhet, alltså finns det redan fungerande regenerativ inbromsning som fungerar bra, som man "får på köpet" vid elhybriddrift.
Ok, om man nu blir en halvdan ecodriver, och en hel procent av den bildade rörelseenergin måste bromsas in, och den där bensinmotorn har en verkningsgrad på 20% och den faktiska verkningsgraden på hydraulikprylen ligger på 30% Så får man tillbaka 0,3% av den totala mängden rörelseenergi eller 0,06% av den totala mängden förbukad energi i form av rörelseenergi, om inte jag har räknat fel, rätta mig gärna i så fall. Så korkad som jag är ser inte jag att det hela kan "gå med vinst." Om målsättningen som jag förstod det första inlägget är att kunna köra snålt på landsväg och accelerera hyggligt i statstrafik borde överladdning eller till och med att starta en extra motor vara mycket effektivare, om den där hydraulprylen inte är i princip viktlös då förstås, och inte gör något som helst motstånd i vanligt bruk.
Andra sätt att minska kostnad och miljöpåverkan är att använda andra bränslen, eller på ultralätta fordon varför inte kombinera med pedaldrift, det behöver inte väga mer än ett par kilo, det funkar och är nyttigt.
Jag ser fortfarande inte det skulle kunna vara värt att jaga efter 0,3% av den totala mängden rörelseenergi, för ingen kan väl påstå att det lönar sig att att gasa i onödan fram till att det är dags att tvärbromsa när minst 70% av rörelseenergin man genererar och 96% av den totala mängden energi man förbrukar blir förluster, bara för att man kan få tillbaka en pytteliten del av energin? Nu var jag dessutom av bekvämlighetsskäl generös nog att inte räkna med det onödigt ökade luftmotståndet och liknande "rödljusraggarkörning" ger.
Nej jag tror inte på regenerativ bromsverkan annat än eventuellt i extrema fall, bortsett från när man får den "på köpet" så som i el- och elhybridbilar, vilka borde kunna användas med mycket större fördel än hydraulhybrider, där hydraulhybrider eventuellt skulle kunna löna sig. Det måste finnas tillräckligt bra batterier som går att återvinna/återanvända på ett miljöriktigt sätt.
I stället för att hetsa upp sig över de 0,06% av den totala mängden förbrukad energi kan man väl försöka ta hand om de minst 50% som försvinner i förbränningsmotorn, kanske med ångturbin, sterlingmotor eller en kombination. Med en verkningsgrad på runt 50% av 50% av totalmängden energi så ökar verkningsgraden med 25%, det är mer än 0,06%. I kombination med att göra fordonet till en elhybrid så kan man få extremt låg förbrukning i kombination med bra prestanda, bibehållen användbarhet, och de där fantastiska 0,3% rörelseenergin får man som sagt tillbaka på köpet.