Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Markskruv til husbygge  (läst 562 gånger)

tangloppen

  • Inlägg: 4
    • -
Markskruv til husbygge
« skrivet: 12 mar-24 kl 09:14 »
Hej från Danmark!

Jag är ny på forummet, hoppas det blir rätt och ursäkta min svenska:
Håller på med att planera ett husbygge på blöd mark, där det ska fyllas på ungefär 500 kubikmeter jord för att få upp nivån på tomten där huset ska ligga.

Ved vanligt betonfundament krävs mycket grus til detta, och plattan ska armeras mycket kraftigt.

Eftersom jag försökar bygga så hållbart som möligt känns det lite fel, och jag funderar på markskruv som alternativ.

Största nackdelen lär vara att huset blir mycket högra eftersom fundamentet inte ka isoleras nere i marken.

Av någon anledning verkar det mest användas på sommarstugor etc, inga helårsbyg. Mit blir et relativt lätt trähus, men ändå i två våningar.

I Danmark verkar det till och med vara relativt dyrt (ungefär 225.000 SEK för markskruvfundament till 100 kvm hus).

Någon som har användt markskruv på vanligt helårsbygge? Finns det några bra sätt at få ner isoleringen mellan markskruven så att bygget inte blir för högt över marken?

Tacksam för alla tips!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Markskruv til husbygge
« Svar #1 skrivet: 12 mar-24 kl 09:39 »
När du bygger huset så gör du väl botten som om den skulle vila på torpargrund? Alltså isolering i golvet som byggs med reglar. Och förutom markskruvar som ersätter själva ramstenarna i torpargrunden så använder du markskruv som ersättning för de stenar man placerar ut på lämpliga ställen för att minska svajet i golven på bottenvåningen. Det huset kan du senare höja om vatten-nivån stiger.

En av mina bröder har ett hus byggt på gammal sjöbotten, och när han skulle bygga en stor veranda så föll han för markskruv. De var dock dyra, och både han och jag tyckte de var dåligt anpassade till leran, så han köpte galvade rör och svetsade på skruv-vingar. Betydligt lägre pris och skruvarna kom ner längre och fick högre bärighet.



tangloppen

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Markskruv til husbygge
« Svar #2 skrivet: 14 mar-24 kl 06:04 »
När du bygger huset så gör du väl botten som om den skulle vila på torpargrund? Alltså isolering i golvet som byggs med reglar. Och förutom markskruvar som ersätter själva ramstenarna i torpargrunden så använder du markskruv som ersättning för de stenar man placerar ut på lämpliga ställen för att minska svajet i golven på bottenvåningen. Det huset kan du senare höja om vatten-nivån stiger.

Ok, så gräva ut till isolering mellan markskruven så att nivån på golvet ändå blir som vanligt?

Hur skulle man kunna höja huset om vattennivån stiger?

En av mina bröder har ett hus byggt på gammal sjöbotten, och när han skulle bygga en stor veranda så föll han för markskruv. De var dock dyra, och både han och jag tyckte de var dåligt anpassade till leran, så han köpte galvade rör och svetsade på skruv-vingar. Betydligt lägre pris och skruvarna kom ner längre och fick högre bärighet.

Det låter ju imponerande att göra dom själva, hadde jag inte ens tänkt på!
Fick han galvat skruv-vingarna med?

Tack för svar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Markskruv til husbygge
« Svar #3 skrivet: 14 mar-24 kl 09:25 »
Har för mig att han kom över 2 mm galvad plåt som skulle kastas. Svetsade utomhus, och lät bli att andas in röken. Det var rätt tungt att skruva ned dem, så de var två för att få balans och styrka. Det är lera där han bor, och har du likadant så går det inte att skruva sig genom ytskiktet när det är torka. Jag varnade också honom för att tjälen kan vara lömsk och dra upp även det man tror sitter stadigt. Föreslog något som kunde försvåra för tjälen att få tag i de översta decimetrarna, men han skippade det, och han har inte rapporterat något problem. Och i Danmark är det väl knappt någon tjäle under ett hus, så det behöver du nog inte oroa dig för.

Jag tänkte mig att golvet blir ett regelgolv med isolering mellan reglarna, alltså på liknande sätt man bygger väggar. Då står ju hela huset som på pålar, fastän korta. Skulle området komma att sättas under vatten så kan du skarva på rören och höja huset. Brodern satte skruvjustering i toppen på sina rör, dels för att lätt kunna få allt i våg, men också för att själva huset sakta sjunker (eller så flyter det upp, för det är källare under hela). Då kan han justera om det behövs.

När det gäller hus med platta så tror jag man lägger tillräckligt med styrofoam under så den i princip flyter. Då behöver inte plattan vara så grov, men lite extra förstärkningar behövs. Huset blir som en flatbottnad båt där botten (golvet) vill bukta in på mitten.

Har du nära till berg-grunden så kan du påla, och slippa skruva. Brodern hade för långt, tror det är 13 m lera där och sedan ett skikt morän.


sayerbýr

  • Inlägg: 724
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Markskruv til husbygge
« Svar #4 skrivet: 16 mar-24 kl 15:36 »
skruvpale.se :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

tangloppen

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Markskruv til husbygge
« Svar #5 skrivet: 16 mar-24 kl 19:18 »
Jag tänkte mig att golvet blir ett regelgolv med isolering mellan reglarna, alltså på liknande sätt man bygger väggar. Då står ju hela huset som på pålar, fastän korta. Skulle området komma att sättas under vatten så kan du skarva på rören och höja huset. Brodern satte skruvjustering i toppen på sina rör, dels för att lätt kunna få allt i våg, men också för att själva huset sakta sjunker (eller så flyter det upp, för det är källare under hela). Då kan han justera om det behövs.

Ja, så har jag också tänkt, problemet är att huset blir så mycket högra än vanligt (åtminstone 0,5 m). Det blir två våningar til och med. Men det kanske finns et sätt att gjuta et lätt randfundament ovanpå markskruv (som står under marknivån), har sett det göras mycket i USA (söka evt. på "helical piers", finns många illustrationer av principen) på liknande sätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 3 användare (1 dolda)
SVALA1, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser