Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkavlagringar  (läst 19699 gånger)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kalkavlagringar
« Svar #20 skrivet: 22 feb-06 kl 23:01 »
Det måste ju vara direkt lönsamt med en elektrisk kalklösare om man har mycket kalkrikt vatten (som jag).
Förstörda kranar, rör och maskiner kostar ju en del...
Ska nog beställa en sån!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Kalkavlagringar
« Svar #21 skrivet: 23 feb-06 kl 11:24 »
Jag har rejält med kalk och järn i mitt vatten, och det syns på toa och i handfaten. Jag tar bort det med ättika, slänger lite toapapper i och sen ättika, efter en natt går det att ta med borste.

Vill man kan ett jonbytarefilter installeras, så man får mjukt vatten innan det kommer till kranen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Kalkavlagringar
« Svar #22 skrivet: 23 feb-06 kl 11:50 »
Viktigt är att förstå att en "ionbytare" är just ett filtersystem som byter ut vissa "hårdhetsbilndare" mot natrium. Har man småbarn i huset eller bör av annan anledning se över sitt dagliga natriumintag är detta absolut en sak att tänka på! Det här systemet måste regelbundet reaktiveras med relatitvt dyrt köpesalt. Natriumet måste ju komma någonstans ifrån ...

En normal "avsaltningsanläggning" fungerar utan filter och höjer inte natrium- och andra värden så detta är nog den bästa lösningen skulle jag vilja påstå. Bara att installera och glömma.

Martin
« Senast ändrad: 23 feb-06 kl 11:52 av martinki »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kalkavlagringar
« Svar #23 skrivet: 23 feb-06 kl 12:11 »
Kalkhaltigt vatten är ju nyttigt så det är väl bra om man kan ha kalken kvar men utan att det skapar avlagringar.
Elektriska kalklösare uppges ju kunna klara det (hur det nu går till).
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Kalkavlagringar
« Svar #24 skrivet: 23 feb-06 kl 12:30 »
Hej Zeke!

Kalkhaltigt vatten är ju nyttigt så det är väl bra om man kan ha kalken kvar men utan att det skapar avlagringar.
Elektriska kalklösare uppges ju kunna klara det (hur det nu går till).

Vad heter apperaterna, det vore interessant att läsa litet mera om dem.

Som jag ser det, så finns det tre stycken möjligheter som bygger på exakt vetenskap när det gäller avkalkning:

1) ionbytare
2) filtrering med aktiv kol
3) reverse osmosis /Umkehrosmose => avsaltning

Dessa fungerar universellt och oavsett var Du befinner Dig och vad Du tror på så att säga.

Sedan finns det de elektriska systemen som ska behandla vattnet med magnetism, elektriska fält eller högfrekventa vågor. Dessa system finns det än idag inga vetenskapliga bevis för att de överhuvudtaget fungerar.

Den tyska stiftelsen "Warentest" (=varutest) har undersökt sådana här system och alla de sistnämnda hade ingen synlig effekt på varken vattnets struktur och ledde inte till förändringar hos själva kalken och dess mängd. Det är personliga intryck här som man luras av alltså. Dessa system är esoteriska i allra högsta grad, än finns det inga riktiga bevis att gå på när vi pratar "vattenenergetisering" eller "leviterat vatten" eller "vatten enligt Gander".

 Så jag skulle säga: är man beredd att tro och blunda, då går det väl an, vill man åt kalken måste man nog tänka i andra banor.

Sedan finns det ju system som ska förändra vissa laddningar i vattnet och som inte har med kalken att göra.  Järn och dess former t.ex. är interessanta i sådana sammanhang. Eller elektriska apperater kring röret som utsätter vattnet för uv-ljus så det blir sterilt. Det kanske var sådana Du menar? I så fall är det ju inte kalken som man kommer åt utan andra "saker".

Visst är det bra med mineraler i vattnet! Och det är *inte* rent vatten man får av en avsaltningsanläggning heller. Den minskar bara halterna.

Har man jobbiga problem med kalk då hjälper ju inte tankerna att det är så hälsosamt mycket heller, är jag rädd ;)

Hälsningar
Martin

EDIT: Det här gäller avkalkning alltså. Vill man bara förändra kalken så den är kvar men inte minska på den så måste man självklart ta till de "alternativa" och fysikaliska vattenbehandlingsmetoder. Men de avkalkar inte utan de förändrar genom energi strukturen av kalken "på något vis, sägs det", så att den inte är lika besvärligt längre. Effekten ska vara i 2-3 dygn och det kan ju vara nog för ett hushåll, ja. När man är beredd att satsa mycket pengar och mycket tro ...
« Senast ändrad: 23 feb-06 kl 12:47 av martinki »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kalkavlagringar
« Svar #25 skrivet: 23 feb-06 kl 13:14 »
Citera
Vad heter apperaterna, det vore interessant att läsa litet mera om dem.
Det finns några länkar i ett tidigare inägg i den här tråden.
Elektriska kalklösare säljs ju i vanliga vvs-handeln så det är nog inget flum.
Har inte riktigt orkat sätta mej in i hur dom funkar...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Kalkavlagringar
« Svar #26 skrivet: 23 feb-06 kl 14:59 »
Hej!

Nej inget flum i den meningen, men det sker ingen avkalkning utan en "ombyggnation" i vissa apparater, så man måste skilja detta och har klar för sig vad man vill åstadkomma. Vill man ta nånting ur vattnet då kan det inte strålas bort ... Påstår man sånt (och det sker faktist): då blir det flummigt ;)

En avsaltningsanläggning ställs ju in på den vattenhårdheten man vill åstadkomma, så det blir ju aldrig "rent vatten". Men det tas bort det som är för mycket, så att säga ..

Martin
« Senast ändrad: 23 feb-06 kl 15:03 av martinki »

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Kalkavlagringar
« Svar #27 skrivet: 23 feb-06 kl 21:01 »
nordpost.se har elektrisk kalklösare som heter aqua 2000 som löser kalk i ledningar, Vi har en sån i vårt hönsstall och fungerar jättebra.

Vi har många problem med kalk i vattenledningarna och ska i år installera en kalkavhärdare i vårt pumphus som försörjer en by på sju hushåll.

Prova Agua 2000 ni blir inte besvikna. Lätt att montera. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser