Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga egen varmkompost  (läst 2655 gånger)

adventurejonas

  • Inlägg: 3
Bygga egen varmkompost
« skrivet: 24 sep-15 kl 16:39 »
Funderar på att bygga en egen varmkompost och fick tipset att lägga lecastenar. Tänkte gräva in dessa i en jordsluttning så att det blir som en jordkällare. Någon som har ideer och uppslag?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygga egen varmkompost
« Svar #1 skrivet: 24 sep-15 kl 16:58 »
Vist kan du göra det men det blir kanske svårare att tömma den.
kretslopp

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Bygga egen varmkompost
« Svar #2 skrivet: 27 sep-15 kl 10:39 »
Får jag fråga vad meningen är med att bygga en egen? Vi har en 300 L varmkompost köpt för ca 2000 såndär greenline tunna. Haft den ett år nu, funkar super, vi har fått jätte fin jord, värmeutvecklingen är kanon så den fryser inte på vintern =)

adventurejonas

  • Inlägg: 3
SV: Bygga egen varmkompost
« Svar #3 skrivet: 29 sep-15 kl 00:17 »
Får jag fråga vad meningen är med att bygga en egen? Vi har en 300 L varmkompost köpt för ca 2000 såndär greenline tunna. Haft den ett år nu, funkar super, vi har fått jätte fin jord, värmeutvecklingen är kanon så den fryser inte på vintern =)
Det är mest prislappen och plasten jag är emot. Har nu köpt lecablock och ska prova bygga den i morgon :)

Rubensgården

  • Gäst
SV: Bygga egen varmkompost
« Svar #4 skrivet: 29 sep-15 kl 06:13 »
Köp en isolerad IBC- tank och ta bort botten. Billigare kan det väl inte bli? Leca är nog annars bra för microlivet. Mycket skrymslen och vrår.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga egen varmkompost
« Svar #5 skrivet: 29 sep-15 kl 08:01 »
Blir säkert kanon. Du gör väl en med bottenplatta i betong så du får lätt att ösa ut färdig jord?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser