Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "tung i gumpen" liksom vankar fram?  (läst 3323 gånger)

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
"tung i gumpen" liksom vankar fram?
« skrivet: 27 maj-11 kl 16:25 »
Jag har en höna som precis började lägga några få ägg (unghöna) sedan slutade det komma ägg, efter en tid börjar hon bli "tung i gumpen" och liksom vankar fram. Någon som varit med om något liknande? Har ni några tips och råd?

Tacksam för svar!!!!!

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: "tung i gumpen" liksom vankar fram?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-11 kl 16:48 »
Känns buken svullen? Rinner det någon vätska ur kloaken? Luktar hon illa runt kloakens område? Det första jag kommer och tänka på är äggledarinflammation... Slängde ihop en bild snabbt som ska försöka visa lite hur en drabbad höna kan se ut. De blir som "tunga" i bak. Kan ju också vara ett ägg som har fastnat som du skriver.
« Senast ändrad: 27 maj-11 kl 16:50 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: "tung i gumpen" liksom vankar fram?
« Svar #2 skrivet: 27 maj-11 kl 18:57 »
Jag tror hon kanske är svullen, sen kanske hon har blivit tyngre (alternativt att det är rasen som är storvuxen och hon bara lagt på sig vikt). Men hon luktar inte illa och jag ser inta att hon har flytningar, däremot har hon varit lite onormalt smutsig i rumpan men bättre nu. Hon varierar mycket i måendet, väldigt "tung i gumpen" emellanåt till näst intill normal, ibland ligger hon i ströet på golvet och sover (då ofta i samband med sämre mående) och ibland sitter övers på pinnen och sover. Hon äter som vanligt och beteer sig som vanligt i övrigt.. Hon har tillgång till sand/grus, snäckskal och värpfoder dygnet runt...

Hon har varit såhär i några veckor nu...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: "tung i gumpen" liksom vankar fram?
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 19:14 »
Risken finns att hon har vätska i buken, därav att hon känns extra tung.  :-\ Hade en höna som började smått visa sig baktung, sedan blev hon sämre o sämre. Kände på henne och hon vägde jättemycket men hon hade tappat muskulatur. Avlivade henne och nyfiken som man är så stack jag hål på buken och det började rinna ut som vatten ur hönan. När man tröck på buken så sprutade det vatten som ur en kran ur buken.  :-\

Har ni testat spola kloaken med koksaltlösning? Ifall det är något jocks där i som behöver komma ut.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: "tung i gumpen" liksom vankar fram?
« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 19:42 »
Ska prova att spola.. Hur kommer det sig att de samlar på sig vätska då..? Är det fel som uppkommer vid hård inavel eller är det bara slumpen..?

Tack för dina svar Sandra!

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: "tung i gumpen" liksom vankar fram?
« Svar #5 skrivet: 27 maj-11 kl 21:52 »
Jag vet inte riktigt men skulle gissa på att det kan ha med någon inflammation i buken ir liknande men kan ju också bero på något annat fel i kroppen (har för mig jag har läst någonstans att hjärtproblem ir vad det var kunde göra så det bildades vätska, men det var ej på fåglar utan någon annan djurart så vet ej om samma saker gäller). Man har ju läst mycket om höns också med kraftig äggledarinflammation som samlar på sig var i buken och tillslut brister det och hönan dör i blodförgiftning.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "tung i gumpen" liksom vankar fram?
« Svar #6 skrivet: 28 maj-11 kl 10:36 »
En äldre tråd om höna som vankade fram och hade tung vätskefylld bak:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=94160.0
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: "tung i gumpen" liksom vankar fram?
« Svar #7 skrivet: 28 maj-11 kl 11:58 »
En äldre tråd om höna som vankade fram och hade tung vätskefylld bak:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=94160.0


Tack!

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: "tung i gumpen" liksom vankar fram?
« Svar #8 skrivet: 28 maj-11 kl 12:04 »
Får kanske avvakta ett tag till då, om hon blir sämre är det väl bara att ta bort henne.. :'(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser