Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björnbär  (läst 1673 gånger)

ingrid t

  • Inlägg: 9
    • Skåne
Björnbär
« skrivet: 12 maj-10 kl 22:56 »
Har massor av björnbär i frysen men har slut på bra recept, någon som kan hjälpa mig.
Bor mitt i ett naturreservat, hus från 1700-talet, make o 2 utflugna barn, 2 hästar, en hög med katter, en lika stor hög med höns (Åsbohöns, genbank) och sist, men inte minst, en hund.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Björnbär
« Svar #1 skrivet: 12 maj-10 kl 23:21 »
Snabb bärglass: Frusna bär direkt från frysen körs med kniven i matberedaren med lite mjölk. Ät och njut!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Smic

  • Inlägg: 202
  • Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: Björnbär
« Svar #2 skrivet: 24 jul-10 kl 17:23 »
Har aldrig gjort det själv, och gissar att det kanske redan är gjort... Men björnbärsmarmelad är ju såå gott!  :)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Björnbär
« Svar #3 skrivet: 24 jul-10 kl 20:27 »
2,5 dl havregryn 2,5dl mjöl 0,5dl socker 150g smält smör låt kallna rör ihop till smet.. stoppa det i en kakform med löstagbar kant... in i ugnen 200grader ca 10min tag ut låt kallna.. blanda 2små burkar vanilj kesella med 200gram philadelphia ost naturell... kleta i pajskalet toppa med rikligt med björnbär... knäpp loss kanten på formen och servera..mums..
Fjäderfän och kaniner

Mr Olesen

  • Gäst
SV: Björnbär
« Svar #4 skrivet: 01 aug-10 kl 20:38 »
Hjälp

Har så mycket björnbär på min buske att bären tynger ner grenarna >:( så att de knäcks.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Björnbär
« Svar #5 skrivet: 01 aug-10 kl 20:40 »
Sätt stöd, och plocka bären så snart de mognar. Kartgallra om det är riktigt illa. Och beskär nästa år. Förutom att de bärande grenarna ska bort, ska man korta in årsskotten till lagom längd, beroende på stöd och hur mycket de bär. Lagom kan vara ca 1,5 m.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
Johanna Felt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser