Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Tips gällande hönsens boendemiljö  (läst 1487 gånger)

Morgonpigg

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
Tips gällande hönsens boendemiljö
« skrivet: 16 jul-19 kl 09:18 »
Hej,

Helt ny på höns och har aldrig haft några tidigare. Vi har precis byggt ett hönshus inne i ett befintligt oisolerat förråd på tomten. Vi har reglat nya väggar som vi isolerat samt lagt isolering i golv och tak. På golvet har vi först lagt 22 mm golvspån och på det en 12 mm formplyfa. Formplyfan är ju ganska hal, tror ni detta blir ett problem för hönsen? Har tänkt ha kutterspån på golvet.

Har sett att det dykt upp lite varstans att man ska kalka eller liknande på golvet. Är det nödvändigt och går det att göra med formplyfa på golvet? Vi har även satt en 30 cm hög board med formplyfa längs väggarna för att göra det mer lättstädat.

Tacksam för råd och tips  :)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tips gällande hönsens boendemiljö
« Svar #1 skrivet: 16 jul-19 kl 09:40 »
Hej,

Helt ny på höns och har aldrig haft några tidigare. Vi har precis byggt ett hönshus inne i ett befintligt oisolerat förråd på tomten. Vi har reglat nya väggar som vi isolerat samt lagt isolering i golv och tak. På golvet har vi först lagt 22 mm golvspån och på det en 12 mm formplyfa. Formplyfan är ju ganska hal, tror ni detta blir ett problem för hönsen? Har tänkt ha kutterspån på golvet.

Har sett att det dykt upp lite varstans att man ska kalka eller liknande på golvet. Är det nödvändigt och går det att göra med formplyfa på golvet? Vi har även satt en 30 cm hög board med formplyfa längs väggarna för att göra det mer lättstädat.

Tacksam för råd och tips  :)

Visst kan formplyfa bli halt men jag skulle tro att spånet löser det ändå. Men man kan ju fundera på en reservplan med något som ligger i botten, kanske ett kompostgaller eller liknande. Ska ju enkelt gå att ta ut och inte bjuda in till boende av småkryp.

Kalk har jag ibland spridit under hönsens sittpinnar, i hörn och skarvar där städningen är svår. Jag har fått känslan av att det inte bosätter sig en massa smådjur där då.

Formplyfa på väggarna, hur ser skarvarna ut?
I mitt hönshus så har jag en del dåliga skarvar mellan skivor, där får jag vara lite extra noggrann med att städa och förhindra kvalster.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Morgonpigg

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
SV: Tips gällande hönsens boendemiljö
« Svar #2 skrivet: 16 jul-19 kl 09:43 »
Tack för tips! Gällande kompostgallret, är det för att hönsen ska få fäste, eller spånet? Eller kanske båda? :)

Vad för typ av kalk är det men ska använda sig av i så fall?

Vi har tätat skarvarna med våtrumssilikon, så det ska inte komma in några kvalster där hoppas jag  ::)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tips gällande hönsens boendemiljö
« Svar #3 skrivet: 16 jul-19 kl 10:11 »
Tack för tips! Gällande kompostgallret, är det för att hönsen ska få fäste, eller spånet? Eller kanske båda? :)

Vad för typ av kalk är det men ska använda sig av i så fall?

Vi har tätat skarvarna med våtrumssilikon, så det ska inte komma in några kvalster där hoppas jag  ::)

Ja jag tänker att med ett galler i botten så kan dom sprätta runt men ändå inte halka, om det visar sig vara ett problem.
En gammal trasmatta hade ju funkat lika bra men den hygieniska aspekten tycker jag verkar peka på ett galler.


Släckt kalk vill jag minnas, det råder ju delade meningar om detta verkligen är bra. Men oavsett så tänk på ha bra vädring och gärna ansiktsskydd när du sprider ut det.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, von tratt, Banelinjen, Rostig, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser