Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur göra stål svart?  (läst 61010 gånger)

pialotta

  • Inlägg: 8
hur göra stål svart?
« skrivet: 14 jan-09 kl 22:22 »
hej, hej, det är första gången jag är här, hej på er

jo jag har några stålstycken som skall bli svarta och helst skall  det funka som lite rostskydd. Vill inte måla dem. Funderar på "Spis-svärta". Är det bara grafit blandat med linolja? Måste gå åt en hel massa pulver   ???  Vilken konsistens skall smeten ha?
Min erfarenhet av att bränna in linolja på stål är att då blir det blankt och det vill jag undvika.
Någon som har tips? Tar tacksamt emot  :)

P

Lucidor

  • Inlägg: 241
    • Västmanland
SV: hur göra stål svart?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-09 kl 22:25 »
När jag provade på smide var det bara trasselsudd indränkt i linolja.

pialotta

  • Inlägg: 8
SV: hur göra stål svart?
« Svar #2 skrivet: 14 jan-09 kl 22:32 »
kanske måste tillägga att det inte är smidda stycken, utan kapad balk, rätt stora.

Om smide blir svart av bara trasselsudd med linolja, beror det på att stålet är hett?

Lucidor

  • Inlägg: 241
    • Västmanland
SV: hur göra stål svart?
« Svar #3 skrivet: 14 jan-09 kl 22:36 »
Ja, stålet är hett då. Några hundra grader skulle jag tro.

Vet inte exakt vad som händer, men man kan väl tänka sig att oljan förkolnar när den sugs in i eventuella små porer eller sprickor som kan finnas i stålet.

pialotta

  • Inlägg: 8
SV: hur göra stål svart?
« Svar #4 skrivet: 15 jan-09 kl 00:10 »
Någon som har recept på spissvärta?

Skreddarn

  • Inlägg: 14
SV: hur göra stål svart?
« Svar #5 skrivet: 15 jan-09 kl 14:44 »
Hej

Spissvärta är ett otyg eftersom det färgar av sig.
Och mot grafitfingeravtryck på tapeterna hjälper bara omtapetsering.

Jag svärtar allt mitt smide med linolja som jag bränner in med gasolbrännare.
Det förkolnar inte, men värmen gör att det för det första flyter ut bättre, och täcker ordentligt, och påskyndar oxidationen av oljan. Helt torrt blir det först efter ett par veckor.
Svärtan djupnar alltefter som oljan oxiderar.

Om det är för utomhusbruk så rekommenderar jag inbränning av spillolja - helst från en gammal diesel. Ganska grisigt, men väldigt bra.



pialotta

  • Inlägg: 8
SV: hur göra stål svart?
« Svar #6 skrivet: 16 jan-09 kl 13:22 »
okey tack spillolja skall jag testa ;D och så skippar jag tankarna på grafitblandning!
Tacktack skreddarn

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: hur göra stål svart?
« Svar #7 skrivet: 16 jan-09 kl 20:43 »
Det finns två i grunden olika sätt att svärta stål. Antingen behandlar man det med någon olja som man sedan värmer upp så den förkolnar, eller också åstadkommer man ett svart/blåsvart oxidskikt på lämpligt sätt.
Det kryllar av olika recept, som ger mer eller mindre bra resultat och som innebär användning av mer eller mindre otrevliga kemikalier.

Några exempel ur "Handbok i galvanisering, oxidering och metallfärgning", av Hugo W. Larsson, Björck & Börjesson bokförlag 1964:

...Svartbränning, vilken har stor användning vid färgning av finare smiden och modern belysningsarmatur.
--
Föremålet renbetsas först från slagg och råyta, upptorkas därpå i sågspån, härefter bestrykes detsamma med linolja, vilken inbrännes över koleld eller gaslåga. Först erhålles då en brun ton som vid upprepad behandling övergår i svart. Denna svarta yta avskuras i allmänhet på upphöjningarna, vilket giver i synnerhet hamrade föremål stor effekt. Efter avskurningen fernissas utan inbränning.

Glänsande svart färg.
Ett glänsande svart överdrag på järn erhålles genom att bestryka detsamma med en lösning av svavelblomma (fint svavelpulver) i terpentin, och därpå inbränna över gasflamma. Svavelblomman löser sig lättare om man värmer terpentinen i vattenbad vid beredning av lösningen.

[Här hoppar jag över några recept med giftiga koppar- , tenn- och kvicksilversalter]

Blåanlöpningssats för gevärsfaktorier [underligt formulerat i originaltexten, troligen har några rader fallit bort i sättningen. jag försöker tolka det så gott det går här]:
Smält 9 delar salpeter och 1 del brunsten tillsammans. Doppa järnföremålen i smältan och anlöp därefter i ugn vid 450 °C (det är noga med rätt temperatur, använd pyrometer eller termostatreglerad ugn). Skölj föremålen i varm sodalut och därefter i varmt vatten, varpå de inoljas.

I "Kemisk tekniska recept", sammanställda av Sven Englundh och utgivna av Mora Offset, ganska oredigt häfte i A4-format som såldes av Clas Ohlson på 80-talet, finns bl a följande:

Brunering av järn.
I 0,9 liter destillerat vatten blandas 50 ml denaturerad sprit, 60 g kopparnitrat, 75 g järnklorid och 150 g järnsulfat. Vätskan penslas tunt på järnföremålet. Föremålet får torka på varmt ställe och putsas med stålull. Upprepa till önskat resultat. Avsluta med att inolja föremålet med linolja eller annan lämplig olja.

Svartbetning av järn, alt 1.
70 g kopparnitrat löst i 30 g (ungefär 50 ml) denaturerad sprit penslas upprepade gånger på föremålet under uppvärmning. Avsluta med att gnida in föremålet med linolja.

Svartbetning av järn, alt 2.
Järnföremålet penslas med en lösning bestående av 2 g salmiak och 25 g järnsulfat (säljs som mossborttagningsmedel för gräsmattor) löst i 0,1 l destillerat vatten och upphettas tills önskad färg erhålles. Inoljas.

pialotta

  • Inlägg: 8
SV: hur göra stål svart?
« Svar #8 skrivet: 16 jan-09 kl 21:23 »
hej torbjörn , tack för ett utförligt svar!
Alla gånger att det blir en vacker svärta med hjälp av dessa kemikalierecept du levererar! Jag har själv blånerat stål tidigare och det blir underbart vackert, en djup svärta.

Recepten med kopparnitrat resp salmiak låter ju inte så farligt, har du själv prövat nåt av recepten?

Jag har gjort en lösning en gång med salmiak och duttade på stålet och när det rostade så blev ytan mörkare där det var duttat med salmiaklösningen så det såg ut som en leopardpäls, typ. Jättefint hehe.

Men nu skall föremålen stå ute, det är det stora problemet. Blånerat järn rostar det vet jag. men jag vet inte hur det funkar med inbränd olja, lin- eller spillolja. kanske skall testa att göra både receptsvärta och sen värma in spillolja.

Apropå att stål rostar, ni skulle sett mig den gången när jag blandade till kungsvatten och betade stål, jäklar vad jag var snabb att springa inomhus med bitarna efter att ha penslat på kungsvattnet utomhus. På några sekunder blev det en rosthinna på stålet och jag ville ju ha det sådär underbart grått som det blir av kungsvattnet.  ;D

Lucidor

  • Inlägg: 241
    • Västmanland
SV: hur göra stål svart?
« Svar #9 skrivet: 16 jan-09 kl 21:41 »
Den här filen kanske är intressant för dig. http://www.raa.se/publicerat/9789172094604.pdf

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: hur göra stål svart?
« Svar #10 skrivet: 16 jan-09 kl 23:14 »
Jag har inte själv provat något av de där recepten. På någon kemilabb i skolan gjorde vi en svartfärgning av stål men jag minns inte vad det var för metod som användes.

Om man bränner in en olja så det mest bara blir svart koks kvar, så har den nog förlorat det mesta av de rostskyddande egenskaperna. Ska man få bra rostskydd bör man nog olja in en gång till efter bränningen.

jenses

  • Gäst
SV: hur göra stål svart?
« Svar #11 skrivet: 17 jan-09 kl 00:08 »
Ska man få bra rostskydd bör man nog olja in en gång till efter bränningen.
...eller två gånger (med linolja).
Det fungerar fint och används bl.a när man rostskyddar bilar på ett miljövänligt sätt...

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: hur göra stål svart?
« Svar #12 skrivet: 17 jan-09 kl 00:20 »
Man bör ju notera att RAA-rapporten som det länkades till sågar linolja jäms med fotknölarna när det gäller rostskyddsegenskaper. Provplåtar som var behandlade med linolja rostade nästan lika mycket som helt obehandlade järnplåtar.

Jag har också flera gånger råkat ut för att plåtburkar med linolja har rostat sönder inifrån. Nu har jag hällt över all linolja och linoljebaserad träolja till plastdunkar (typ gamla spolarvätskedunkar), efter att ha fått färghyllan genomdränkt med linolja ett par gånger.

jenses

  • Gäst
SV: hur göra stål svart?
« Svar #13 skrivet: 17 jan-09 kl 00:48 »
Man bör ju notera att RAA-rapporten som det länkades till sågar linolja jäms med fotknölarna när det gäller rostskyddsegenskaper. Provplåtar som var behandlade med linolja rostade nästan lika mycket som helt obehandlade järnplåtar.
Men jag antar du har inte själv provat något liknande  8)

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: hur göra stål svart?
« Svar #14 skrivet: 17 jan-09 kl 10:35 »
Jag tycker att de här plåtburkarna som rostar sönder inifrån är skäl nog att vara misstänksam mot linolja.

En dragkrok som jag monterade på en bil för 7 år sedan rostskyddade jag med Biltemas linoljebaserade rostskyddsmedel. Man skulle kanske ta av kofångaren och titta närmare på hur den dragkroken har klarat sig på omålade men rostskyddade ställen. Jag funderar på om jag har använt det där rostskyddsmedlet på några mer lättåtkomliga saker...får se om jag kommer på något.


pialotta

  • Inlägg: 8
SV: hur göra stål svart? Rostskydd
« Svar #15 skrivet: 17 jan-09 kl 11:05 »
hej igen alla, så kul med många engagerade!!

rapporten var lysande tusen tack för den, Lucidor!
Där framgår att Dinitrol 970 klarade deras test bäst - men att den kan ge en mjölkig hinna och därför inte bör användas till arkeologiska saker. Dinitrol 4010 lär inte ge ngn sådan yta.

Apropå linolja så står det att den torkar kemiskt och om det då blir en repa i ytan så tränger fukt in där eftersom linoljan suger år sig fukt och därmed finns risk för rostangrepp. Frågan är dock hur tät ytan blir om linoljan bränns in. kan nog vara så att ni bägge har delvis rätt, jenses och torbjörn.  :)

jag är mycket tacksam för alla bra svar jag har fått och nu återstår för mig att bestämma hur jag skall göra, det är ett beställningsjobb jag har och som vanligt är man ute i sista minuten, ingen tid för månadslånga test tyvärr.

I alla fall skall jag nog se till att mina "kuponger" höhö (de väger 21 kg styck!!) först blir svarta på nåt sätt och sen rostskyddas och då hoppas jag på att Dinitrol 970 inte förstör färgen...
Önska mig lycka till, brrr

jenses

  • Gäst
SV: hur göra stål svart?
« Svar #16 skrivet: 17 jan-09 kl 11:35 »
Jag tycker att de här plåtburkarna som rostar sönder inifrån är skäl nog att vara misstänksam mot linolja.
Linolja är hygroskopisk.

För att få någon rostskyddande verkan behöver linoljan torka genom oxidering.

Linoljan oxiderar inte i en sluten ( men uppenbarligen inte helt tät ) plåtburk,
men suger åt sig vatten pga. hygroskopiska egenskaper.

Plåt tycker inte om vatten.

Och här i tråden tycker, tro och läser man allmänt ganska mycket.  8)

pialotta

  • Inlägg: 8
SV: hur göra stål svart?
« Svar #17 skrivet: 17 jan-09 kl 13:17 »
ja, jag vet ju inget, jenses, men lite mer än förut, hade jag vetat allt om detta så hade jag inte frågat... 8)
om man inte tycker tror och läser kommer man ingen vart

pialotta

  • Inlägg: 8
SV: hur göra stål svart?
« Svar #18 skrivet: 12 feb-09 kl 20:34 »
hej igen - tänkte bara att jag skulle rapportera:
När jag skärskådade ytorna så såg det ut som att de var målade på insidan och då letade jag någon som kunde hjälpa mig  att blästra rent men det skulle antingen ta för lång tid eller bli för dyrt - så jag gjorde ett prov med att beta av med syra och det funkade bra. Insåg också att det skulle bli vanskligt att hindra rostangrepp så jag påskyndade naturens gång med lite annan syra och nu får de rosta bäst de vill!
 ;D så kan det gå och det blir fint!

rakulotta

  • Inlägg: 3
SV: hur göra stål svart?
« Svar #19 skrivet: 03 mar-09 kl 05:24 »
Hej, jag är ny här på detta forum efter tips från ett annat forum. Där hade jag frågat hur man behandlar svartjärn. Det är ett räcke som vi vill behandla för att det ej ska rosta och inte få fettfläckar när man tar i det, men vi vill ha järnets utseende kvar, alltså inte svärta det som beskrivits här. I det andra forumet tipsade de om linolja som skulle brännas in, men här läser jag att det då blir svart.
Här läser jag oxå att ni tycker att efter avslutad svärtning så ska det oljas in med linolja en eller ett par gånger. Om man hoppar över svärtning, räcker det då att bara använda linolja och är det då utan att värma upp det ?
Kan nämna att detta räcke ska stå inomhus.
( ursäkta pialotta att jag kapar din tråd  :-\)
Mvh Lotta

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: hur göra stål svart?
« Svar #20 skrivet: 03 mar-09 kl 07:20 »
rakulotta, klarlack kanske funkar?!

Guinness

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: hur göra stål svart?
« Svar #21 skrivet: 03 mar-09 kl 07:55 »
Möbelvax.
Stryk på det kallt,själv använder vi i smedjan ett som heter Black Bison Antikvax. Blir en snygg lite halvblank grå järnyta som håller fint mot rost.
Själv är bäste dräng!

rakulotta

  • Inlägg: 3
SV: hur göra stål svart?
« Svar #22 skrivet: 03 mar-09 kl 08:51 »
Tack båda för snabbt svar :) Jag är ute efter ett så obehandlat, matt utseende som möjligt så jag provar nog möbelvaxet. Det har jag dessutom hemma för jag använder det till keramik ibland. Tack för tipset.

Guinness

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: hur göra stål svart?
« Svar #23 skrivet: 03 mar-09 kl 08:55 »
Tänk på att slipa bort det värsta av glödskalet om du har sånt kvar från smidet.
Har man en borrmaskin köper man gärna en polertrissa,har man inte det kan man gnugga på med sandpapper.
Själv är bäste dräng!

rakulotta

  • Inlägg: 3
SV: hur göra stål svart?
« Svar #24 skrivet: 03 mar-09 kl 09:14 »
Ok, hur ser man det? (eller jag får fråga killen som smitt räcket. ) Tackar!

Guinness

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: hur göra stål svart?
« Svar #25 skrivet: 03 mar-09 kl 09:16 »
Det är en väldigt knölig och sträv yta,ofta grå/mörkgrå med faluröda inslag.
Glödskalet är faktiskt en slags rost kan man säga.
Själv är bäste dräng!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser