Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inatt!  (läst 2493 gånger)

Sleipner_

  • Gäst
inatt!
« skrivet: 08 jan-06 kl 18:34 »
Inatt fick min ena gylta 16 stycken kultingar 7 vet jag var dödfödda och dom andra tror jag hon  låg ihjäl. men är det vanligt att så många dör vid första födsel?

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:inatt!
« Svar #1 skrivet: 08 jan-06 kl 23:34 »
Nej det är vare sig vanligt eller normalt, ej heller att gyltan/suggan får så många som 16 kultingar. Hon har inte spenar till fler än 10-12 stycken. Vad är det för ras? Hur gammal är gyltan/suggan? Var hon ute i ett öppet hus eller innestängd i en box? Går hon annars på samma ställe som nu när hon grisade? Det är så mycket som spelar in och det är därför svåret att förklara eller ge något råd. Men hör av dig igen så gör vi ett försök!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Sleipner_

  • Gäst
Re:inatt!
« Svar #2 skrivet: 09 jan-06 kl 07:38 »
Det är linderröd! hon är ett år, hon var innomhus i en box. nej vanligen går grisarna ute i sin hage.  vet ej vad som kan ha varit fel, hon verkade klumpig hon trampade på dom ibland såg jag.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:inatt!
« Svar #3 skrivet: 10 jan-06 kl 07:50 »
Linderödssvin får "aldrig" så många smågrisar. Man ska väl aldrig säga aldrig men det låter mycket. Jag kan ana ett par fel. Flyttas hon in i en box från ett normalt uteliv så blir hon ofta orolig och känner sig "trängd". Bättre om hon får föda ute i ett hus där hon är van att hålla till ocj känner sig trygg. Om hon är "klumpig" är hon troligen för fet och då får hon svårt att undvika att trampa på eller ligga på sina kultingar. Detta var bara lite tankar. Kan någon av dem stämma?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Sleipner_

  • Gäst
Re:inatt!
« Svar #4 skrivet: 11 jan-06 kl 07:46 »
jo men flertalet var ju dödfödda! hon hade gått ute varje dag fram tills gris födslen. men det är möjligt att hon kände sig "trängd". fet ja de kanske hon är lite grann men men tack!

Johan1

  • Inlägg: 94
Re:inatt!
« Svar #5 skrivet: 12 jan-06 kl 21:51 »
Jag har varit med om en linderödsugga som också fick 16 smågrisar, hon fick behålla 10 resten adopterade vi bort till suggorna i grannboxarna som fått färre än 10. Detta var hennes andra kull första kullen hade hon fått 6 st smgrisar. Alla levde fram till slakt.

Sleipner_

  • Gäst
Re:inatt!
« Svar #6 skrivet: 13 jan-06 kl 18:54 »
Igår på morgornen så grisade den andra suggan hon fick sammanlagt 9 stycken, två var dödfödda och resterande lever. Hon var mycket för att kolla var hon satte fötterna och var noga med sina små.
Denna kull är pigg och i denna var det även två svartvitprickiga kultingar med, alla i den 16 kullen var rödprickiga me svarta fläckar.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:inatt!
« Svar #7 skrivet: 13 jan-06 kl 23:01 »
Det verkar mer normalt. Kanske värt att notera om man ska lägga till efter någon av de båda suggorna. Det är inte alltid bäst med många kultingar. En lantras ska ju ha flera goda egenskaper samtidigt och då går det inte att stirra sig blind på någon specifik egenskap, annars är det ofta antalet kultingar som yrkesproducenterna går hårt på. Linderödssvinen blir nästa alltid antingen gråvita med svarta fläckar eller bruna (lite orangeröda som tiktigt små och mer gråbruna med åldern) med lite mindre svarta fläckar/prickar. Du menar nog inte som du skriver "rödprickiga med svarta fläckar"? Det låter rätt fräckt men...så ser dom väl ändå inte ut.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Sleipner_

  • Gäst
Re:inatt!
« Svar #8 skrivet: 14 jan-06 kl 20:29 »
nee de har du rätt i de skrev jag utav bara farten!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser