Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasavelns baksida...?  (läst 35006 gånger)

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #60 skrivet: 16 okt-08 kl 19:50 »
jag koepte i min ungdom en schaefervalp hos en bakgaardsuppfoedare i enskede.
jag var ung o dum o trodde att naer uppfoedaren sa at dom kunde regga valpen hos skk saa var det ok kvalitet fast jag betalade det laaga priset och fick inte ens se en stamtavla och fraagade inte ens.

jag traeffade senare en hundvaektare paa en bensinmack i centrala sthlm o vi boerjade prata schaefer.
han visste om uppfoedaren i enskede och sa att saa gott som alla valpar i denna kull hade faatt somna in daa de hade allvarliga magproblem med diareer som inte gick att fixa.
jag vet inte vad det  var foer medicinsk benaemning.
jag hade haft jaetteproblem med diarree hos denna hund och jobbat med specialfoder jag gjort sjaelv och han var ok.
min hund blev senare stulen och jag hade inte en aning om vart han tog vaegen.

flera aar senare,,efter schaeferns livstid saa traeffade jag en man som jag inte sett paa maanga aar.
han beraettade vad som haent med min hund!!
en kille jag ratat hade gaatt hem till mej och upplyft hunden och sen gett bort den till en lastbilschaffis.
mannen som beraettade detta hade jobbat med den haer killen som snodde hunden.
hunden hade haft ett bra liv och jag fick till slut vetskap.

nu sajeer jag inte med detta att alla valpar regade i skk aer bra kvalitet, men det hade inte bara foersvunnit en hel kull i magsjukdom och sen kanske avlats om och om igen paa dessa jyckar??
inte en hel kull, det tror jag inte paa.
en reggad hund ger en verktyget att gaa tilbaka och se om inte annat livslaangd hos foerfaederna,,livslaengd tyder paa bra haelsa.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #61 skrivet: 16 okt-08 kl 20:15 »
Attes matte, kunde inte beskrivet det bättre själv ;) Det är just detta jagande efter snygga individer som ger cert osv, som leder till den sjuka inaveln och abnorma hundar.
Hundars kvalitéer i övrigt hamnar lägre och framförallt brukshundar, som ska visas upp som pudervippor! Inte som de brukshundar de är!
Det verkar ju vara helt ok att "klanka" ner på blandraser. Men genetiskt sett är det en enorm mångfald.
Elitaveln är idag tyvärr vanlig hos de flesta husdjursraser som människan har ekonomisk vinning av >:( Hundaveln är inte förskonad.


Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #62 skrivet: 16 okt-08 kl 20:33 »
men men men! :)

jag har alltid,,i min groena ungdom,, trott att en blandis aer den mest friska hund man kan ha.
men saaa fel jag hade!!
jag hade fel!!! :)

ta en schaefer med rackarns usel hip and elbow blanda det med en rottweiler som har naan arftlig ep i sina gener och du har en blandis som har taskig hip o elbows och dessutom ep!

utan dokumentation saa kan man inte spaara och veta historien bakom dessa hundar och sprider riktiga skraepvalpar som kanske faar taskigt liv och kort livslangd.
blandisvalpar som har alla de samma fel som rasrena hundar kan ha men som man daa vet om och slutar avla eller avlar mot battre.
ok det finns dom som inte stoppar bara foer at dom har ett flaadigt kennelnamn,,men daa har man en stamtavla och kan foelja hundarna och see historien och undvika faellor.

sen at man avlar paa et felbett bara foer att rasstatanderden saejer saa det aer knasigt, javisst!
mera fluff bakom oeronen fast dom faar allergi o skavsaar osv.
men daer kan man ju laata bli att ha saadana hundraser.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #63 skrivet: 16 okt-08 kl 20:38 »
Vår granne har en liten vovve som är hälften golden retriever och hälften tax. Ska bli spännande att se vad det blir av den när den blir större!

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #64 skrivet: 16 okt-08 kl 21:16 »
du har just nu foerbundit dej till att fota hunden o visa oss! :)






ett hem utan en hund aer inget hem!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #65 skrivet: 17 okt-08 kl 00:12 »

ett hem utan en hund aer inget hem!

Eller... A home without a dog is just a house...  ;)

Men jag vill inte att detta ska börja handla om att blandrasaveln inte är bra, för det har det som sagt skrivits precis hur mycket som helst om. Utan hur man kommer tillrätta med de galna "ideal" som en del renrasavel handlar om.

Helst av allt skulle jag vilja att vi gick tillbaka till "den gamla goda tiden". En hund som var sjuklig på nåt sätt fick inga valpar. Kunde den inte sköta sitt jobb fick den inga valpar. Naturligt urval helt enkelt. Dom friskaste och duktigaste hundarna är dom vi ska värna om. Sen ger jag blanka f*n i hur hunden ser ut egentligen, bara den inte fryser ihjäl när jag tar med den ut på vintern, eller drunknar om den hamnar i sjön.  ;) Och det spelar inte heller nån roll om det är en blandrashund eller en renrasig. Den ska vara FRISK! Både fysiskt och mentalt.

Att en blandrashund skulle vara friskare låter jag vara osagt, men den har i alla fall en bredare genetisk bas än var en renrasig hund har. Och det är just i dessa snäva genetiska avelsbaser som många problem uppstår. En genetiskt svag art/ras drabbas oftare av tex cancer och går det riktigt långt får den problem med fortplantningsförmågan. Den blir utarmad helt enkelt. Många av våra rena raser står inför det problemet, och den enda lösningen är att nytt blod måste in. Det finns inget annat sätt! Det spelar ingen roll hur mycket statistik vi för över sjukdomar, eller hur långt tillbaka i stamtavlorna vi kan gå för att hitta problem. Har vi inga nya friska gener så kan man inte trolla bort dom sjuka generna...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #66 skrivet: 17 okt-08 kl 01:45 »
A home without a pack of dogs is just a house :)

varfoer bara en hund?? :)


det knasiga aer at naer rasen saetter visa attribut som ska vara med saa kan man missa linjer pga en liten defekt.
vi pratar skoenhets defekter som inte har stoerre betydelse men som kanske har friska haelsosamma linjer men som helst inte avlas paa foer den aer lite foer gul eller lite for kort i svansen och saa vidare,,och daer gaeller det att som uppfoedare kunna saeja at min hund kanske inte har perfekt faerg men han har inga genetiska sjukdomar i sina led och bra hips and elbows,,och kommer ur en unik kombination. men daa kommer man at faa skit av andra kennlar som saejer at hunden var ful eller naatt saant.
typ hund som kommer som flyttgods till ett annat land och har en enda kull med lokala linjerna och sen flyttar hunden till ursprungslanet igen.
Jag tycker den hundens enda kull ska tas tillvara paa fast faergen bara aer 99% korrekt.

det finns ju inga perfekta hundar men beskrivningen saetts ibland saa snaevt saa naan frisk bra hund slaepps inte in i aveln pga rasbeskrivningen.
saker som kan avlas ur aer ju aldrig fel om hunden aer frisk och av bra unika linjer,,men det funkar inte alltid saa.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #67 skrivet: 17 okt-08 kl 07:36 »
Nej Vilse, det är just det som är problemet. Rasramarna är ofta för snäva, folk vågar/orkar inte sticka ut mot strömmen. Speciella utställningshundar skapas, som styrs av bl.a domarkårens ideal.

Själv blir jag nästan aggressiv när det står i en annons: Valpar finnes efter meriterade föräldrar!
Det innebär ju som regel att människan far runt på utställningar osv. för att få någon bekräftelse på hundens/hundarnas "goda" egenskaper. Har de ingen egen hane de sliter hårt på (lika meriterad) så använder de nästan uteslutande "vinnar"hundar. Man kör med säkra kort. Då blir valparna mer lättsålda och kan hävda sig på utställningar.

Med risk att verka tjatig, så hade nästan alla äldre raser en bruksegenskap. De hade ett användningsområde. Nu är de flesta hundar bara sällskap och utställningsföremål. Inte nog med att inaveln ökat katastrofalt inom vissa raser, även hundar har idag ökad frekvens psykiska problem. "Sånt ska man inte avla på" säger de flesta. Men om det då är människan som skapat problemet genom sitt sätt att hålla hundarna, är det väl inte hundarna -genetiskt- det är fel på?

Själv har jag funderat på att antingen åka till Island och skaffa ett antal udda Islandshundar och bara gå på bruksegenskaper. Eller leta udda härstamningar hos Svensk Lapphund och blanda hej vilt, för att se om detta skulle leda till att gamla päls- och färganlag "poppade" upp igen. Friskare hundar osv.
Eftersom jag ofta får påpekanden om att just dessa hundar är värdelösa som vallhundar och endast bc duger. Bc är en ganska ny ras, medan Isländsk fårhund och Svensk Lapphund vallat i åtminstone tusen år. Lite samma fenomen som i elitaveln. Spetsarna vallar på "fel"sätt, för de vallar inte som en bc och då är de alltså värdelösa och avlas bara för gos >:( På bekostnad av bruksegenskaperna.
Tyvärr är väl livet för kort för dessa övningar, men jag önskar det fanns andra som hade lite mer denna typ av funderingar. :-\ Vågade ha egna tankar o funderingar.

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #68 skrivet: 17 okt-08 kl 08:04 »
haer har vi vael daa naagot beskriver rasavelns baksida naer det gaar fel i en rasbeskrivning och den aendras.

http://www.schatzfunde.com/schatzi.htm

den haer tikens foeraeldrar och farfoeraeldrar/morfoeraeldrar blev uteslutna pga aendring i faerg i rasstandard.
aegaren anvaender hunden foer bruks och tar titlar.
saa haer har vi en utesluten toppentik.
utesluten enbart pga faerg.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #69 skrivet: 17 okt-08 kl 08:07 »
 Kul att du blandar in Bcn i den här debatten, varför ska dom stackarna alltid få "Bära hundhuvudet" ;D
Den ENDA rasen som MÅSTE ha godkänt "Bruksprov" för att överhuvud taget få registrerad akomma.
Den borde användas som gott exempel.
 Lantraser som ska bevaras må vara en sak, men ska det också vara fel att utveckla bättre och bättre egenskaper på Arbetshundarna vartefter våra krav ändras, då blir det svårt att använda bruksegenskaper som kriterier i aveln istället för utseende.
                                   Mvh
                                 Charlotte
« Senast ändrad: 17 okt-08 kl 08:14 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #70 skrivet: 17 okt-08 kl 08:37 »
Charlotte, du har vissa saker du alltid ska övertolka ;) Jag tycker också det är jättebra att bc är en duktig brukshund. Att de har bruksprov som krav, inte avlar på utseende utan duglighet. Tycker absolut att fler borde ta över detta förfaringssätt.
 Problemet är ju att bc:ns sätt att valla blivet norm för hur man vallar får. Det finns andra sätt och andra behov. Vad jag menade var att de övriga föreningarna skulle "stå upp" mer för sina specifika rasers egenskaper. Kräva egna regler osv. Inte avla på just utseendet inte kämmas för att de inte är bc osv. Utveckling-vad gäller de här urspetsarna är väl fel ord! Att ensidigt avla på utseende och gostemperament, som görs idag är ju inte utveckling av raserna ::) Snarare avveckling 8)
Det är väl närmast du Charlotte som går i taket om jag tar upp att det faktiskt finns andra dugliga raser. Vad har du emot spetshundarna?

Vilse, det är ju så här fel det ofta blir i aveln 8)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #71 skrivet: 17 okt-08 kl 10:02 »
 Nej, nu!!! ;)
Kommer du inte ihåg diskussionen där jag just framhävde att andra raser KAN valla, men inte enligt SVAKs normer. Jag har ingen erfarenhet av Lapphundar eller Västgötaspetsar, men jag tog nog upp bla Isländskfårhund och Pumi eftersom det är raser jag har lite erfarenhet av. Nu har en kompis Corgi och en alldeles färsk Lancashire Heeler så snart vet jag väl lite mer om dom också. Corgin tränar i alla fall vallning.
 Vad man måste tänka på när man retar sig på uttalanden från SVAK medlemmar och div tränare (för det gör jag i alla fall) när de säger att inga andra raser "kan" valla är ju att de är rasklubb för BC, och det finns inga andra raser som vallar som en BC (och Working Kelpie). Deras prov är konstruerade efter deras ras egenskaper. Och så måste det ju bli. Varje rasklubb får ordna prov och utbildningar som passar deras raser. Det måste bli upp till varje rasklubb att ta till vara arbetsegenskaper. Men hos vallhundarna får vi ju dilemmat med att det då skulle bli ÄNNU fler får som föses runt för ro skull... Hur man än vänder sig....
 Jag tycker också det vore trevligare om BC och Kelpie-fans istället för att säga att kraftfoderhinken är lika användbar som en Heeler eller att en Pumi bara springer och skäller skulle säga att de sätten att valla kan vi inte lära ut...
                                      Mvh
                                   Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #72 skrivet: 17 okt-08 kl 10:45 »
 :-[ Kommer ihåg!
Jo, Charlotte jag håller fullständigt med dig i ditt resonemang.
Jag tror inte dilemmat behöver bli att fåren jagas runt mer. Många av dessa övriga raser är inte lika fixerade vid att valla jämt utan gör det när det behövs. Ett problem som jag tog upp i tråden om vallande av allmogefår är ju just att folk som vill ha en tävlingskompis bitvis köper just bc. De är inte intresserade av fåren.
Ska man bara ha en gårdshund som ska hjälpa till att flytta/samla ihop fåren ibland, räcker de andra raserna fullkomligt och är dessutom trevliga gårdshundar.
Därmed inte sagt att en bc inte kan fungera s här ocks, men de har ofta en större kapacitet och därmed större behov av att få använda den.
Jag tycker också det är kul med de mer udda raserna ;) men har lite fastnat för det nordiska arvet som jag tycker glöms bort.
Hade en pon för många år sedan och lyckades få den föreningen att forska lite i rasens vallningsegenskaper t.ex.
Återkom gärna om corgin och Heelern i en ny tråd om hur alternativraserna vallar ;)

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #73 skrivet: 22 okt-08 kl 08:59 »
vet inte riktigt hur jag ska börja det här...
Vi var på Rasmöte i helgen. Ras är något som rasklubbarna sätter upp som direktiv till uppfödarna inom rasen. (5årsperioder eftersom du inte kan ändra allt över en natt och det tar tid att se resultaten)Det var första gången jag var på ett sådant möte och det var väldigt intressant.
Vi pratade om vad som hänt med rasen vad som blivit bättre och om nånting blivit sämre. Vad ska prioriteras osv.
Kan säga att exteriös kom längst ner på listan. Högst upp kom poppulation. (bla inavelsgraden)Efter det kom Mh. Det var jätteroligt att se hur hd-ed har minskat kraftigt. Tråkigt att se hur Mh-testen såg ut. Det fanns olika diagram som kunde jämnföras med andra rasers diagram.
Katarakten har blivit mycket bättre. Däremot har man upptäckt att det finns mycket hjärtsjukdomar och cancer har dykt upp på sina håll. Det är då styrelsens uppgift med hjälp av andra ta fram forskningsunderlag så att vi även kan få bukt med detta.
Det jag försöker säga med detta är att Rasklubbarna är inte till för att ta fram sjuka snygga hundar utan vi vill få upp medelåldern så att valpköparna som lägger ut över 10,000kr ska få ha glädje med sin hund så länge som möjligt. Vi som brinner för våran ras (vilken det än är) vill ju ha friska sunda hundar. Rasklubbar och skk sammarbetar med försäkringsbolag,vetrinärer och foskare för att det ska bli så bra som möjligt.

MH!
Ja en individs mh säger inte så mycket om ärftlig rädsla. Men om man tittar på en hel kull och jämför hela kullens mh så kan man se likheterna!
Likaväl om du tittar på en individs hd-ed (fd ad) så kan en individs resultat bero på miljön dvs mat och levnadsätt. Men om hela kullen har dåliga resultat eller bra då är det ju en bra alternativt dålig linje på den biten ellerhur?
Där kommer skk in igen i sammanhanget och har hjälpmedel för oss uppfödare.
/Lindeus

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
Jag har en renrasig alltid haft renrasigt.
« Svar #74 skrivet: 22 okt-08 kl 10:47 »
Men hallå alla ren rasiga hundar är inte sjuka.
Jag har en renrasig Rottweiler tik.
Hon har varit sjuk en gång på 9,5år.
Hon bor hos min mor.
Jag har en belgisk vallhund. hon är 8år har aldrig varit sjuk.
Har just blivit med en Grand Danois.
Som far runt som en tok över allt.
Jag har inte märkt av några dåliga ben.
Men jag märkte att kull syskonen hade problem med hältor.
Samtliga som haltade käkade rojal canin.
Kan det vara en till fällighet.
Jag tror att man ska kolla hur å prata med uppfödren vad han hon har för mål sättning.
Dessutom så tycker utställnings domarna om min GD.
Men min stora syster ägde en blandras schäfer/grönland hund.
Han hade 4 på höftlederna fick avlivas 14månader gammal för han kunde inte gå.
Sen skaffade hon en Rottweiler/schäfer som fick avlivas 8 år gammal för ändtarms cancer.
Hennes ren rasiga Jack Russel var frisk hela livet hon blev 16år
Så jag säjer sjuka föräldra djur så blir sjuka valpar.
Så strunt samma om det är ren rasigt eller inte.
Men om man blandar två bland raser hur vet man hur lederna är??
Jag har allt sett mycke sjukt på blandras ochså.
Så det finns bara ett sätt friska föräldra djur = friska valpar.
Så enkelt är det.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #75 skrivet: 22 okt-08 kl 12:09 »
Citera
Så jag säjer sjuka föräldra djur så blir sjuka valpar.
Så strunt samma om det är ren rasigt eller inte.
Ja, så enkelt är det.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Vilse

  • Gäst
SV: Jag har en renrasig alltid haft renrasigt.
« Svar #76 skrivet: 03 nov-08 kl 22:23 »
Men hallå alla ren rasiga hundar är inte sjuka.
Jag har en renrasig Rottweiler tik.
Hon har varit sjuk en gång på 9,5år.
Hon bor hos min mor.
Jag har en belgisk vallhund. hon är 8år har aldrig varit sjuk.
Har just blivit med en Grand Danois.
Som far runt som en tok över allt.
Jag har inte märkt av några dåliga ben.
Men jag märkte att kull syskonen hade problem med hältor.
Samtliga som haltade käkade rojal canin.
Kan det vara en till fällighet.
Jag tror att man ska kolla hur å prata med uppfödren vad han hon har för mål sättning.
Dessutom så tycker utställnings domarna om min GD.
Men min stora syster ägde en blandras schäfer/grönland hund.
Han hade 4 på höftlederna fick avlivas 14månader gammal för han kunde inte gå.
Sen skaffade hon en Rottweiler/schäfer som fick avlivas 8 år gammal för ändtarms cancer.
Hennes ren rasiga Jack Russel var frisk hela livet hon blev 16år
Så jag säjer sjuka föräldra djur så blir sjuka valpar.
Så strunt samma om det är ren rasigt eller inte.
Men om man blandar två bland raser hur vet man hur lederna är??
Jag har allt sett mycke sjukt på blandras ochså.
Så det finns bara ett sätt friska föräldra djur = friska valpar.
Så enkelt är det.

inte saa enkelt, tyvaer inte.
tar ett exempel, bra hundar med laang livsalaengd och bra hoefter,,faar en valp med inte bra hoefter foer att gammelfarmor hade skittaskiga hips and elbows och det har inte visat sej foerrens paa barnbarnen.
en del laeskiga sjukdomar/defekter hoppar oever en eller tvaa generationer.

vet om en uppfoedare som har en hund som avelshane,,hans avelshane aer perfekt.
men vi som vet vet om att denna hanhund har en sjukdom bakaat via sina foeraeldrar men han bryr sej inte om det.
denna hund har anvaents i avel flera gaanger och nu dog hunden helt ploetsligt vid en aalder av 3 aar.
uppfoedaren har inte ens informerat aegarna till de tikar som han anvaents oever!
och han ville inte obducera.
men han ville ta emot pengar foer att laana ut hanhunden!
tror inte naan av de som anvaent denna hanhund direkt annonserar ut at han dog vid ung aalder.
(detta var oreggade hundar men med paastadd rasrenhet o hemmagjorda stamtavlor)



ledup

  • Inlägg: 331
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #77 skrivet: 04 nov-08 kl 19:51 »
Vet inte hur många som använder sig av skk´s avelsdatabas när de letar hund men jag tycker den är bra !
Även om den inte garanterar att man får en "frisk" hund så har man ju ialla fall möjlighet att gallra lite när man letar.
Idag finns det ju även "genprov" man kan göra för att se om hunden bär på olika sjukdomar i recessivform, detta finns dock inte för alla genetiska sjukdomar.

Att blandras hundar är friskare än renrasiga hundar ?
En sanning i första ledet eftersom genetiskt betingade sjukdomar först "syns" när de förekommer i dubbel upplaga.
Med två hundar som inte är så genetiskt lika får du sällan "felen" på samma gen och sjukdomarna märks alltså inte.
Ex: den fina blandningen cocker/cavalier anses ju vara en friskare hund än vad en renodlad cocker eller cavalier är (cockern har ofta problem med ögonsjukdomar och cavalieren med hjärtfel). Men tar du sedan cavalier/cockern och korsar med en annan cocker/cavalier så får du däremot ofta sjuka valpar efter dessa två blandrashundar  som ändå verkade vara SÅÅ friska i första ledet (anlagen dubblas och hunden utvecklar sjukdom)...

Påståendet att blandraser är friskare tror jag lika lite på som att en rasren hund garanterar friskhet!
Att det inte finns någon statistik på blandraser gör ju att det är svårt att kontrollera en hundsgenetiska hälsostatus.

Avel är inte svart eller vitt och att pengar ofta styr oavsett om hunden är renrasig eller blandras syns ju inte minst i de blandrasannonser man ser dagligen där en blandras idag kan kosta lika mycket som en renrasig trots att ägaren inte haft samma utgifter för hälsokontroller, parning och meritering .
Att meritera sin hund i utställningsringen behöver ju inte heller betyda att man åker land och rike runt för att få små röda rosetter och struntar i allt annat. Det kan ju även visa att hunden är rastypisk vilket kanske kan vara bra om man vill ha en viss ras.
Utan utställningar skulle rasbegreppen försvinna vilket jag inte tror att någon vill heller. 
Men visst finns det mer att ta hänsyn till än antalet röda rosetter när man avlar på hundar (och även andra djur). 

Har man dock lite is i magen och vågar ställa frågor samt sätter sig in i rasens hälsoproblem så brukar det ganska fort visa sig hur uppfödare tänker och hur ärliga de egentligen är.
Jag köpte min sista hund av en uppfödare som jag fick höra om "skitsnacksvägen" då rasklubbsmedlemmar diskuterade att de i onödan hade avelsspärrat avkomman efter en av sina tikar eftersom tiken fått epilepsi. Detta tyckte jag var ett bevis för att man tänker längre än näsan räcker och tar sitt ansvar som uppfödare (hela linjen slogs ut)!


 

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #78 skrivet: 04 nov-08 kl 21:16 »
det är en så svår balansgång!!

du har en hund som du använt i avel,,måmga avkommor i flera led.
sen blir din hund sjuk.
vad gör du?

om du rapporterar och får en spärr i avelsregistret så blir folk som köpt valp av dej och vill avla arga på dej.
om du inte rapporterar så blir folk som inte får veta det arga på dej om det når dom ryktesvägen.
Hur hundägaren än gör så blir den utatt för "kennel hosta",,ser otaliga fall där hundägare/uppfödare förtalar varandra och så många web sidor med "kennel hosta" och beskyllningar för att antingen har slagit larm i onödan eller inte slagit larm.
sen kan man ju ibland undra varför vissa saker ger avelsförbud på hundar men inte på människor och som dessutom inte ens visar sej vara ärftligt,,med det menar jag helt klart ärftligt men likt förbenat så är det tvärstopp i avlel fast det kan vara en linje med andra bra egenskaper.
sett hundar som haft nånting som är förbjudet fast ingen statisik at det förbjudna skulle vara ärftligt utan mera en skönhetsdetalj.
en uppfödare ville se statistik och tog en viss hund som använts i avel med en defekt,,spårade alla hundar i 5-7 led med olika tikar och fann ingen som fått samma defekt!!
trots detta så är denna defekt klassad som ärftlig.
men eftersom denna typ av defekt i normala fal inte används i avel så säjer man att det är ärftligt utan at ha statistik!

svåårt!   :)

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #79 skrivet: 05 nov-08 kl 09:18 »
När man avlar så har jag för mej, att man tittar längre bakåt än föräldra djuren.
När det gäller jakt bruks så kollar man ju även om hela kullar bakåt i leden.
Så att dom gör bruksprov å sådant i många år.
Till exempel att en hane eller tik tävlar efter sex års ålder.
Tycker jag säjer mer än en hund som startar precis när det är lovligt för tävlings start.
Jag brukar kolla lite vad för mål uppfödarna har.
Visst kan en staka individer bli sjuka.
Därför är det viktigt att ha koll på kull syskonen.
Är det 9 stycken i en kull så har du ju 9 stycken med snarlik gen bas.
Det e ju inte lyckat att ta en kul på en individ som är kärn frisk.
Men har 8 kullsyskon som alla är sjuka å mer än hälten avlivade innan 24 månader.
Jag har haft en rottis hane som kom från en sån kull.
Hade förfrågningar från flera mindre nogräknande kennlar.
Som sa MEN han e ju frisk?!
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
Mingan, Lisa Engström Vader

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser