Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasavelns baksida...?  (läst 34948 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #40 skrivet: 21 sep-08 kl 15:20 »
Sunt förnuft. Var misstänksam och låt dig inte gullas bort med alla fina priser hundarna fått. Välj en ras där det är viktigt med funktion, undersök vilka uppfödare som har fungerande hundar. Prata med andra valpköpare osv.
Fall inte för envisa försäljare.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #41 skrivet: 21 sep-08 kl 22:36 »
Hmm, ja, och sen ska man ha koll minst fem led bakåt i stamtavlan så ingen bär på några rasbundna sjukdomar eller svagt psyke.
..och sen ska hunden gärna ha den kroppstypen som man tycker är attraktiv hos den ras man valt.
jag tycker iallafall att det verkar skitsvårt.  (tur att man har några år på sig den här gången..).

har blivit bränd en gång förut med en uppfödare som jag blev rekommenderad av från en annan valpköpare, det var tydligen ingen garanti. :(
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #42 skrivet: 22 sep-08 kl 07:22 »
Tyvärr ingen garanti. Har själv råkat ut för liknande vid tre tillfällen, vid köp av renrasigt. (Har aldrig köpt blandras). Det gällde tre olika raser dessutom, så de hade inget samband.

Det är väldigt trist och tar man upp det med uppfödaren, så slår den ifrån sig och har hundra bortförklaringar. Det är aldrig uppfödaren som gjort fel iaf >:( De har ju så meriterade hundar!

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #43 skrivet: 23 sep-08 kl 11:19 »
Oj!
Får ju säga att ni alla är ju överens om att man inte ska avla på sjuka hundar. Det är ju bra.
Det svåra är kontrollerna.
Skk har ju en väldigt bra sida där vem som helst kan kolla upp de hundar som är reggade där.

Håller själv på att kolla upp för ett nytt inköp. Tro mig det är inte lätt. Hur höga krav är rimligt att ha?
Jag kollar vetrinär på både tik och hane,deras föräldrar samt syskonen. Är jag nöjd med det så kollar jag ifall det är gjort ett Mh-test (står under tävling) Även det ska vara gjort på båda avelsdjuren och deras syskon.

Nu är det ju en rätt så stor ras jag håller på med som det finns gott om både ad och hd ibland även atros. Detta kan man läsa sig till på skk.
Det jag inte kan läsa mig till är om de är exteriöst riktiga. Visst där kommer utställningarna in. MEN ställer man ut tillräckligt många gånger så får man ju tillslut sin etta i kvalite. Det som kunde vara intressant att läsa när man ser utställningsresultaten är kritiken från dommaren. Då ser man ju om hunden får liknande kritik varje gång eller om den kanske har växt till sig och blivit bättre med åren.

Sen det här med utställning.....ja det vore kalas bra om vi bara fick ställa ut friska individer så sätt så skulle man rensa ut många avelsdjur.
Visst förekommer det spott och fräs men det får man lära sig att ta som nånting possetivt (sjukt jag vet) då vet man att man har en bra hund som folk blir avundsjuka på. (svenska avundsjukan är fantastisk)
Sist men inte minst....
Det ska vara roligt att ställa ut. Det syns på många hundar att de tycker att det är roligt. Det finns hur många olika knep som helst för att få hunden att springa och ställa sig så som man vill att den ska göra....precis som i vilken annan hundsport som helst.
Där måste jag kunna rekomendera Gerard O'shea. Vi fick lära oss att göra det hela roligt för hunden och possetivt givetvis med possetiv belöning.

I mina ögon så är en snygg och sund hund välmusklad,välvinklad (varken övervinklad som en schäfer eller rak som en fura) fin päls som syns av välbalanserad kost ha sunda rörelser...m.m.

Mh-test är bara ett krav på brukshundar men många rasklubbar rekomenderar att man gör det.
Fick nyligen lära mig att man absolut inte ska göra det på en viss ras för det kan vara så missvisande......hunden ifråga kissade på sig vid spökerna och fick en 5a på skott sedan avbröt testledaren. Den hunden kommer att gå i avel ändå för att inget/ingen hindrar det!
/Lindeus

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #44 skrivet: 23 sep-08 kl 12:03 »
Kan tillägga att jag har fått veta att det inte alltid är rätt hund som man tar med på utställningarna. Så de meriterar avsiktligt "fel" hund. Alltså borde man göra en idkoll på utställningsplatsen.
/Lindeus

gård t salu

  • Inlägg: 233
    • Uppland
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #45 skrivet: 30 sep-08 kl 19:48 »
Nån som vet var filmen tagit vägen?? ???
Mvh

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #46 skrivet: 30 sep-08 kl 20:55 »
Oj!
Får ju säga att ni alla är ju överens om att man inte ska avla på sjuka hundar. Det är ju bra.
Det svåra är kontrollerna.
Skk har ju en väldigt bra sida där vem som helst kan kolla upp de hundar som är reggade där.

Håller själv på att kolla upp för ett nytt inköp. Tro mig det är inte lätt. Hur höga krav är rimligt att ha?
Jag kollar vetrinär på både tik och hane,deras föräldrar samt syskonen. Är jag nöjd med det så kollar jag ifall det är gjort ett Mh-test (står under tävling) Även det ska vara gjort på båda avelsdjuren och deras syskon.

Nu är det ju en rätt så stor ras jag håller på med som det finns gott om både ad och hd ibland även atros. Detta kan man läsa sig till på skk.
Det jag inte kan läsa mig till är om de är exteriöst riktiga. Visst där kommer utställningarna in. MEN ställer man ut tillräckligt många gånger så får man ju tillslut sin etta i kvalite. Det som kunde vara intressant att läsa när man ser utställningsresultaten är kritiken från dommaren. Då ser man ju om hunden får liknande kritik varje gång eller om den kanske har växt till sig och blivit bättre med åren.

Sen det här med utställning.....ja det vore kalas bra om vi bara fick ställa ut friska individer så sätt så skulle man rensa ut många avelsdjur.
Visst förekommer det spott och fräs men det får man lära sig att ta som nånting possetivt (sjukt jag vet) då vet man att man har en bra hund som folk blir avundsjuka på. (svenska avundsjukan är fantastisk)
Sist men inte minst....
Det ska vara roligt att ställa ut. Det syns på många hundar att de tycker att det är roligt. Det finns hur många olika knep som helst för att få hunden att springa och ställa sig så som man vill att den ska göra....precis som i vilken annan hundsport som helst.
Där måste jag kunna rekomendera Gerard O'shea. Vi fick lära oss att göra det hela roligt för hunden och possetivt givetvis med possetiv belöning.

I mina ögon så är en snygg och sund hund välmusklad,välvinklad (varken övervinklad som en schäfer eller rak som en fura) fin päls som syns av välbalanserad kost ha sunda rörelser...m.m.

Mh-test är bara ett krav på brukshundar men många rasklubbar rekomenderar att man gör det.
Fick nyligen lära mig att man absolut inte ska göra det på en viss ras för det kan vara så missvisande......hunden ifråga kissade på sig vid spökerna och fick en 5a på skott sedan avbröt testledaren. Den hunden kommer att gå i avel ändå för att inget/ingen hindrar det!
/Lindeus

mental test, intressant med att en hund kan klassas som att inte ha bra mh ifall den inte gillar skott.
min gamla fosterhemshund, han kom till mej som knappt tvaa aar gammal.
fd aegaren sa att han var aggresiv och hade elhalsband paa honom (hon hade det paa alla sina hundar! el stoet vid varje kommando om ej snabbt nog!)
(hon hade gett han elstaoetar saa han vaagade inte skaella laengre o hon foerstod inte varfoer han inte kunde skaella paa kommando!
tog mej ett par maanader att faa honom att vaaga skaella naer jag bad om det!

jag hade honom paa test i ett par veckor.
tog han i koppel in till stan.stora staden.
laet han se: barn fyllon hoegljudda maenniskor andra hundar.
gaa pa trotoarer fulla med maenniskor o bli klappad av vilt fraemmande maeniskor.
hem o ta honom runt i hagarna o traeffa kor o haestar o faar o katter o frigaanede hoens.
underbar hund! :)
kan laemna honom i bilen med matkassar som han inte ens roer.
men han vill gaa hem naer jag tar fram gevaeret!
han stannar men vill gaa hem naer jag skjuter faaglar!
vaeldigt ynklig.
han skulle nog inte klara ett mh :)

fast han aer en stilig frisk hund och har ett bra register av baskommandon och gillar agility.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #47 skrivet: 30 sep-08 kl 23:08 »
elin2087, finns den inte kvar under rubriken jag skrev överst sida 2?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #48 skrivet: 30 sep-08 kl 23:10 »
Håller med dig vilse, mh är inte heltäckande det heller.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #49 skrivet: 01 okt-08 kl 00:11 »

Har skaffat mig en pudel nu på äldre dar och har insett att pudelklubben, den är inte att leka med...
Jag har ställt ut min kära hund och jag må säga att det var en upplevelse...
När jag satt där och beskådade denna hysteri (av ångest och rädsla över att något strå skulle sticka ut fel, hundar som drunknade i tofsar,kammar och borstar o.s.v) kunde jag inte låta bli att fundera på när det gick fel...
Det måste ju ha varit efter att det uppfanns hårtorkar eller?
Hur kan man få för sig att detta är sunt att behandla djur på detta sätt, att ägna timmar åt att bad,borsta och föna?
Kan man säga att man är en sund uppfödare om man inte ens kommer ihåg att hunden är en apporterande fågelhund och omöjlig att använda till detta idag om du inte äger en hårtork?

När jag satt där och filosoferade över hysterin runt mig och insåg att min jycke knappast var så finputsad som övriga kom en tant fram till mig och pratade.
Jag talade om att det var första gången jag ställde ut jycken och att jag ville ha en bedömning hur hon såg ut mot rasstandarden bl.a.bla...sedan sa jag det.....de hemska orden...... som fick tantensansikte att dra ihop sig av avsmak
-Men jag är ju glad ändå för hon är ju godkänd på MH test och jag är ju gladare för det än om hon är snygg på utställning.
Då formligen spottar tanten fram att
-Detta är en showhund och ingen brukshund

Kvar satt jag och funderade på hur det kunde var bättre med en korrekt pälsboll i röven än ett redigt psyke...

Sedan dessa har jag dock utvecklats som pudelägare och insett att jag är en s.k brukspudelägare. Tydligen går pudeln framåt som brukshund men det är tydligen en annan typ av hund (och hundägare) än showvarianten. Någon mer som hört om detta?
Jag har aldrig hört det tidigare hos pudel, däremot hos retriverraserna


Vargerik

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #50 skrivet: 01 okt-08 kl 00:16 »
Ja, jisses. Finns det ett säkrare sätt att bli på dåligt humör än att vara på hundutställning? Ska kora min råtta, och då måste hon få minst en tvåa på exteriör. Bävar redan.

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #51 skrivet: 01 okt-08 kl 01:09 »
det aer bra att ha skk och rasbeskrivning.
det aer ocksaa daaligt.
problemet aer att uppfoedare i sin straevan om att vara baest avlar paa det som syns.
den vita paelsen syns, den svarta markeringen runt oegon syns, den vaelpigmenterade nosen syns, den utsraeckta ryggen syns, kuperade oeron och kuperad svans syns.
hudnens uppfoernade syns inte lika mycket.
hundens eventuella baerande av sjukdom i linjerna syns inte.

ok, serioesa uppfoedare ser til helheten men det finns INGA perfekta hundar saa man avlar med det man har och laegger till en partner som har baettre i det ens egna hund har daaligt av.
Men det kommer aldrig at gaa att ha en totalt sund o frisk och dessutom exetrieort perfekt hund!
det aer inte en produkt det aer en levande varelse som vi gjort oss till gud oever.

i denna perfekta andas sakpelse saa foerseoeker vi oeverskina andra och det kan daa goeras med at foerseoka visa at den hund vi avlar paa aer baettre aen "bettans" hund!
maensklig kennel hosta!
i vissa fall saa gaar det saa laangt som naer en viss hundras har naagot som aer internationelt godkaent saa vill sverige aendra och daa saa foerseoker uppfoedare hitta kryphaal foer at kunna fortsaettta efter vad andra laender fortfarande saejer aer ok och som har varit ok i sverige.

hunduppfoedning aer en "sport" som aer vaeldigt taevlingsinriktad och daer inte ens de som har samma ras kan samsas!
jag koer enligt princiopen at respektera andras val av avelsdjur,,foer det dom goer har inte med mej att goera och jag behover inte avla mina hundar med det naan annan valt att avla paa.
men det aer problem naer man ser rasens baesta och alla inte ser samma rasens baesta :)


Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #52 skrivet: 01 okt-08 kl 08:18 »
Att komma ifrån tävlingsviljan är inte lätt. Dessutom är all avel en påverkan på avkomman. "Avel är inte förbättring, endast förändring" som Håkan Hallander skrev. Förändringen kan man inte göra så mycket åt.
Däremot finns saker som borde vara självklara i framförallt bruksraser: de ska kunna användas till det som de en gång avlades fram för. Annars kan man väl ifrågasätta vad för existensberättigande rasen har? Funktionell kropp borde vara A och O ::) för alla hundar. Det är det inte idag. En del stirrar sig blinda på vissa utseenden, färger osv.
Hade själv en svensk lapphund som hade så mycket överskottspäls under fötterna att hon inte kunde gå i snö :o Det bildades iskockor under fötterna på henne. Hur praktiskt är det i Lappland? När hon inte klarade en mild småländsk vinter en gång! Dessutom tovade sig pälsen nåt otroligt om man inte kammade henne ideligen. Alltså egenskaper som endast kan ge henne fördelar i utsällningsringen. Hennes kompis Islandshunden, var samma typ av hund, men pälsen skötte sig helt själv. Aldrig en tova, mer vädertålig osv.
Rasbeskrivningar ska först och främst vara generella, inte norm. Det skapar ju avelshysteri, valpar som avlivas för att de har fel färg osv.
Eller som en hund som fungerar toppen inom rasens bruksområde, men inte har de rätta måtten 8) 8) 8) avråds från avel >:( Hunden kan ju inte ställas ut och få certifikat! Men sköta sitt jobb kan den. Då slår rasbeskrivningen helt fel. Finns ju en del raser som skk vill in och styra mer i, men rasföreningarna sagt ifrån, för de inte önskar standardisering av djuren. De ska ha kvar sin naturliga variation. Då hotas de av uteslutning!
Nu var detta flera år sedan och jag har inte följt upp det. Men det säger en hel del om just rasavel. Det är bra att avelsplaner tas fram, för att synliggöra hur man kommer tillrätta med rasbundna problem och felaktigheter. Det är detta skk m.fl borde jobba med, inte hur det perfekta djuret ska se ut för att vara "storvinnaren" i ringen.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #53 skrivet: 01 okt-08 kl 09:50 »
 MH är ju inget prov utan en beskrivning på hur hunden reagerar i olika situationer.
När man köper valp är man ju förhoppningsvis så pass insatt i rasen att man kan bortse från vissa punkter när man läser MH-resultaten. Jag skulle tex inte gråta blod för att någon av föräldrarna till en Border Collie reagerat på skott (Det gör man väl om man ska ha en Bruks BC, men jag skulle vara ute efter en att valla med).
 Angående rasbeskrivningarna:Dom är egentligen väldigt ospecifika och ger en beskrivning av hur rasen ska se ut, sen har domare utvecklat sin syn på hur en Vacker hund av rasen ska se ut...
http://goto.glocalnet.net/lillvorshundar/svensklapphund.htm
 Förresten kanske en kall Lappländsk vinter är bättre om man har håriga tassar än vad en småländsk är ;)
Min setter hade håriga tassar som bara den, det var vid "halvkallt" väder det fastnade mest.
                                             Mvh
                                          Charlotte
« Senast ändrad: 01 okt-08 kl 09:55 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #54 skrivet: 01 okt-08 kl 11:37 »
Charlotte, tror inte du fattar vad jag menar med hår på tassarna, allt sitter under och det blir långt. Vid halvdan vinter kan kroppsvärmen smälta klumparna, vid riktig kyla funkar inte det. Dessutom kunde hon inte heller gå på ett vanligt golv inne med tussarna, hon halkade. Har inte sett det på någon av de andra lapp/islandshundar. Men lapphunden blev ju tidigt uppmärksammad av kennelfolk!

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #55 skrivet: 01 okt-08 kl 11:42 »
Givetvis ger inte ett MH test en korrekt/hel bild av hur hundens är men man kan ju få en ganska intressant bild av hur hunden reagerar i olika situationer (om man inte tränar den då som vissa gör, då är ju MH resultatet helt meningslöst) .
Jag själv (precis som någon skrev här uppe får man ju skapa sig en egen bild av vad man anser är sunt för sin hund och försöka skarva ihop det med vad andra har för hundar om man ska avla) anser att en pudel idag är en sällskapshund. Och ska då fungera som en sådan med barn, hundar, människor,andra djur och i olika miljöer.
Om jag ska lista det jag värde sätter med min jycke så är det

1. Hon har aldrig rymt eller vaktat mer än att hon skäller till när någon kommer (hon går löst nästan jämt)
2. Hon reagerar inte med att bita om hon kommer i kläm eller ungarna drar henne i pälsen (i och för sig finns det säkert gränser för henne med om någon skulle sopa på henne eller göra illa henne ordentligt men då anser jag att man får bitas även som hund) istället går hon undan, gnäller till eller tar ungen i handen och drar bort handen försiktigt med munnen.
3. Hon skäller inte mycket
4. Hon är otroligt mjuk att jobba med och vill vara till lags
5. Hon varvar ner snabbt och är inte stressig
6. Hon älskar människor
7. Hon har inga problem med andra hundar (än, kan ju bli annorlunda sedan när hon blir äldre)
8. Hon fungerar lika bra mitt i en stad som ute på landet

Sedan förstår ju jag att mycket av detta är miljöbetingat och inte alls genetiskt men idag är ju MH test det enda som finns på "papper" vad gäller huvudet på en hund.
Att få fram en perfekt sällskapshund är inte de lättaste heller även om många som sysslar sällskapsaveln inte tycker det är så viktigt att hundarna är ok i huvudet. (hur många ångestfyllda yorkshirterriers, chihuahuas, nakenhundar avlas det inte på bara för att deras storlek är ok?)
Men det hade ju varit önskvärt med ett mer ras anpassat MH test .
(vet inte hur många som varit in på skk avelsdata och kollat men det är ganska intressant tycker jag när man kan jämföra "sin" hund med andra av samma ras)
Rasklubbar och skk har jag dock inte så våldsamt mycket förtroende för så länge de tycker det är ok att låta hundar med E-status på höftleder bli champions, borde det inte finnas några spärra där också vad gäller friskhetsstatus som det finns för jakthundar vad gäller skönhet om de skall få ut jaktchampionat av olika slag?

Gudars vad jag flummar ser jag nu, hoppigt blev det oxå, tack för att ni läste iallafall

M.v.h Frau Flumm

Tropic

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #56 skrivet: 15 okt-08 kl 23:31 »
Vart fanken finns alla som fortfarande har förtroende för Skk ??? ???
Är det verkligen bara jag här på forumet..eller är det ingen som vågar säga ifrån?

Diskussioner på forum kan väl vara bra, men smutskastning ::) ::) ::)
SKK gör ett fantastiskt jobb, varför ska dom dras i smutsen?????
Avelsprogrammen (RAS) = SUPERBRA!!

Jag är själv kennelägare ansluten både till Skk och rasklubb, och jag tycker det överdrivs
något fruktansvärt här!!!
Skk är ingen maffia som styr oss om ni fått för er det!!!!!
Jag avlar på djur som har rätt färg, form, mått vikt osv. och framförallt som genomgått de
undersökningar som krävs att ha UA på för att överhuvudtaget kunna avla!!
Därimot avlivas inga valpar som föds i fel färg eller dylikt. Säljs istället för reducerat pris!

Synd att ni klankar ner så enormt mycket på rasavel. Nu får man väl bli ännu hårdare vilka
man säljer till, så man inte får en kniv i ryggen!

LÄNGE LEVE SKK

Ps. Starta en tråd om blandrasavelns baksida också, eller är det för känsligt? 8)


Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #57 skrivet: 16 okt-08 kl 01:41 »
klankades det foer mycket paa skk?
var tvungen att backa och laesa naagra inlaegg.

jag klankar inte paa skk, dom aer ett organ som foeljer de regler som finns uppsatta.
dom ska styra oss raett enligt regler.

men jag tycker det aer synd naer det avlas paa en hund som aer snygg men har oenskade saker i bagaget.
rasavel aer ju att avla paa hundar efter en viss mall som respektive ras har.
ibland gaar det till oeverdrifter.

men aa andra sidan saa har man en reggad rasjycke saa vet man saa mycket mera om vad hunden har i bagaget och hur den kommer att uppfoera sej till 90% + give or take some indvidualism.




Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #58 skrivet: 16 okt-08 kl 08:25 »
Tropic: Du skriver precis det som jag reagerar på! Rätt färg, rätt mått osv. Det är ju där SKK hjälper rasföreningarna att sätta upp och stötta onaturliga normer. De slår defenitivt ut den biologiska mångfalden i raserna. Det är de större avvikelserna de ska reagera på, inte de små!

Att vissa uppfödare "tar bort" oönskade valpar är ingen hemlighet. Ingen har påstått att du gör det.
Tror ingen här tycker att SKK är "ruttna" rakt igenom, men lite mer karaktär  och tydlighet på en del områden vore önskvärt.
Jag hävdar fortfarande att det är beklämmande att EU, via SJV ska behöva tala om för SKK att de måste kräva avelsplaner med tydliga mål för att komma tillrätta med ohälsa hos vissa raser. Det borde de väl kunnat åstadkomma själva långt tidigare?
Blandrasaveln har ju andra problem. Men den är inte ensidig och den skapar biologisk mångfald t.ex. Det är något SKK borde jobbat mer intensivt med tidigare. Vissa raser är otroligt inavlade. Bl.a Svensk lapphund. Typ elithanar med många cert! Då blir dessa hundar normgivande för hur rasen ska se ut! Och varför har färgvariationerna hos den förbjudits? "Icke önskvärd" står det på färgbeskrivningen. Färger som fanns när rasen togs under SKKs vingar kan väl aldrig vara "icke önskvärda" för att ta ett exempel? Läste en historisk beskrivning av lapphunden och där verkade det som om den hade ungefär liknande färgspektra som den Finska. Vem bestämde resten?

Avelsprogrammet är säkert bra och krävs för att en organisation ska få vara registerförande. Så fungerar det på får och kor osv. Inget unikt för SKK således.

Jag skulle vilja vända lite på frågan: Var finns uppstickarna inom rasaveln som vågar stå på sig och gå sin egen väg? Ha egna idéer osv. Inte diktatoriskt lyda snäva rasbeskrivningar. Använda hundar i aveln som inte prioriteras m.m. Syftar inte på abnormiteter eller sjuka djur, utan på just variationen inom rasen. Använda djur som kanske inte kan hävda sig på en utställning, men som är underrepresenterade genetiskt?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #59 skrivet: 16 okt-08 kl 19:07 »
Vart fanken finns alla som fortfarande har förtroende för Skk ??? ???
Är det verkligen bara jag här på forumet..eller är det ingen som vågar säga ifrån?

Diskussioner på forum kan väl vara bra, men smutskastning ::) ::) ::)
SKK gör ett fantastiskt jobb, varför ska dom dras i smutsen?????
Avelsprogrammen (RAS) = SUPERBRA!!

Jag är själv kennelägare ansluten både till Skk och rasklubb, och jag tycker det överdrivs
något fruktansvärt här!!!
Skk är ingen maffia som styr oss om ni fått för er det!!!!!
Jag avlar på djur som har rätt färg, form, mått vikt osv. och framförallt som genomgått de
undersökningar som krävs att ha UA på för att överhuvudtaget kunna avla!!
Därimot avlivas inga valpar som föds i fel färg eller dylikt. Säljs istället för reducerat pris!

Synd att ni klankar ner så enormt mycket på rasavel. Nu får man väl bli ännu hårdare vilka
man säljer till, så man inte får en kniv i ryggen!

LÄNGE LEVE SKK

Ps. Starta en tråd om blandrasavelns baksida också, eller är det för känsligt? 8)



Det har skrivits spaltmil efter spaltmil om blandrasaveln. Ena "lägret" tycker att det är en styggelse och det andra att det är jättebra... Jag själv befinner mig väl nånstans mittimellan i just den frågan...
Däremot har det inte skrivits särskilt mycket alls om hur det står till med rasaveln i Sverige och resten av världen. Därför tycker jag att det är jättebra att det äntligen börjar uppmärksammas.

Tropic, du skriver "Jag avlar på djur som har rätt färg, form, mått vikt osv. och framförallt som genomgått de
undersökningar som krävs att ha UA på för att överhuvudtaget kunna avla!!"
Det som är beklämmande med ditt inlägg är att du inte ens nämner att du avlar på FRISKA hundar. Är ändå inte det vad som är viktigast? Att en avelstik inte har ärftliga defekter på höfter, ögon, hjärta osv är ju en sak (det är ju vad som "krävs" för att få regga valparna). Men hur många avlar på hundar som har syskon som dött i cancer i ung ålder? Eller på hundar som har lätt att bli dåliga i magen? Eller som har återkommande öroninflammationer eller kroniska hudproblem? Eller för att gå till psyket: lättstressade, skotträdda, osäkra, allmänt instabila och rent ut rädda hundar. Hur många såna finns det i aveln? Alltför många skulle jag vilja säga...

Alla de raser som har fysiska överdrifter som solklart hämmar hunden i ett normalt liv måste omedelbart åtgärdas. Schäfern med sina vingliga bakben och sluttande rygg, shar-pei med en "kostym" som räcker till två hundar, bulldoggen (visst är det den??) som inte kan föda valparna naturligt... Allt sånt måste bort! Det fanns inte för 50 år sen, så varför försvarar så många uppfödare, domare och SKK dessa abnormiteter med näbbar och klor?!? Vem är det som har bestämt att boxern ska ha kortare nos och mer underbett?
Alla dessa utvecklingar till abnorma fysiska utseenden har hejjats på kraftigt i utställningsringarna. Men varför?!? Var gick det snett?!? Är det så jäkla kul att leka gud, eller??  ::)

Och detta med inaveln är ju bara skrämmande... På uppfödarkonferensen för flatcoated retriever i februari så fick jag reda på att den genetiska avelsbasen på flatten består av 63 individer... 63!!!!!!!!!!! Enligt genetiska experter går gränsen för en arts undergång vid 50 individer. Vid 100 individer kan man vara hyfsat säker på att arten kommer att överleva... Detta är för mig helt jävla sinnessjukt!!!  >:(
Hur ser det ut i andra raser skulle jag vilja veta... Och i andra länder?

Nä, skygglapparna måste av. Annars har vi snart inga av våra älskade hundraser kvar...  :'(
Det är bara "bastarderna" som överlever...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser