Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det självstängade/fjädrande gångjärn?  (läst 4398 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Finns det självstängade/fjädrande gångjärn?
« skrivet: 31 mar-18 kl 06:14 »
Som då funkar till mitt problem. Alla google sökningar jag gör så hittar jag mest till köksluckor eller dörrar. Dom är då oftast för stor, för stark eller stannar i 90 grader.
Jag ska nämligen göra en fiskkyl. En kylbox som jag lägger några kylklampar i alternativt vatten med isbitar i. En som jag ska ha med mig på sommrarna i båten då jag är ute och fiskar abborre.
Istället för att lyfta eller försöka glänta på locket varje gång så tänkte jag göra en självstängande lucka. Gångjärnet ska då vara så svagt att den lyfter luckan själv men öppnas när jag lägger en liten 2hg fisk på. Är den lite starkare så jag måste trycka lite med handen så gör ju det inget.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Finns det självstängade/fjädrande gångjärn?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-18 kl 08:38 »
Kolla någon underleverantör till möbelfabriker, fordonspåbyggare mm.  Ett ställe på nätet är theofils.se

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Finns det självstängade/fjädrande gångjärn?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-18 kl 09:00 »
Det låter som att ett gångjärn till luckor i husvagn borde passa.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Finns det självstängade/fjädrande gångjärn?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-18 kl 09:37 »
Titta på hur papperskorgar med lock är konstruerade. De fungerar oftast utan fjäder. Du kan ju använda en rakt av ifall du får skräpfisk ;D


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Finns det självstängade/fjädrande gångjärn?
« Svar #4 skrivet: 31 mar-18 kl 16:10 »
Har du ett företag?

I sådana fall vet jag vart du ska vända dig för att beställa grejorna...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Finns det självstängade/fjädrande gångjärn?
« Svar #5 skrivet: 31 mar-18 kl 21:11 »
Titta på hur papperskorgar med lock är konstruerade. De fungerar oftast utan fjäder. Du kan ju använda en rakt av ifall du får skräpfisk ;D
Som jag fattar ts så skall det vara två falluckor som öppnas nedåt vid belastning av en liten abborre. Låter svårt att få tätt och isolerat.
Men förslaget ovan verkar perfekt. Alltså den typen av lock som ett hustak ledat i nocken, där taket gungar åt sidan vid belastning.
Komplettera med en saxfjäder så det hålls på plats när det gungar i båten, ev ett magnetlås som håller det stängt när det gungar.
Kan både vara bra isolerat och funktionell.
Två varianter:


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Finns det självstängade/fjädrande gångjärn?
« Svar #6 skrivet: 01 apr-18 kl 10:53 »
Det är typ såna här jag önskade hitta. Men 10kr för 2st låter som tveksam kvalitet.



Ska fundera på att göra som en sådan papperskorg. Är ju mest rädd att för mycket kyla kommer läcka ut. Men man kan ju ha en blött handduk ovanför.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Finns det självstängade/fjädrande gångjärn?
« Svar #7 skrivet: 01 apr-18 kl 11:22 »
Kylan smiter inte uppåt så mycket, välj en med vitt lock bara så inte solvärmen transporteras nedåt. När det blir vindstilla i papperskorgen så skiktar sig luften.

Tror heller inte du behöver vara så orolig för kvaliteten på gångjärnen, däremot så kommer de väl att rosta vilket är tråkigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser