Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skall man tolka detta?  (läst 22048 gånger)

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #60 skrivet: 16 mar-18 kl 14:31 »
Hej Kan vi inte tillsammans försöka återgå till ursprungsfrågan i tråden och sluta klaga varandra? Jag har uppfattat grundfrågan som (rätta mig om jag har fel) :

Kan jag ersätta fönstren i ett hyreshus med kameror och bildskärmar?

De frågor jag fortfarande ställer och skulle vilja diskutera med denna utgångspunkt är:

Har du hittat någon som vill bo i ett hus utan fönster?
Hur löser du kravet på dubbla utrymningsvägar?
Blir all denna teknik billigare än ett fönster, under de 40-100 år huset skall stå där?
Lyckas du tolka reglerna så att de boende får se mer än sin egen tomt?

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #61 skrivet: 16 mar-18 kl 14:33 »
Hej
Jag lämnar gärna diskussionen om bygglov, man får göra mer utanför stadsplanerat område än inom, om man inte bygger så stort att kommunen kräver att en detaljplan upprättas. Men strunt i det. Innan man kommer så långt som bygglov finns lite fundamenta som måste förklaras:

Har du hittat någon som vill bo i ett hus utan fönster?
Hur löser du kravet på dubbla utrymningsvägar?
Blir all denna teknik billigare än ett fönster, under de 40-100 år huset skall stå där?
Lyckas du tolka reglerna så att de boende får se mer än sin egen tomt?

alla delar är inte klara , då jag behöver ett faktiskt exempel på konstruktionen. sen har jag aldrig sagt att mitt första hus kommer att ha den digitala lösningen (nu är det mitt duschrum som kommer att få solartube och en kamera) sen får man se om det är ekonomiskt försvarbart att ha min fönster lösa framtid. I och med att det aldrig är provat så vet man inte.
Men nu har jag iaf visat att jag haft rätt i 3 saker som ni andra hävdat att jag har fel Kameraövervakning, BDT-Avlopp, och icke byggnadslov påmin uteplats på 40 Kvm (fristående)

här ärmin konverstion med byggingenjören gällande min uteplats på 40 Kvm
Hej

Ja men då är det ok ju.
Trodde det var med överbyggnad och inglasning.

Mvh Tony Ljungberg


-----Ursprungligt meddelande-----
Från: robert@ribons.se [mailto:robert@ribons.se]
Skickat: den 16 mars 2018 13:57
Till: Tony Ljungberg
Ämne: Re: bygglov!?

nej bara trall kanske att det blir staket runt trallen ca 90-100 cm med
2 st öppningar i öster och västerläge för trappor


Den 2018-03-16 kl. 13:20, skrev Tony Ljungberg:
> Hej
>
> När jag ser i ditt mail så säger du uteplats. Hade den tak och var inglasad?
>
> Mvh Tony
>
>
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: robert@ribons.se [mailto:robert@ribons.se]
> Skickat: den 16 mars 2018 12:32
> Till: Tony Ljungberg
> Ämne: Re: bygglov!?
« Senast ändrad: 16 mar-18 kl 14:40 av x-lab »

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #62 skrivet: 16 mar-18 kl 14:48 »
Och jag är inte ett endaste grand förvånad över att du gjort det. Däremot är jag fullständigt övertygad om att du därmed har gjort något olagligt, men nu är ju inte ämnet för denna tråden ditt återkommande "åka snålskjuts på samhällets skattebetalare". Eller hur?

Kan mkt väl tro att du är övertygad om det, för om du inte vore övertygad så skulle det se gansk konstigt ut om du som företagare blir omkörd av någon som har vanligt bondvett :) det finns bara en sak som ev skull kunna ifrågasättas, men i och med att det redan är klart osv finns det ingen ide att ta upp det igen ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #63 skrivet: 16 mar-18 kl 17:04 »

Men nu har jag iaf visat att jag haft rätt i 3 saker som ni andra hävdat att jag har fel Kameraövervakning, BDT-Avlopp, och icke byggnadslov påmin uteplats på 40 Kvm (fristående)

Kameraövervakning vet vi än inte hur det blir, och hur det tolkas. Däremot vet vi att det är svårt att få en kamerainstallation godkänd i dag som ersätter ett fönster som vetter mot allmän yta. Man kan ju inte säga att kameran ersätter fönstret om man bara kan se ner på sin gräsmatta.

När det gäller BDT-avlopp är det väl knappast så att du har rätt och andra fel bara för att du fått din tunna godkänd i Vingåker? Att 40 m2 trall på mark inte är bygglovspliktigt utanför detaljplanerat område är det väl ingen som ifrågasatt?


johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #64 skrivet: 16 mar-18 kl 20:04 »
Kan jag ersätta fönstren i ett hyreshus med kameror och bildskärmar?

det får nog någon jurist på boverket eller en bygglovshandläggare svara på... :) men läser man BBR så kan det bli svårt

Citera
6:311 Definitioner
Direkt dagsljus Ljus genom fönster direkt mot det fria.
Direkt solljus Solljus som lyser in i rum utan att ha reflekterats.

6:322 Dagsljus
Rum eller avskiljbara delar av rum där människor vistas mer än tillfälligt ska utformas och orienteras
så att god tillgång till direkt dagsljus är möjlig

6:323 Solljus
I bostäder ska något rum eller någon avskiljbar del av ett rum där människor vistas mer än tillfälligt ha
tillgång till direkt solljus

och om man inte får Boverket att ändra sin definition av dagsljus "Ljus genom fönster direkt mot det fria." så finns det sannolikt inga andra lösning som uppfyller det kravet


hittade detta på ett annat forum (ett 10 år gammalt inlägg, men så mycket har sannolikt inte ändrat sig) "Vi håller på att göra om vårt garage till sovrum och enligt vår bygglovs handläggare måste man ha öppningsbart fönster."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #65 skrivet: 16 mar-18 kl 20:11 »
det får nog någon jurist på boverket eller en bygglovshandläggare svara på... :) men läser man BBR så kan det bli svårt

och om man inte får Boverket att ändra sin definition av dagsljus "Ljus genom fönster direkt mot det fria." så finns det sannolikt inga andra lösning som uppfyller det kravet


hittade detta på ett annat forum (ett 10 år gammalt inlägg, men så mycket har sannolikt inte ändrat sig) "Vi håller på att göra om vårt garage till sovrum och enligt vår bygglovs handläggare måste man ha öppningsbart fönster."



Se där.. 
Nu har vi två regelverk som talar mot TS idée.  ;D

Det är därför man inte får använda bergrum som bostäder i detta landet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #66 skrivet: 16 mar-18 kl 22:08 »
Här verkar det inte finnas några fönster, men jag kan ha fel.

https://www.byggahus.se/ekonomi/bo-jattebunker

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #67 skrivet: 16 mar-18 kl 22:12 »
Och här är ett till som någon funderat på att bo i enligt artikeln.

http://www.norrbottensaffarer.se/na/maklaren-det-ar-speciella-lokaler-nm4608962.aspx

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #68 skrivet: 17 mar-18 kl 09:40 »
Se där.. 
Nu har vi två regelverk som talar mot TS idée.  ;D

Det är därför man inte får använda bergrum som bostäder i detta landet.

enl samtal med boverket så är BBR ett ramverk, det innebär att det är en ram som skall uppfyllas, hur byggaren gör är upp till byggherren bara han/hon uppfyller ramen så. det står dagsljus (Solartube)

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #69 skrivet: 17 mar-18 kl 09:42 »
Och här är ett till som någon funderat på att bo i enligt artikeln.

http://www.norrbottensaffarer.se/na/maklaren-det-ar-speciella-lokaler-nm4608962.aspx


Tack för stödet :)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #70 skrivet: 17 mar-18 kl 10:18 »
enl samtal med boverket så är BBR ett ramverk, det innebär att det är en ram som skall uppfyllas, hur byggaren gör är upp till byggherren bara han/hon uppfyller ramen så. det står dagsljus (Solartube)
dagsljus genom fönster. dit räknas inte solartube.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #71 skrivet: 17 mar-18 kl 10:22 »
. det står dagsljus (Solartube)


precis, det står dagsljus, och i BBR står det
6:311 Definitioner
Direkt dagsljus Ljus genom fönster direkt mot det fria.

på vilket sätt uppfyller Solartube den definitionen?

Och här är ett till som någon funderat på att bo i enligt artikeln.

http://www.norrbottensaffarer.se/na/maklaren-det-ar-speciella-lokaler-nm4608962.aspx


att regler och normer har ändrat sig genom tiderna (och kommer att ändras i framtiden) är inget konstigt... och jag är helt säker på att när det ansöktes om byggnadslov för skyddsrummet så var det inte i syfte för permanent boende, för det hade de inte fått då och det skulle du inte få idag heller... frågan är om det måste ansökas om något för att få bosätta sig permanent i en sådan lokal?

men oavsett så är det en redan byggd lokal [enligt de reglerna som gällde då] det vi nu pratar om nu är ju ett nybygge där det ska sökas ett nytt bygglov enligt nuvarande regler

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #72 skrivet: 17 mar-18 kl 10:23 »
Hej

Nu förstår jag inte hur du läser texten ovanför. På vilket sätt uppfyller Solartube kraven:

Direkt dagsljus Ljus genom fönster direkt mot det fria.
Direkt solljus Solljus som lyser in i rum utan att ha reflekterats

Dessutom hur löser du den andra användningen av fönster, alternativ utrymningsväg som du måste ha i rum man skall vistas i?




Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #73 skrivet: 17 mar-18 kl 10:34 »
Här verkar det inte finnas några fönster, men jag kan ha fel.

https://www.byggahus.se/ekonomi/bo-jattebunker

Att kalla det bostad genom att ändra användningen genom ansökan går inte.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #74 skrivet: 17 mar-18 kl 10:36 »
http://www.sweco.se/vart-erbjudande/arkitektur/bostad/koncepthus-perstorp-1-perstorp/.

det finns ju många koncept runt om i våra kommuner och de flesta kommuner anstränger sig faktiskt för att få billiga bostäder. Perstorp kommun är en av dessa och de byggde ovanstående. Ytan inuti är  faktiskt större då loftet inte räknas in i hyreskostnaden så ytan är faktiskt 40 m2 inne. hyran sattes till 4500/månad + varmvatten.
Man har sedan dess sett att en hyra på runt 5000 är fullt rimlig. Flera kommuner kommer att bygga likadana. ritningarna är dessutom tillgängliga för alla intressenter.

med ovanstående får man ett godkänt bygge,snygga hus och en modern boendestandard i ett hus som uppfyller alla krav inkl. energikraven. X-lab har ju hittills inte ens kunnat presentera ritning,kostnader eller godkända konstruktioner.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #75 skrivet: 17 mar-18 kl 10:38 »
johe71
Inlägg: 1957

Citat från: ensamhet skrivet Igår kl. 22:12
Och här är ett till som någon funderat på att bo i enligt artikeln.

http://www.norrbottensaffarer.se/na/maklaren-det-ar-speciella-lokaler-nm4608962.aspx

att regler och normer har ändrat sig genom tiderna (och kommer att ändras i framtiden) är inget konstigt... och jag är helt säker på att när det ansöktes om byggnadslov för skyddsrummet så var det inte i syfte för permanent boende, för det hade de inte fått då och det skulle du inte få idag heller... frågan är om det måste ansökas om något för att få bosätta sig permanent i en sådan lokal?

men oavsett så är det en redan byggd lokal [enligt de reglerna som gällde då] det vi nu pratar om nu är ju ett nybygge där det ska sökas ett nytt bygglov enligt nuvarande regler




Jag är inte intresserad av att diskutera regler och sånt, det var bara ett konstaterande, efter att
Det är därför man inte får använda bergrum som bostäder i detta landet.


Det är intressantare att läsa vad det är för idéer folk skriver om, än att bara älta och tjata om hur fel, olagligt mm. allt är.

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #76 skrivet: 17 mar-18 kl 11:08 »
dagsljus genom fönster. dit räknas inte solartube.

när bbr  skrevs var det så pass nytt att det inte fans några ref i Svergie, idag finns det en hel del ref som alla visar på likvärdiga rsultat. Vil man inte hänga med in i framtiden så ska man iaf inte dra ner andra i det förhisorisk träsket och stoppa utveckling

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #77 skrivet: 17 mar-18 kl 11:12 »
det får nog någon jurist på boverket eller en bygglovshandläggare svara på... :) men läser man BBR så kan det bli svårt

och om man inte får Boverket att ändra sin definition av dagsljus "Ljus genom fönster direkt mot det fria." så finns det sannolikt inga andra lösning som uppfyller det kravet


hittade detta på ett annat forum (ett 10 år gammalt inlägg, men så mycket har sannolikt inte ändrat sig) "Vi håller på att göra om vårt garage till sovrum och enligt vår bygglovs handläggare måste man ha öppningsbart fönster."

Ok för att slå sönder ditt först (kopierings inlägg) inget ljus är direkt, allt ljus som vi har är reflekterat. Som jag visat så är BBR bara en ram som man ska hålla sin innaför och inte en "så här skall du göra" utam innan för det här ramen skall du hålla dig. dvs du kan anv vad och vilka metrial eller lösningar du vill bara du uppfyller det som står innan för ramen. Det är vad BBR är och inget annat. Kollla upp det du åxå med Boverket (dvs RING)

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #78 skrivet: 17 mar-18 kl 11:18 »
Kameraövervakning vet vi än inte hur det blir, och hur det tolkas. Däremot vet vi att det är svårt att få en kamerainstallation godkänd i dag som ersätter ett fönster som vetter mot allmän yta. Man kan ju inte säga att kameran ersätter fönstret om man bara kan se ner på sin gräsmatta.

När det gäller BDT-avlopp är det väl knappast så att du har rätt och andra fel bara för att du fått din tunna godkänd i Vingåker? Att 40 m2 trall på mark inte är bygglovspliktigt utanför detaljplanerat område är det väl ingen som ifrågasatt?

När jag tog uppp min lösning gällande BDT-avlopp så var det x-antal somknorrade att det var fel och förmodligen inte godkänt av kommunen (vilket det är) Bygglovet för min uteplats sa dom som knorrade att jag måste ha ett bygglov från stl 25 Kvm och uppåt. allt jag sagt skrivit är kanske i vismån håtfint men innanför lagens regler (har kollat upp så mkt regler/krav  /std  och normer att jag förmodligen kan dom bättre än en konstruktör. det finns inte mkt som jag inte kollat upp både en och två ggr innan jag gör. men jag vet att så fort en utb slutar och byts ut mot en annan utb så förändras oftas reglerna.

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #79 skrivet: 17 mar-18 kl 11:20 »
precis, det står dagsljus, och i BBR står det
6:311 Definitioner
Direkt dagsljus Ljus genom fönster direkt mot det fria.

på vilket sätt uppfyller Solartube den definitionen?

att regler och normer har ändrat sig genom tiderna (och kommer att ändras i framtiden) är inget konstigt... och jag är helt säker på att när det ansöktes om byggnadslov för skyddsrummet så var det inte i syfte för permanent boende, för det hade de inte fått då och det skulle du inte få idag heller... frågan är om det måste ansökas om något för att få bosätta sig permanent i en sådan lokal?

men oavsett så är det en redan byggd lokal [enligt de reglerna som gällde då] det vi nu pratar om nu är ju ett nybygge där det ska sökas ett nytt bygglov enligt nuvarande regler

Just det ljus, men som jag sgt i ett tidigare svar Noverkt sätter bara upp en ram och inte direkt en lag. Du skall hålla dig innan för ramen, men hur du gör det är upp till dig


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser