Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa får som går ute året om  (läst 7665 gånger)

Klippa får som går ute året om
« skrivet: 07 aug-17 kl 08:48 »
Hej!
Vi har planer på att skaffa får som hjälp till att hålla markerna fina. Har nyss köpt mark som är kraftigt eftersatt så vi röjer sly för glatta livet. Tanken de första åren är inte att skaffa lamm utan att bara ha 4-6 tackor som går o äter. Vi Kommer att bygga ett vindskydd åt dem så att de kan gå ut o in som de vill. Hur ofta och när klipper ni era får som går ute året runt? Är det realiastiskt att tro att man kan lära sig klippa dem själva om man har så få får? Tacksam för svar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Klippa får som går ute året om
« Svar #1 skrivet: 07 aug-17 kl 09:19 »
Vi har får ungefär sådär, men vi har ett hus åt dem där de går att stänga in. Endast vindskydd känns som att man inte har möjlighet att behandla dem om det behövs samt att de gillar att få gå in och lägga sig på djupströbädden och slippa de flesta flygfäna.

Du skall inte tro du blir snabb på att klippa, men det går bra att klippa få får själv. En vettig sax och att vara försiktig är grunden. Och att inte klippa när ullen är som svårast att få saxen i. En gång om året räcker. Jag missar ibland den tidpunkt på våren som jag tycker är bäst, och då klipper jag tidig höst istället. Klipp inte när stickdjuren kommer igång för fullt och givetvis inte när vintern slår till.

SV: Klippa får som går ute året om
« Svar #2 skrivet: 07 aug-17 kl 09:46 »
Nej det är klart.. vi får i så fall bygga ett rejält vindskydd med möjlighet att stänga till o ordentlig bädd.

Hur ofta bör man se till klövarna?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Klippa får som går ute året om
« Svar #3 skrivet: 07 aug-17 kl 09:57 »
Om fåren går ute året om och har sten och berg i betet så kommer de att fixa det själva, men när de går på mjukt underlag (som när man stänger in dem över vintern) så växer klövarna fort. Man klipper dem på våren vid den normala tiden för klippning av ullen (när man ändå håller fast fåret). En sekatör eller en klövsax och det brukar vara lätt att se. En del tackor kan ha fel på klövarna, och skall ju tas ur aveln men behöver fixas så länge de är kvar, och då blir det lite pilligare. Normalt är det bara ett lätt "skal" som växer in under klöven, och det går inte att klippa fel. Men när man klipper klövspetsen gäller det som med alla andra djur att inte klippa för mycket.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Klippa får som går ute året om
« Svar #4 skrivet: 07 aug-17 kl 10:03 »
Med en klippmaskin för ett par tusenlappar är det inga problem att klippa 4-6 tackor själv. Det tar visserligen lång tid jämfört med proffsen och blir inte så snyggt i början men det blir nästan bättre för varje tacka man klipper. Om man jämför tid med att ta in någon så får man ju också räkna in tid att jaga rätt på någon, boka in personen en tid då båda har möjlighet, stanna hemma den dagen, hjälpa till med förberedelser osv. Totalt sett går det då nog snabbare att klippa själv ändå. Men ökar man antalet får så blir det snabbt fördel till den professionella klipparen.

Med tanke på hur ullen växer på våra gotlandsfår och gotlandsfårskorsningar så anser jag att man för fårens skull bör klippa dem två gånger per år. Dessutom tror jag att det blir mycket svårare för oss amatörer att klippa årsull än halvårsull.

Samma sak med klövarna. Det kan nog i många fall fungera att klippa dem en gång per år men det blir mycket lättare att se var man ska klippa om man gör det två gånger per år.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Klippa får som går ute året om
« Svar #5 skrivet: 07 aug-17 kl 16:00 »
Håller med om att det är mycket lättare att skala av halvårsull än helårsull, men klövarna har alltid varit fina när betessäsongen är slut så här har det inte funnits något att verka.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Klippa får som går ute året om
« Svar #6 skrivet: 07 aug-17 kl 20:31 »
Röstar också för två klippningar. Att klippa mitt i en köldknäpp är ju inte så lyckat men ullen växer snabbt ut tillräckligt för att värma så det är ingen fara att klippa sen höst eller tidig vår.

Många "seriösa" uppfödare klipper september och februari. Februariklippningen görs för att det stimulerar tackornas aptit och lammen får en bättre tillväxt i slutet av havandeskapet vilket ger större lamm. Det ger även bättre hygieniska förhållanden för de nyfödda lammen.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Klippa får som går ute året om
« Svar #7 skrivet: 08 aug-17 kl 09:59 »
Hygienklippa behöver man göra om man inte klipper före lamning, så det bästa är ju att klippa hela fåret då. Har man inte tackorna instängda i huset under lamning så är det extra viktigt eftersom ett fullpälsat får hellre går ut och lammar. Det där med ökad aptit och större lamm tycker jag har en baksida som jag väger tyngre än tillväxten. Hellre små lamm än problemförlossningar och framfall. Nu för tiden när våra får endast går på hö/ensilage så har sådana problem helt (ta i trä) försvunnit. Lammen växer fint när de kommit ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 5 användare (1 dolda)
Bokohammare, xaelanar, Jon.b, ThomasS

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser